About Us

Monday, July 10, 2017

Relevan ke lagi update blog?

Lately ni mostly blogger banyak yang dah mula tak aktif berblog. kalau tengok reading list blog yang nak dibaca setiap hari pun dah makin sikit. Ramai yang dah mula blog sunyi sepi. Tak macam sebelum zaman ada Instagram. Ramai yang aktif berblog. update blog hari2. cerita itu ini. Jumlah traffic yang masuk pun banyak. Tapi since dah ada Instagram ni, ramai blogger yang dah beralih untuk update segala aktiviti dan perkongsian dekat sana. Maybe sebab Instagram lagi mudah nak update. cepat dan pantas! hihi...

Ikutkan syaa pun dah masuk dalam kategori kurang aktif. Tapi bukan bermakna taknak update lansung. At least try jugakla sebulan sekali update blog. Sebab saya masih percaya pada kuasa "google search". Sampai sekarang pun entry2 saya yang lama yang mana ada bagi manfaat & info pada orang lain masih lagi dijadikan rujukan. Masih ada readers yang komen dekat entri lama-lama. Masih ada yang Pm dekat Ig atau email tanya pasal entry dekat blog. Saya happy bila dapat mudahkan orang lain dapat info atau maklumat. Sebab itu jugak salah satu nawaitu saya ada blog ni. Sebab nak share info atau maklumat dengan orang lain selain dari kongsi hal personal life. mana tahu dengan perkongsian kecil ni boleh jadi saham akhirat yang berterusan untuk saya bila saya tiada nanti.

So, bagi saya masih relevan lagi untuk update blog dan kongsi maklumat dekat blogspot ni. Sebab orang masih lagi "menGOOGLE" if nak dapatkan apa-apa info dan perkongsian. Even dalam bisnes pun, boleh dikatakan hampir 90% dari customer saya yang sewa veil nikah memang datang dari hasil carian blog. Tapi kuasa FB & instagram dalam bisnes memang tak boleh dinafikan. tapi kalau kita ada medium lain jugak yang boleh digunapaki untuk berbisnes, tak salah pun nak cuba kan?

Kalau nk cerita panjang-panjang pun saya masih suka update dekat blog. Sebab banyak sikit benda boleh tulis. kalau IG terhad sikit sebab tak banyak yang boleh tulis. Cuma Ig lebih mudah nak update. seminit je dah settle. hihi...Kalau blog kena tunggu ada masa free, rajin & idea menulis banyak datang, barula seronok nak update entri.




4 comments:

  1. Betul saya setuju... Fb and ig sangat membantu dalam bisness. Blog pun membantu jugak untuk jangka masa yang lama, sebab tulisan tu ada dalam simpanan google

    ReplyDelete
  2. tu laaa makin kurang aktif berblog. mgkin ibu dgn kerjaya,, ha rumahtangga.. macam jijah masa dara mmg aktif.. anak 3 ni slow sgt. sebulan sekali je update..teruk betul

    ReplyDelete
  3. insya Allah masih relevan untuk update ..kuasa google lain pula..saya pun jenis update jarang jarang juga sebab tak sempat huhu

    ReplyDelete
  4. salam. saya rasa blog masih relevan. sebab kami kalau ke mana-mana, kalau nak tgk review, mesti akan google. the best thing about blog is it's listed in searching engine. saya pun tgh cuba kuatkan semangat menulis blog di saat org dah tak Nampak blog sbg mainstream. keep writing, ya!

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!