About Us

Tuesday, November 18, 2014

Sering Terlupa Nikmat Rezeki Yang Bukan Dalam Bentuk Harta & Wang Ringgit

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah…syukur Ya Allah..

Rasa nak menitis air mata , nak menangis sangat2 masa type entri ni. Tak tahu Kenapa lately ni hati, jiwa ni rasa kosong. Yang ada, rasa sebak & sedih. Allah jer yang tahu. Sebab tu saya ambik masa diamkan diri. Cari ruang untuk muhasabah diri sendiri. Buang jauh2 rasa tak sedap dalam hati ni. Allah…..

Ada ‘sesuatu” yang terjadi dalam kehidupan saya. Benda yang asyik saya persoalkan berkali-kali. Rasa tak puas hati, rasa teraniaya, rasa sedih, rasa nak nangis. Saya cuba bersihkan hati saya sebersihnya tapi saya gagal. Rasa “tak best” tu tetap jugak datang. Saya tahu, saya dah masuk dalam golongan yang tak bersyukur waktu tu. Huhu…Apa saya buat, saya banyk membaca.Saya banyak muhasabah diri saya. Saya banyak dengar ceramah2 yang bagi semangat pada saya. Suami jugak banyak bantu bagi kata semangat. Alhamdulillah..selepas beberapa hari ni saya dah rasa redha dengan apa yang Allah tetapkan untuk saya. Redha & positive dengan apa yang berlaku.

Nikmat hidup ni banyak. Bukan terhad pada wang ringgit & harta. Rezeki tu datangnya bukan semua dalam bentuk duit. Bukan dalam bentuk harta.

Saya patut bersyukur sehingga saat ini saya masih punya keluarga, mak ayah, adik kakak, saya masih punya suami, punya anak.  Rezeki kasih sayang dari mereka masih ada. Alhamdulillah..

Saya patut bersyukur sebab sehingga waktu ni saya masih ada rumah untuk berlindung. Rumah yang selesa buat kami biarpun hanya rumah sewa. Rezeki untuk berteduh dari hujan panas & gelap malam.

Saya patut bersyukur sebab sehingga waktu ni saya masih ada rezeki untuk makan & minum dengan selesa tanpa perlu mengikat perut. Rezeki untuk menghilangkan lapar & dahaga sedangkan orang lain ada yang terpaksa mencatu makanan kerana kekurangan wang (T_T)

Saya patut bersyukur sebab sehingga waktu ni saya masih dilimpahi bahagia dan kasih sayang dari insan2 sekeliling saya. Saya tak sendiri. Suami saya di sisi saya. Anak saya bersama saya. Mak ayah, mertua, family walaupun jauh tapi hubungan kekeluagaan masih erat. Tak ada selisih faham apa2. Masih ada yang ambil berat & sayangkan saya.

Saya patut bersyukur sebab sehingga waktu ni, saya masih sihat. Saya masih berkudrat untuk jalankan tanggungjawab saya sebagai isteri & ibu. Saya masih sihat untuk bekerja membantu suami. Saya masih diberi peluang untuk meraih pahala dengan setiap penat lelah saya dalam menjaga anak & suami. Alhamdulillah…

Saya patut bersyukur sebab sehingga waktu ni, saya masih diberi kelapangan masa. Saya masih menjadi manusia yang normal rutin hidupnya. Saya banyak masa bersama suami & anak. Saya masih ada masa untuk diri sendiri, untuk beristirehat. Masih diberi kelapangan masa untuk beribadat & menjenguk ibu & ayah. 

Saya patut bersyukur sebab sehingga waktu ni, saya masih diberi kelapangan hati dan fikiran dari dihujani bebanan kerja, bebanan hidup, masalah kewangan, masalah keluarga. Alhamdulillah…hati & jiwa dan otak  saya masih tenteram. Saya diberi nikmat anak & suami yg baik. Yg tak banyak ragam. Yang mudah dijaga. Ni satu nikmat. Satu rezeki..

Kadang saya rasa saya tamak. Saya dah mintak macam2. Saya dah dapat macam2. Tapi saya nak mintak lebih, lebih, lebih lagi. Tapi apa yang saya buat? Yg saya usaha untuk hidup saya kepada Allah?

Allah....sedih bila fikir. Memang saya bukan yang terpilih untuk rezeki wang ringgit melimpah ruah tapi apa yang ada sangat mencukupi. Sudah cukup selesa walau tak mewah. Alhamdulillah...saya bersyukur sangat.

Kadang saya fikir, kalau saya tak diberi 'ujian' ini mungkin saya terus leka. Rasa tak puas hati tu selalu ada.ujian ni tanda Allah sayang kita. Allah sedarkan saya dr terus lara. Alhamdulillah...

Rezeki tu pelbagai bentuk. Redha. Qanaah. Dan sentiasa bersyukur. Alhamdulillah...


Posted via Blogaway

3 comments:

  1. sebak tqah baca.. betul imah.. pangkat n kekayaan bukan menjamin tapi yang paling penting kehidupan yang tenang.. org sekeliling yang memahami.. manusia memang kdg2 mudah terleka..

    ReplyDelete
  2. setuju Imah..saila pun masih bersyukur wpun tgh unemployment ni masih byk rezeki dgn cara lain masuk :) Allah Maha Pemurah :)

    ReplyDelete
  3. betul tu kak.. kadang kala kita akan berasa tidak puas hati tentang sesuatu..apa yang kita ada,apa yang kita perolehi kita selalu compared dengan orang lain..sentiasa rasa ada saja yang kurang padahal rezeki kita sebenarnya ada dlm bnyk bentuk cuma kita kadang-kala tak sedar...kita alpa...

    bila muhasabah..baru kita nampak rupanya rezeki ALLAH berikan terhadap kita sangat banyak tapi dalam pelbgai bentuk..:)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!