About Us

Thursday, March 27, 2014

Pengalaman bersalin part 2

Sambungan dari Part 1


After husband settlekan urusan untuk GL dan daftar masuk hospital, saya terus di bawa ke labour room. Gila rasa seram sejuk tengok LR ok! Time ni husband x boleh masuk lagi sebab diorang nak prepare dulu. Bila dah settle semua baru husband boleh masuk. Saya diminta tukar pakaian. Kena pakai baju dan kain yg hospital kasi. Masa ni masuk seorang midwive dan nurse. Diorang pasangkan alat ctg dekt perut saya. Alhamdulillah..degup jantung baby normal. Saya minta nak solat asar dulu. Before tu midwives tu check bukaan servik sekali lagi. Dah buka 4 ke 5 cm. Dia cakap in sha allah cepat saya bersalin sebab dah buka banyak. Tapi saya cakap kenapa saya tak rasa sakit? Memang pelik sangat kenapa tak sakit lansung? Contraction pun saya tak rasa. midwives tu cakap bagusla tak sakit. Tapi bagi saya lagi bagus rasa jugak sakit sebab kita tahu kita dah dekat nak bersalin. Buatnya saya tak datang check up hari ni mau boleh bersalin dekat rumah. Sebab tanda bersalin satu apa pun tak rasa. Huhu...

Bila dah dibenarkan keluar kejap dari labour room terus masuk ke bilik untuk solat asar &solat hajat. Rasa nervous jgk time ni. Saya xmakan apapun. Just makan kurma, minum air zam-zam dan telan minyak kelapa dara banyak sikit sebab nak bagi laluan cepat buka. Lepas tu terus salam & peluk husband. mintak ampun dengan dia kalau saya ada buat salah. Mintak halalkan semuanya dan doakan keselamatan saya dan baby.

Dalam pukul 6.45ptg, midwife datang pasang ctg dan nak pecahkan air ketuban lepas . Tapi yang x best banyak kali kena seluk sebab dia cakap laluan sempit. Dia susah nak pecahkan. Satu lagi takut cederakan kepala baby. Dalam 3 kali kena seluk dan dia puas hati yang air ketuban dah pecah, baru dia stop.tupun banyak kali asyik mintak maaf dekat saya kalau2 saya sakit. midwives ni baik sangat. Sambil dia buat keja ada jugak sembang2 dengan dia hal orang bersalin ni. Kira xdela saya fokus sangat pasal rasa takut atau sakit nak bersalin.

Dalam pukul 7 barula hubby boleh masuk. Lega rasa sebab nak sangat hubby jadi peneman di sisi. Time ni masih belum rasa sakit. Tengok graf contraction pun tak cantik. Selang masa tak tetap. Tapi jantung baby ok. midwives cakap dia tunggu lagi sejam dua macam mana. Eloknya interval time contraction tu tetap. Dalm 2 minit sekali ok la. tapi saya ni 8 minit sekali, 12 minit sekali. Memang tak tetap sebabtula tak sakit kot.

Dalam pukul 8 malam midwife datang check sekali lagi. Bukaan still jugak 4 ke 5 cm. Tak berganjak. So, midwives cakap nak masukkan ubat sikit untuk cepatkan bukaan. Kena drip. Tapi dos dia sikit sebab saya dah buka almost 5 cm kan. Lagi satu nak bagi interval time contraction saya regular. Pasrah...

Disebabkan dekat labour room ada tv. So melayan jela tengok tv time ni. Masa ni tak rasa sakit lagi tapi dapat rasa perut mengeras lebih kerap. Lepas habis berita dekat tv pukul 9 malam barula dapat rasa contraction.

Time ni midwives ada cakap nak bagi ubat tahan sakit tapi saya cakap xnak. Sebab sakit sikit2, still ok. Then, masuk pulak midwives lain sebab midwives yang tadi dah habis shift. Diorang nak check lagi air ketuban saya. Nak make sure yang dah habis pecahkan. Dalam hati dah rasa xsedap, nape susah sangat nak pecahkan air ketuban? Selalu baca dalam internet sekali je nurse pecahkan. Saya ni entah berapa kali dah kena seluk. Huhu...

Dalam pukul 9 lebih dah mula rasa sakit yang kuat. Memang xputus2 berzikir time ni. Bila nurse tanya pasal nak pain killer tak? Terus setuju. Tadi kemain lagi xnak kan, sekarang ni memang sakit sangat2. Dah tak tau berapa kali cakap dekat husband sakit. Nurse datang suntik pain killer dekat pungung. Masa ni terus kurang rasa sakit. Rasa mengantuk sangat2. Saya berbaring mengiring ke kiri sebab kalau baring terlentang rasa sakit sangat. Saya rasa mengantuk sangat2...terus terlelap.

Dalam mamai- mamai mengantuk tu saya tersedar bila midwives dan nurse datang nak check bukaan lagi.masa ni pukul 10 lebih.  Time ni saya rasa sakit sangat2. Tak tau nak describe macam mana. Memang sakit. Bila check dah buka 7cm. Saya rasa dahaga. Nurse datang bawa air suam dekat saya. Lepas minum, husband bagi saya minum air zam-zam pula. Time ni saya rasa mengantuk tapi sakit sangat. Pingang dengan bahagian belakang rasa sakit ya amat . Dalam mamai tu saya terlelap jugak.

Saya tersedar bila rasa sakit tu dah jadi kuat sangat. Sampai rasa mengigil badan tahan rasa sakit. Tangan husband tak lepas dari genggam tangan saya. Sesekali dia usap kepala saya. Saya nampak husband baca yassin. Saya cakap saya sakit sangat. Tak tahan..nurse tenangkan saya. Cakap " sabar puan..memang macam ni rasa sakit nak bersalin. Sabar ya puan..".nurse suruh saya sedut gas bila rasa sakit tu datang. Saya try buat tapi rasa lali sangat. Buat saya jadi makin mengantuk dan lali.  Saya terus tolak untuk sedut gas. Mengigil badan tahan sakit. Tangan hubby pulak jadi sasaran. Husband tak henti2 bagi semangat dan tenangkan saya. Saya tengok jam dah pukul 11 lebih. midwives dan nurse datang check lagi bukaan. Dah buka 10 cm! Saya masih rasa mamai2. Saya dengar salah sorang nurse call doktor.

Time ni saya nampak diorang pasang pemegang dekat kiri dan kanan katil. Kaki saya di angkat letak dekat pemegang tu. Saya rasa macam nak teran sangat2. Lepastu pinggang macam dah tercabut. Sakit sangat. allah je tahu. Lepastu saya nampak doktor siti datang. Nurse dah beberapa orang keliling katil saya. Husband duduk dekat dengan saya. Nurse bagi arahan untuk ambik nafas dan push.

Bila doktor suruh push, saya try push tapi x berjaya. Husband pangku kepala saya dan tolak ke atas tiap kali kena push. Saya rasa sedar dan tidak. Lagi satu rasa letih sangat. Setelah 3 kali usaha untuk  push dan tak berjaya, saya berhenti.letih. Tak tahu apa doktor buat time ni lepas tu saya dengar dia cakap nak vacuum.

Alhamdulillah lepas sekali teran dengan bantuan vacum maka terdengarlah tangisan si kecil. Semangat dari nurse2 jugak banyak membantu.Masa ni husband usap kepala saya sambil cakap "alhamdulillah...semuanya dah selamat sayang. Baby dah keluar". Saya terus rasa lega yang amat sangat. Rasa syahdu sangat bila dengar tangisan anak kami. Bila nurse letakkan fayyadh atas dada saya, terus saya rasa sebak. Mata saya dan fayyadh bertentang. Mata dia bulat je pandang saya. Saya terus cakap.." Ya Allah..anak mama..". Saya sempat cium fayyadh before nurse bawa dia keluar untuk diazankan dan dibersihkan. Husband ikut keluar sekali.

Tiba proses untuk menjahit. Time ni saya memang tak rasa apa-apa dah. Rasa sakit yang saya tanggung tadi terus hilang bila fayyadh selamat dilahirkan. Saya rasa penat dan mengantuk. Tapi nak jugak tanya doktor banyak tak koyak? Doktor cakap banyak. Sepanjang laluan dia kena jahit. Saya dengarpun rasa ngeri tapi sungguh time ni saya tak rasa apa dah. Bila doktor masukkan alat untuk keluarkan uri dan saki baki darah beku saya tak rasa sakit lansung. Maybe sakit nak bersalin tu lagi sakit dari ni. Doktorpun pelik bila saya diam je sebab dia kata selalunya orang lain dia dah bagi pengsan dah sebab menjerit jerit sakit. Dahla koyak banyakkan...Tapi, saya bersyukur sangat2 sebab doa saya untuk rasa sakit yang sekejap termakbul. Contraction yang buat saya sakit dalam 2 jam lebih sebelum Fayyadh lahir. Memang sakit tapi sakit yang berbaloi-baloi. Alhamdulillah....

Saya lahirkan fayyadh dengan berat 3.5kg. Saya ingat sebab dia besar sebab tu saya kena vacuum. Rupa rupanya sebab laluan sempit. Diorang dah dapat detect time check bukaan servik dan pecahkan air ketuban sebab susah sangat. Apapun, alhamdulillah termakbul doa nak bersalin normal dan semuanya selamat dan sihat.


P/s: Boleh juga baca pengalaman bersalin anak kedua saya di sini


Posted via Blogaway

22 comments:

  1. Imahhhh, tarikh fayyadh lahir bila? 25 ke 26? Huhu.. takutnya bila bc cite imah ni ckp sakit..hurm..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..syukur...gas tu wat jadi ngantok ek..pape pun bersyukyr dpt bersalin normal kan...btul tu..ms jhit hilang sakut sbb dah dgr tangisan bby n nmpk bby...pnglmnn yv sngt berhrga...

    ReplyDelete
  3. pengalaman bersalin kita sama la imah...cuma ika xdak suami jdi peneman.berjuang sorang2 dlm labor room,husband menanti diluar.huhuhuhuhu.....ika pon xsakit masa dlm labor room,bila masuk drip 2 mmg sakit gila!pas ni klu da rezeki bersalin lg,xmau dah ubat drip 2!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum imah. menangis sheila baca ni awak... Allahuakbar. selamat sudah semuanya... tak sabar tunggu sheila.. doakan sheila dipermudahkan ya imahh.... jaga diri dan baby Nik Aqil Fayyadh ya. singgah menabung ford sini ~~~

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah semua selamat.. sebab pulak anis baca ni... huhu.. terbayang pulak anis nanti mcm mana..

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah. ralit bca pengalaman akak. smpai rsa takut. hee

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah...debar2 menunggu saat kite pulak masuk labour room nanti... take care...

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah semuanya selamat.. menitis air mata baca pengalaman u ni.. nervous tunggu nasib i pulak nanti...

    ReplyDelete
  9. lama menuggu entry dr imah..suka tau baca..hehe..alhamdulillah lahir normal juga...frh kena operate sedih la sikit..sbb yg second nie xberjaya nak lahirkan normal..apa2 pun syukur semuanya selamat..nk tgk lg fayyadh...dh besar ke?

    ReplyDelete
  10. akhirnya up jugak entry nie..alhamdulillah selamat semuanya =)

    ReplyDelete
  11. Sungguh membantu cerita imah.. Sy sbg pembaca dan mom to be xlame lg pun ade ckit lega sbb hmpr sama situasinyer.... N tkut jugak...

    ReplyDelete
  12. Seronok baca kisah awak ni wpon panjang... akhirnya baby bejaya jgk keluar dgn selamat.. awak pon selamat... Terharu sungguh waktu2 tu kan..

    ReplyDelete
  13. alhamdulillah..baby fayyadh pun mesti dh besar skang ni..sy ni tgh menunggu ari skang ni..gigih menggugel pengalaman bersalin org..hihi..

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah... kedua2ny selamat.. sy da 37week4day.. harap2 semua berjalan dgn selamat.. risau rse hati ni..sebak dan trharu baca kisah awk..baby sy pn kerap mngeras.. sedikit sebanyak kisah dan pengalaman awk membantu sy..tq..

    ReplyDelete
  15. Salam...akhirnyaaaaaa sy jumpa jugak org yg perut kerap mengeras tp x sakit ni. Sebab sy tgh alami benda yg sama. Huhu. 2 hari sudah mengeras the whole day. Harini keras lg. Tp x sakit cuma sy perasan yg harini perut sy terasa amat amat amat berat!! Kali pertama sy jalan slow gila. Masalah nya nak pergi hospital ke tak nak ek. Huhu. Nnt doc suh balik pulak. Tp sy berharap sgt, sy pun mcm awk. Tau2 dah ada bukaan je and terus masok LR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai mummy gojes,saya diana.. nak mntk pendapat... Sebab saya dh masuk harini 4 hari dah perut mengeras. Saya pun klau blh tkmau duk hosp lama�� mcm manaa ya

      Delete
    2. Perut mengeras pun tanda2 contraction jugak. Nak cepatkan bukaan kena baring mengiring

      Delete
  16. Sis amalkan minum VCO brand apa?

    ReplyDelete
  17. Sy skg contraction sme mcm awk alami..xteratur blh bt keje itu ini..xd la skit sgt..sme sbjik mcm awk.. Prt pon tinggi lg..sy smp frust taw ble pk..ble prt nk trun ni..lmbt lg ke bersalin.. Tp ble bce cerita awk ni kn.. Buat sy bersemangat semula.. Jd xmustahil prt xtrun n skit xdtg pon blh bersalin.. Amin..tme kasih atas entry y sgt bantu sy...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!