About Us

Showing posts with label checklist kawen. Show all posts
Showing posts with label checklist kawen. Show all posts

Monday, July 30, 2012

Alhamdulillah..Dah Settlepun Bab Borang Nikah & Baju Resepsi


Assalammualikum semua. Saya baru saja sampai dari kampung pukul 6.30 pagi tadi. Sangat penat sebab 2 hari balik ke kampung macam-macam benda saya dan family uruskan. Memang tak sempatpun nak berehat puas-puas. Ada jugak kerja yang tak sempat siap. Hari ni ambik cuti sebab rasa nak rehat puas-puas dekat rumah.

Berbalik pada tajuk, Alhamdulillah...dah settlepun bab paling penting pasal permohonan nikah saya. Saya sampai dekat kampung hari sabtu pagi. Sebelum tu ayah dah bagitau tok imam kampung saya yang saya nak datang isi borang kawen dekat umah dia. So, lepas asar temujanji kami. petang tu, Encik Tunang datang rumah  untuk hantar surat kebenaran kahwin dari pihak lelaki dekat saya then ambik kad kahwin dan untuk tukar barang hantaran. Bila duduk jauh ni, kenalah beli barang kahwin sendiri-sendiri. Urusan kad kahwinpun saya yang settle sorang. Encik Tunang just bagi draft melalui email dan saya yang berurusan dengan Vendor. Sementara tunggu masa nak jumpa tok imam saya keluar gi butik untuk fitting baju resepsi dengan adik saya & Encik Tunang. Saya tukar design baju sebab nak baju yang ada lining. Malas nak pakai baju berlapis-lapis. Lagipun taknak nampak terlalu kontra warna baju dengan baju Encik Tunang nanti . Tapi warna baju masih sama. Cuma beza design je sikit2. First fitting, Alhamdulillah...padan dengan badan saya. Lega. Bila dah banyak kali tengok baju tu, saya dah berkenanlah sikit. Tengok depan mata baju tu memang tak kusam cuma dalam gambar je yang saya risau nampak kusam sikit. Bila ambik gambar dekat butik mmg baju saya tu memang nampak kusam sikit. Saya takut  nanti gambar kawen jadi macam gambar pengantin yang pakai dress ni sebelum ni. Huhu...positifkan diri.Maybe faktor kamera jugak kot. Huhu...Harap2 OP saya leh tangkap gambar kami bagi cantik2. Sangat berharap.


Lepas settle urusan baju terus balik rumah sebab nak jumpa tok imam pulak. Saya pergi dengan ayah.Dalam hati ni risau jugak sebab kalau2 banyak soalan yang bakal di tanya. Orang kampung banyak cakap tok imam ni garang sikit. Huhuhu...Tapi tok imam tu ok je. Dia suruh saya isi borang nikah depan dia.Ada dua borang yang nak diisi.  lepas dia dah check semua, saya balik rumah.Petang tu, first time selama dekat 5 tahun saya berkawan dengan Encik Tunang, kami dapat berbuka puasa sama2. Sebelum ni tak pernah sekalipun dapat berbuka puasa sesama. Lebih best sebab dapat berbuka sama2 dengan family saya =)


Hari ahad pagi saya pergi pejabat agama dengan ayah untuk submit borang tu. Masa orang pejabat agama check borang dan dokumen saya, ada sedikit masalah tentang perbezaan alamat di kad pengenalan dengan alamat tempat tinggal sekarang. Rupanya saya kena isi satu lagi borang iaitu "pengesahan anak kariah" yang perlu dapatkan tandatangan dan cop dari tok imam. Saya baru lagi duduk kampung tu lepas ayah saya bersara 4 tahun lepas. Huhuhu..manalah saya tahukan ada borang lain kena isi. Dalam hati memang terkilan sebab sudahlah lama menunggu turn nak dipanggil, alih2 ada masalah pulak. Saya terus balik dengan ayah dengan harapan boleh jumpa tok imam waktu tu jugak sebab petang tu nak settlekan juga pasal borang nikah ni. Mujur tok imam ada dekat rumah. (Selalu kena buat appoinment dulu kalau nak jumpa dengan dia). petang tu sekali lagi saya ke pejabat agama. kali ni mak ikut sekali. Mujur time tu tak ramai orang, so cepatlah urusan saya. Tak ada sesi interviewpun dengan orang pejabat agama. Dalam setengah jam menunggu, dah dapatpun surat kebenaran untuk nikah. Lega je rasa. Syukur semuanya dah settle. lepas ni ayah akan tolong bagi surat kebenaran saya tu pada tok imam semula. Happy!

Persiapan dekat rumahpun dah banyak dibuat. Disebabkan kenduri saya nanti adalah kenduri kampung dan cara pakatan beramai, so mak dan ayah dah beli macam-macam barang makanan kering dan barang-barang lain untuk digunakan masa kenduri. Dah start menjemput sedara mara dan kawan-kawan yang tinggal jauh dari rumah. Ayah dan mak pergi jemput sendiri dekat rumah diaorang. Time kenduri nilah yang nak eratkan balik hubungan silatul rahim kan. Alhamdulillah....mintak2 semuanya berjalan lancar & selesai dengan baik.




Wednesday, July 4, 2012

Update Cheklist 4






Nikah

Tarikh & Masa : Confirm
Tempat : Confirm
Dokumen Nikah P : Pending (will be complete by end of this month)
Dokumen Nikah L: Done
Kursus Kahwin P: Done
Kursus kahwin L : Done
HIV Test P : Done
HIV Test L: Done
Baju Nikah & Veil P (DIY) : Done
Baju Nikah & Sampin L : Done
Bantal Nikah (DIY) : In Progress
Bunga Tangan (DIY) : In Progress

Hantaran

For her

Item 1 : Done
Item 2 : Done
Item 3: Done
Item 4 : Done
Item 5 : Done
Item 6 : Done
Item 7 : Done
Item 8 : Consider Done
Item 9: Consider Done

For Him

Item 1: Done
Item 2: Done
Item 3 : Done
Item 4 : Done
Item 5: Done
Item 6 : Done
Item 7: Done
Item 8: Done
Item 9: Done
Item 10: Consider Done
Item 11: Consider Done

Decoration: Not Yet


Resepsi

Kad kahwin : Done
Bunting : Done
List Tetamu : In Progress
Door Gift : Not Yet
Paper Bag (DIY) : In progress ( almost Complete)
Bunga Telur: In progress
Guest Book (DIY) : In Progress
Item Decoration Guest book table: Not yet
Makanan : In progress ( Handle by my Parent)
Baju Resepsi (L&P): Booked
Tudung & veil (DIY): Not yet (Rasa nak tukar veil Yang vendor bagi tu)
Bunga Tangan: Not yet
Payung: Not yet
Meja makan : Booked
Langsir Ruang Tamu Rumah: Done (Dah beli, tak jahit jer lagi)
Langsir Bilik pengantin : Done (Dah beli, tak jahit jer lagi)
Cadar Bilik Tidur : Not yet (nak tukar cadar lain tapi tak beli lagi)
Item untuk deco bilik pengantin :Not yet

Bertandang

Baju Bertandang L : Done
Baju bertandang P: Done ( Lagi 2 minggu baru boleh ambik dekat tailor)
DIY beading Baju: Not yet (item dah beli)
Bunga Tangan: Not Yet
Meja Makan Beradab : Booked
Bilik pengantin: Booked
Baju outdoor L& P : Done
Veil: In progress
Tudung: Done


Lagi 1 bulan 3 minggu. Makin hari makin risau. Ya Allah..kekadang saya tak sedap hati sangat. Macam ada yang tak kena. Rasa berdebar tak ada pun lagi dalam hati. Cuma harap semuanya berjalan lancar dan semuanya selamat. Semakin sibuk sekarang sebab banyak benda yang nak DIY tak siap2 lagi. Letihnya balik keja buat kerja DIY pulak dekat rumah.Huhu…

Tuesday, June 5, 2012

Checklist kawen 3





Tinggal lagi 2 bulan 2 minggu dan 6 hari untuk saya melangkah kehidupan baru dengan izinnya. Dah lama x update checklist. Rasa nak update pulak tengok banyk tak lagi yang pending. Huhu....

DOKUMEN NIKAH
Kurusus Kahwin L: Done
Kursusu kahwin P: Done
HIV test L: Done
HIV test P : Done
Dokumen Nikah L : Done
Dokumen Nikah P : Not yet

JEMPUTAN


List jemputan : Not yet
Kad kahwin : Done (Belum print jer lagi)
Bunting : Not yet


NIKAH

Theme: Light Cream
Baju Nikah P: Done
Baju Nikah L : Done
Sampin: Done
Songkok : Done
Tudung Dan Veil: Done (DIY)
Mas Kahwin: Done
Duit Hantaran: Done
Cincin for her: Done
Cincin for him: Done
Bunga Tangan :Not Yet

HANTARAN

Theme (Bride) : Done
Theme (Groom) :  Done

Hantaran For Him

Item 1 : Done
Item 2: Done
Item 3 : Done
Item 4 : Done
Item 5: Done
Item 6 : Done
Item 7 :Not Yet
Item 8 : Not yet (at home)
Item 9 : Not Yet (at home)

Hantaran For Her

Item 1 : Done
Item 2 : Done
Item 3: Done
Item 4 : Done
Item 5 : Done
Item 6: Not yet
Item 7:Not yet (at Home)


RESEPSI

Sewa Dari Butik: Booked (Paid)
Theme : Champagne + Green Done 
Baju P : Done
Baju L: Done
Makeup: Booked (Paid)
Veil & Tudung : Not Yet
Kasut P: Done
Kasut L: Done
Hand Bouqet : Not Yet (DIY)
Meja Makan beradab : Booked(deposit Paid)
Hiasan Bilik Pengantin  : Not Yet (DIY)
Langsir Rumah : Not Yet (DIY)
Langsir Bilik : Not yet (DIY)
Set katil : Done

BERTANDANG

Theme: peach lemak ketam
Baju P (Hantar Tailor) : Done
Baju L : Done
Beading  : In Progress
Veil : In Progress
Tudung: Not Yet
Sampin: Not yet
Hand Bouqet: Not yet
Outdoor Outfit : Done
Meja Makan Beradab: Booked
Bilik Pengantin: Booked

HOMESTAY

For His family: Booked
For her Family : Booked

PHOTOGRAPHER

Resepsi : Booked (deposit paid)

Bertandang : Booked (deposit Paid)


DOORGIFT

DIY paper Bag: In Progress
Item : Not Yet
DIY Bunga Telur : In Progress



Ok. Dah rasa sedikit lega sebab dah tak banyak tinggal warna merah. Yang  benda2 penting dah banyak yang dah settle cuma ada benda2 lain yang kena prepare lagi. Ini secara kasar tapi kalau detail lagi banyak lagi kena siapkan. Huhu...Mintak2 cukuplah masa dan duit. Aminn...

Thursday, May 3, 2012

Update : Checklist Kawen 2






DOKUMEN NIKAH
Kurusus Kahwin L: Done
Kursusu kahwin P: Done
HIV test L: Done
HIV test P : Not yet
Dokumen Nikah : Not yet

NIKAH

Theme: Light Cream
Baju Nikah P: Done
Baju Nikah L : Done
Sampin: Done
Tudung Dan Veil: Done (DIY)
Mas Kahwin: Done
Duit Hantaran: Done
Cincin for her: Done
Cincin for him: Not yet

HANTARAN

Theme (Bride) : Not Yet
Theme (Groom) :  Not Yet

Hantaran For Him

Item 1 : Done
Item 2: Done
Item 3 : Done
Item 4 : Done
Item 5: Done
Item 6 : No Yet
Item 7 :Not Yet
Item 8 : Not yet (at home)
Item 9 : Not Yet (at home)

Hantaran For Her

Item 1 : Done
Item 2 : Done
Item 3: Done
Item 4 : Done
Item 5 : Not yet
Item 6: Not yet
Item 7:Not yet (at Home)


RESEPSI

Sewa Dari Butik: Booked (Paid)
Theme : Not yet
Baju P : Not yet
Baju L: Not yet
Veil & Tudung : Not Yet
Kasut P: Not yet
Kasut L: Done
Hand Bouqet : Not Yet (DIY)
Meja Makan beradab : Booked
Hiasan Bilik Pengantin  : Not Yet (DIY)
Langsir Rumah : Not Yet (DIY)
Langsir Bilik : Not yet (DIY)
Set katil : Done


BERTANDANG

Theme: peach & white
Baju P : Not Yet
Baju L : Not Yet
Veil & Tudung: Not Yet
Sampin: Not yet
Hand Bouqet: Not yet


HOMESTAY

For His family: Booked
For her Family : Not Yet

PHOTOGRAPHER

Resepsi : Booked

Bertandang : Booked


DOORGIFT

DIY paper Bag: In Progress
Item : Not Yet
DIY Bunga Telur : In Progress


Stress rasa bila tengok banyak sangat warna merah dekat checklist ni. lagi 3 bulan 3 minggu, banyak lagi benda yang tak settle. Huhuhu...dah prepared awal2 pun last minute kena tukar jugak. Masa pulak xcukup. Macam2 benda berlaku. Tension! Takpe Imah, sabar2. Anggap je sebagai dugaan. Huhu...(T_T)

Friday, March 2, 2012

Update :Checklist Kahwin 1



lagi 5 bulan?? huhuhu...Diam tak diam, cepat tak cepat rupanya tinggal 5 bulan lebih je lagi untuk sampai my wedding day. Cepatnya masa berlalu. dekat sini, saya update progress saya untuk majlis saya nanti. tak banyak pun. masih lagi berusaha untuk siapkan benda yang tergendala. Doakan semuanya berjalan lancar ya! Amin..


Procedure Nikah

Tarikh Nikah - To be confirm. Consider Done
Kurusus Kahwin  - Done ( L& P)
Borang Nikah  -  ( Baru ambil borang)
Blood Test checkup - Done * Just for personal medical checkup not for official nikah procedure. result :
                                              negative HIV , hepatitis and talesemia ( girl only) Yeayyy =)
Official HIV test -Belum.
Tok Kadi - ( ayah akan follow up untuk ni)
Kad kahwin - Booked!

Majlis Nikah 

Tempat Nikah -  Done ( Masjid Kampung Pering, kedah)
Masa - To be confirm. Consider Done 
Theme - Light Cream Done
Baju Nikah P - Done ( Buy ready made)
Baju Nikah L- Done ( Tempah)
Sampin & songkok Nikah - Done
Tudung Nikah - Done 
Veil nikah - Done (DIY)
make-up Nikah - Done ( sendiri)
Bantal Nikah- To be confirm. Consider Done ( My cousin tolong carikan. =)  )
Photographer - Booked!

Barang Hantaran

Not yet. Baru 20 % progress

Majlis Resepsi

Tempat - Rumah sendiri. Done
Preparation Rumah - me & my family. Not finish yet ( Baru finish cat rumah)
Wedding Theme- kenduri kampung. Guna pakatan kenduri. Consider Done
Colour Theme - Belum tahu. Akan confirmkan lepas tengok baju kahwin
Makanan kenduri - Parent akan uruskan untuk ini 
Pelamin - Don't have. Tengah consider untuk DIY mini pelamin. Itupun kalau mak ayah kasilah..hehehe
Meja Makan Beradab - Booked!
Bilik Tidur - DIY 
Photographer - Booked! 
Baju resepsi - Sewa. Belum cari lagi 
Make-up - Done
Doorgift - akan DIY. decide to use brown paper bag
Bunga telur - DIY jugak
Doorgift untuk ahli pakatan kenduri - akan DIY
Homestay untuk rombongan pihak lelaki- Belum booking.

Majlis Bertandang 

Colour Theme - Green Turqoise Done
 Baju Bertandang - Perempuan Done (beli ready made- akan DIY sendiri)
                           - Lelaki. Pending  ( tempah atau beli ready made je kot)
Tudung & veil bertandang - DIY
Make-up - Done (sendiri)
Photografer - Belum booking
Majlis kenduri - Family tunang yang akan uruskan
Homestay - belum booking

Macam-macam berlaku pada saya sepanjang tempoh bertunang. ujian berat bila nenek sakit. Dah 2 kali masuk hospital. Risau sangat. Mudah-mudahan nenek cepat sembuh dan boleh datang majlis saya nanti sebab nenek yang beria-ria sangat nak saya kahwin cepat dan tengok saya kahwin. Huhu... (T_T)