About Us

Monday, February 25, 2013

Setelah Genap Setengah Tahun Berkahwin...


Alhamdulillah...hari ni genap 6 bulan @ setengah tahun usia perkahwinan saya dengan suami tersayang.  Terasa macam baru je kawen tapi rupa-rupanya dah 6 bulan. sekejap je kan masa berlalu....rasa macam baru sgt je pakai baju cantik-cantik...baru je bergambar sakan rupenya dah setengah tahun!

6 bulan lepas...time ni even rasa diri "demuk" tapi time sekarang ni bila tengok semula rasa cam kurus la pulak. hehe...


6 bulan yang bagi saya ada macam-macam rasa. Ada manis dan pahit. penuh dugaan & cabaran. Tetapi setiap dugaan yang terjadi tu terselit beribu hikmah. Ujian Allah tanda dia sayangkan kita. Biarpun kadang2 mulut ni tak terlepas dari mengeluh dan merungut, tapi saya redha dengan apa yang terjadi. bersyukur sebab suami, family dan teman2 rapat banyak jadi tulang belakang untuk saya. banyak bagi semangat dan kekuatan untuk saya lalui semuanya dengan penuh sabar.

6 bulan berkahwin, dengan kehidupan PJJ, Alhamdulillah saya bahagia sangat. tengok badan sudahlah. Saya naik berat badan 10 kg after married. Aiyo!! memang penternak  lemak paling berjaya selama 6 bulan ni. Hebat sungguh! Baju2 saya banyak xmuat lansung nak pakai. Tiap kali nak gi keja dengan keluar jalan2 dengan husband mesti bersepah baju2 saya bawak keluar untuk try. Try satu xmuat, ambik yang lain, xmuat..ambik lagi, lagi & lagi....sampai stress sendiri sebab banyak yg xmuat. banyak yg saya sedekah dekat adik & kakak saya. Nak beli baju baru mmg xla..malas sbb tahu xad size. Orang yang jual baju pun bila saya belek2 baju yang saya suka siap cakap  " ni bukan size akak. Ni semua saiz2 kecik" . Seyes tersentap hati empunya diri tau! rasa diri dah bulat macam doraemon..huhuhu. Yalah, makin semangat nak berdiet makin gelojoh pulak melantak makanan. Selera besar sungguh. Mana taknya, banyak stress dan fikir bila macam2 masalah menimpa. Kuat sangat mengerah otak untuk berfikir sampai migrain. Eh..eh...encik suami pun chubby jugak tau! cuma saya lagi terror ternak lemak dari dia! hehe..

Kami yang chubby! muka tembam lebih2 lagi dekat muka sampai mata masing-masing pun jadi sepet. hahaha!

Bila dah masuk usia 6 bulan kawen ni makin banyakla orang yang bertanya bila kami nak ada baby? Jawapan saya, In Sha Allah..kami sama2 sedang berusaha & berdoa mudah-mudahan cepat dapat timang anak sendiri. sekarang selalu menumpang kasih anak sedara je. Bila dah kawen ni memang membuak-buak rasa nak anak cepat2. Pada yang selalu bertanya saya xkisahpun sebab tahu tu soalan normal untuk mereka yang berkahwin tapi yang saya terguris dan terasa sangat tu bila ada orang yang mempertikaikan kenapa saya & suami lambat sangat nak dapat anak. Tiap kali tegur ja mesti nak buat pelik kenapa saya xmengandung-mengandung lagi? Siap tuduh saya & suami planning xnak anak lagi. pastu duk buat pelik orang lain kawen kejap je pregnant saya xjugak pregnant2 lepas beberapa bulan kawen. memang saya terasa. nak menangis pun ada. Sesuka hati je dia nak mempertikaikan rezeki saya, siap cakap kami ni xnk berusaha lansung untuk dapat anak. xtahu kenapa dia "terlebih" nak ambil berat pasal saya. Family saya dgn FIL pun xpernah tanya. Pelik dengan perangai manusia ni...... Biarlah dia nak mempertikaikan dan tuduh apa2 pun. Bila tersentak emosi, saya terus "unfriend" dan block dia dari jadi kawan dekat FB saya. Tak suka dia komen macam2 dkt FB saya, xhabis2 soal anak. Rasa mcm "jahat" buat macam tu tapi saya bukan kenal dia sgt dan saya xnak terus makan hati dengan kata2 dia even hakikatnya ikutkn hati xmau layan tapi terasa jugak (T_T).

Alhamdulillah...saya dikelilingi kawan2 dan sedara yang banyak bagi saya sokongan tentang hal ni.  Banyak yg saya study & baca. tentang pemakanan, ikhtiar, doa2, perubatan dll. Sebab tu sekarang ni tengah usaha nak turunkan berat badan supaya dapat capai berat badan ideal saya balik. Kawan2 saya pun banyak bagi tips dan petua. Kawan saya yang kahwin sebelum & lebih kurang saya pun ramai lagi yang belum pregnant. Kita hanya mampu berusaha & berdoa tapi yang menentukan semua tu Allah SWT. bersangka baiklah dengan apa yang telah ditetapkan untuk kita. Allah lebih tahu waktu terbaik untuk dia beri "rezeki" itu pada kita. Ada hikmah yang tersembunyi di sebalik semua ni.....Dan rezeki itu juga ada macam-macam bentuk. Bukan hanya pada duit & anak saja. Mungkin sekarang ni rezeki kami pada benda yang lain, In sha Allah lepas ni ada rezeki anak pulak. Doakan kami ya!

Semperna anniversary 5 tahun perkenalan kami (2 hari yang lepas) & 6 bulan perkahwinan kami, nak share dengan korang lagu feveret saya & hubby sekarang. Moga mahligai kami kekal bahagia hingga ke syurga =)





12 comments:

  1. rezeki tu Allah bagi bile2 je imah.. xpe.. in sha Allah nnt mesti ade..dun worry key.. gud luck :)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah kan..kejap je...xpe2...chubby pun sihat...makin2 cantik imah...anak tu rezeki kan...mmg mulut orng ni susah nk tutup..abaikan je..insyaAllah ade rezeki nnti kan...sama2 kita berdoa..

    ReplyDelete
  3. imah..makin chubby makin comel tau.frh pun makin berisi juga ssh nak kawal makan.tgk pipi imah gebu aje..chantikkk..:)

    ReplyDelete
  4. Ehhh tjuk entry kte hari ni dh hampir sama sht2!! Hehe. Yela, tarikh kawin pun sama kn..;)
    Happy 6th month to the both pair of us! ;)
    Jemputla dtg bju my latest entry. Now x PJJ dh. Mcm imah :)

    ReplyDelete
  5. cpt je masa berlalu..da 6bln cik mah kawen..congrats to u... :)

    ReplyDelete
  6. sabar ye imah,kita satu geng la,sama2 pjj..buat xpeduli je dgn org lain,mcm kita da setahun kawen Allah blum izinkn ada baby,da makin blh adapt dgn kata2 org...insyaAllah,suatu hari nnti akan dimudahkan segala2 nya...;)

    ReplyDelete
  7. salam imah. sabar. qaseh & inchik suami dah nikah lebih setahun, belum ade baby lagi jugak. ckp2 org mmg susah. last2 dah kebal, skrg ni dah smpai peringkat wat don no je kat depa semua

    ReplyDelete
  8. comel imah...saf pun tanya imah gemuk sangat ini ada isi ke? tak pe imah anak ini rezeki daripada ALLAH...dia dah membuat perancangan yang terbaik untuk imah...bersabar banyak-banyak ok

    ReplyDelete
  9. Alhamdulillah dah 6 bulan..hehe..both of u looks soo sweet =)

    ReplyDelete
  10. memahami feeling di tanye tu. sebab saya dah 9 bulan kawen and ada yang tanye taknak anak ke yang tak peknen lagi.sentap kejap. huuu. and ooh, bab berat pon same. saya naik 7 kilo lepas kawen.pdhal pjj. cam bahagia plak laki jaoh. hahaha. happy anniversary yg ke 6 bln. sama2 la kite berusaha menambahkan ummat nabi. aamiin..

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum imah.bykkn istgfr,sabar.nk share ni...cuba amalkn slwt fatih.inshaAllah mudah peknen.slmt mencuba eh-dyanaury

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!