About Us

Monday, February 23, 2015

7 Tahun sudah!

Begitu pantas masa berlalu..

Tak sedar, hari ni 23.02.2015 genap 7 tahun sudah perkenalan erat antara saya dan suami.

7 years & still counting..

Walaupun dah 7 tahun kenal, tapi hidup bersama baru 2 tahun setengah (berkahwin). Alhamdulillah..





Kami kenal waktu masing2 tak punya apa-apa. Tak punya kerjaya, tak punya pendapatan, tak punya harta. Yela..masa tu masing2 study lagi. Yang ada, keikhlasan hati budi saja.

Kalau dihitung, Dah banyak yang kami lalui sepanjang 7 tahun ni. Susah senang sama2. Bagun dan jatuh sama2. Dulu masa time couple, jauh2 (pjj),  honest x banyakpun yang kami boleh kenal dri masing2. Tapi lepas Kawen, barula kami lebih mengenali. Baru belajar sesuaikan diri untuk hidup bersama satu bumbung.

Apa yang pasti, dia jodoh yang Allah pilih untuk saya. Dia lelaki yang Allah pilih untuk jadi suami saya. Saya bersyukur dengan jodoh yang telah Allah tetapkan ini. Memang kami serba kekurangan. Dia atau saya. Ada saja compang camping sana-sini. Tak sempurna manapun. Tapi, bila saling melengkapi, yang kurang itu jadi baik & sempurna saja di mata kami.


Ada ke bezanya lepas 7 tahun ni?

Dah tentu banyakkk... sangat bezanya!

First sekali, saiz badan kami yang kian melebar dengan jayanya. Hahaha....Lebar secara berjemaah gitu!

Yang lain rasa yang berubahpun disebabkan atas dasar tanggungjawab. Tanggungjawab sebagai suami, isteri, ibu & bapa. Perubahan disebabkn peningkatan usia. Haruslah jadi  lebih matang & bertanggungjawab kan.

Suami, ada setengah part yang dia agak strict dan bertegas sikit dengan saya. Pasal urusan masa, pasal solat, pasal mandi & bersiap ( tak suka saya berlenggah & bermalasan), pasal pentingnya 'family time'. Dulu masa couple, takdela tegur sangat. Dah kawen ni, banyakla kena tegur sebab itu tanggungjawab dia kan.

Saya? Yang paling ketara berubah lepas 7 tahun ni, Perangai buruk  lepas beranak ni ha. Mudah nak emo, nak angin, nak marah2. Mula nak berleter. Perubahan hormon barangkali. Sindrom orang lepas bersalin. Hormon x stabil. Haha...Tapi lepas 10 bulan barulah emosi ok sikit.
Alhamdulillah...Kadang tak sedar perangai dah berubah kalau takde orang tegur.

Yang lain rasanya sama je macam dulu. Kami tetap orang yang sama macam dulu.

Kalau awal-awal kenal dulu, saya merajuk, marah2 dia still tak jemu memujuk. Sampai dah ada anak sorang ni macam tula jugak dia. Dah 7 tahun dah.  Still lagi suka memujuk, buat lawak nak hiburkan saya yg tengah marah. Satu benda yang paling saya suka dengan husband. Tak kiralah saya yang mulakan pergaduhan antara kami or dia yang memulakan, end up memang dia yang akan pujuk saya jugak. Dan sampai hari ni, kalau bergaduhpun tak pernah melebihi 2 jam. Hope masa-masa ke depan pun kami still macam ni. In sha Allah..

7 tahun yang indah untuk kami berdua. Tambah indah lepas kehadiran Fayyadh.

Saya tak harapkan hubungan ni jadi bertambah-tambah indah. Kalau bertambah -tambah indah, itu satu bonus. Pada saya, cukuplah kalau kami mampu kekalkan kebahagiaan yang kami ada. Dah bersykur sangat kalau masih dapat kekalkan macam sekarang. Bahagia yang kami sendiri tahu, dengan cara kami sendiri. Paling penting, rasa sayang, kasih, cinta, perkara yang selalu kami buat dari dulu tetap kami kekalkan dari hari ke hari.

Bukan mudah nak buat hubungan tu berada di fasa yang sama tanpa rasa jemu.

Bukan mudah nak kekal romantik dengan suami @ isteri walaupun usia dah menginjak tua.

Bukan mudah nak jadi suami isteri ala "pengantin baru" hari2.


Paling penting, Bukan mudah nak bawa penghuni rumah tangga semuanya ke syurga.

Bukan mudah tapi takde yang mustahil kan?

Semoga rumah tangga kita semua  kekal bahagia selamanya

6 comments:

  1. setiap orang impikan rumah tangga yg bahagia.. Fai pun macam tu jugak... Fai doakan semoga rumah tangga akka kekal bahagia hingga ke syurga :-)

    ReplyDelete
  2. amin..mudah mudahan bahagia selamanya..:)

    ReplyDelete
  3. amin.semoga bahagia hingga ke syurga...

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah, sronok dengr. mcm tulah best wlau dah lama kahwin, dah ad anak tp layanan still sama mcm awl2 kahwin. hehe smoga hubungn akak dgn suami trus kekal bahagia. till jannah for sure :)

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..semoga hubungan kekal hingga ke jannah..betul...nak kekalkan bukan mudah..dua2 pihak kena usaha....

    ReplyDelete
  6. Lebih kurang cik mah jugak...alhamdulillah masih berkekalan...n semoga kita dipanjangkan jodoh..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!