About Us

Sunday, July 3, 2011

Mula Terasa Kurangnya Keakraban Dalam Berkawan

Saya melalui kehidupan yang normal macam orang lain, zaman kanak kanak yang hanya tahu berseronok, zaman persekolahan yang penuh dengan kisah pahit, manis dan lucu dan zaman universiti yang mengenalkan saya dengan bermacam benda baru. Dari seorang yang serba tak tahu, saya menjadi sesorang yang kadang2 terlebih tahu! Hehehehe...Sekarang memasuki alam pekerjaan.terlalu awal untuk membuat penilaian tetapi bagi saya semuanya nampak baru dimata saya. kehidupan sosial saya tidak lagi seperti waktu belajar dulu. Pergi kerja sewaktu matahari baru nak naik, balik kerja pula time waktu dah hampir senja. Sampai rumah, makan, rehat dan tidur.Normal process setiap hari. Hujung minggupun saya tak banyak sangat nak keluar kesana sini. banyak duduk berehat di rumah ataupun ke rumah maksu saya. Kawan-kawanpun dah ramai bekerja di merata tempat. Boyfriend sayapun sama. Tak ada disini sebab bekerja di Pulau Pinang. So, saya masih lagi bersendiri dalam menguruskan semua hal.



Masa time belajar memang saya tak rasa lansung hidup saya ni "kosong" sebab saya selalu ditemani kawan-kawan kemana mana saja saya pergi dan buat. Tetapi bila dah bekerja, hubungan "berkawan" tu hanya terbatas diwaktu kerja pula. Lagipun bila bekerja, kita lebih banyak bertemu dengan golongan yang sudah bekeluarga, so tentu sekali hubungan "berkawan" itu ada batasnya.

Bila kawan kawan rapat saya sudah bertunang dan berkahwin, jurang "persahabatan" itu makin dalam pula saya rasakan. Saya tumpang bahagia dengan kehidupan baru mereka tetapi dalam masa yang sama saya tetap terasa sedih kerana "persahabatan" yang bertahun tahun terjalin tidak mungkin lagi seakrab dulu. mereka tidak mungkin dapat keluar berjalan jalan, makan, tengok wayang, shopping dengan saya seperti dulu. mereka juga tak mungkin dapat menemani saya selalu. Semua sudah ada tanggungjawab sendiri dan bagi saya, process ini adalah normal bila seorang perempuan sudah berumahtangga.



Seperti kata emak saya "Kawan akan pergi dan datang dalam hidup kita" lebih lebih lagi bila dah bekerja. Bila kerja ditempat lain, lainlah pulak kawannya. Bukan bermaksud kita lupa kawan tapi masa dan keadaan tak membolehkan kita sentiasa akrab dalam persahabatan. Sebab itu saya rasakan zaman sekolah dan Universiti adalah zaman yang paling sesuai untuk berseronok dalam berkawan. Nikmatnya bersahabat, hanya waktu itu saja yang terasa. Lagi satu, mungkin ketika diri masih bujang dan tak terikat dengan apa-apa komitmen. Waktu inilah yang paling sesuai untuk "enjoy" dengan kawan-kawan. Selagi saya masih sendiri, Insya-Allah saya akan mencuba untuk tidak sia siakan persahabatan yang ada. Dan jika diizinkan Allah, saya mahu kekal bersahabat walaupun dibataskan oleh jarak, masa dan tanggungjawab.

1 comment:

  1. ske ayatb dlm gmbar tu . yeah dats right . frens comes and go . but life must go on:)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!