About Us

Sunday, August 7, 2011

Cara Saya Atasi Masalah Jerawat


Cakap pasal jerawat, mostly semua orang tak suka kan? Saya pun! Tambah2 kalau jenis yang besar gedabak, dapat pula naik dekat hidung, mak ai, sakitnya tuhan saja yang tahu. Ssatu lagi, jerawat ni kalau dah surut tu, suka pulak tinggalkan parut. Lagilah bertambah tambah tak suka..huhuhuhu.

kawan-kawan saya selalu cakap saya beruntung sebab tak ada jerawat dekat muka. Hahahahaha....memang saya nak tergelak bila ada orang cakap macam tu. TIPU lah kalau saya cakap saya TAK PERNAH naik jerawat! Sampai sekarangpun still naik jerawat lagi tau. Cuma tak teruk macam dulu. Ada waktu tertentu jer..

Ni muka saya tengah berjerawat pada awal atahun 2008. tapi ni kira dah ok sikit dari time 2006 sebab masa tu lagi banyak jerawat.

Bercakap pasal jerawat ni, dulu saya pernah alami masalh jerawat + parut jerawat yang agak serius. Walaupun bukan kategori jerawat batu yang bernanah tu, tapi jerawat tetap penuh dekat muka especially dkt bahagian pipi, hidung & dahi. Menyampah pun ada sebab jerawat tak reti nak surut2. makin bertambah tambah.

Pipi saya penuh dengan parut jerawat time tu (2008)


Tahun 2009- Jerawat dah sikit yang tinggal. Bekas2 jer..


2010- Jerawat & parut dah hilang..

Semua gambar diatas adalah without make-up (bedak sahaja) & adopt photoshop edit tau.
Nak tahu apa saya buat nak surutkan buang semua jerawat tu?
Meh saya nak story sikit...

# Tukar Pencuci Muka Baru

Ni langkah pertama saya buat sebab saya fikir mungkin my face wash tu tak ok dengan saya. Adik lelaki saya dulu ada jerawat batu banyak dekat muka dia. saya tengok dia guna pencuci muka OXY + bedak sejuk untuk hilangkan jerawat dia dan memang sangat2 berkesan. So, sayapun apalagi, tiru style dialah.Pakai OXY nye facial care. Tapi bedak sejuk tu saya jarang2 pakai. Saya pakai face wash, toner & moisturizer OXY. Mula2 pakai memang tak nampak perubahan sangat, cuma saya rasa muka saya dah kurang berminyak sikit dari dulu. Tapi, saya continue jer pakai sampai nampak kesan dia. Saya pakai OXY ni lama jugak. Adalah dalam tiga tahun. dan saya memang puas hati denagn produk ni. For me, kalau nak pakai sesuatu produk tu, jangan harapkan kesan yang cepat. Slowly..take time jugak. Yang penting sabar. kalau asyik tukar2 pencuci muka, takut muka akan jadi lebih teruk. Sekarang saya guna Olay pulak sebab muka dah tak ada jerawat mcm dulu.

OXY face product


# Pakai ubat jerawat

saya try guna OXY nye ubat jerawat tapi tak jadi apa2 pun. Jerawat tak surut2. maybe tak sesuai dengn saya. Saya gi farmasi & ada akak dkt farmasi tu suggest saya pakai ROJER (ramuan Obat jerawat). Ubat ni indon nye mari. tak silap bawah puteri binari kot. For me, ROJER ni sangat2 berkesan dekat kulit saya, sebab dia bukan saja kecutkan jerawat yang baru naik tu, tapi buang parut jugak. Saya apply dekat tempat jerawat tu sampailah dia surut dan hilang parut. Tapi saya pakai krim jer. Pil dia saya tak ambik. Dekat kedai jamu or Mydin ada jual krim ni. 


# Ambil Supplement 

Dulu, saya ada amalkan makan jamu untuk kesihatan dan kecantikan tubuh. Saya pakai yang Mustika Ratu nyer brand. Pil perawatan remaja Putri. Vitamin C pun saya ambil jugak sebagai supplement tambahan. Kesannnya memang nampaklah especially dari segi kesegaran tubuh dan jerawat tu. Jerawatpun dah tak suka nak naik banyak2 dah. Tapi, sekarang saya suka ambil natural sources jer,. means..saya banyakkan makan sayuran dan buah2 setiap hari. Semua orang tahu, buah sangat kaya dengan vitamin c dan antioksida yang baik untuk kulit. So, saya pastikan saya akan buah setipa hari.tak kiralah apa jenis buah pun. 



# Banyakkan Minum Air Putih

Biasakan minum air putih banyak setiap hari. Sebab air bukan saja baik untuk kesihatan badan, melancarkan sistem perkumuhan tubuh tapi melembabkan kulit secara semulajadi. So, pastikan korang minum banyak air putih ya!Bukan air manis!

# Cara Penjagaan Kulit Style Saya

 ni tips dari saya untuk elak jerawat bermesra mesraan dengan kulit kita..

* Jangan share alat2 make-up or bedak korang dengan sesiapa termasuklah adik beradik sekalipun. Ini penting sebab lain orang lain jenis kulit. Kalau terdesakpun, gunakan berus or span yang lain.
 
* Jangan tidur selagi tak cuci muka dari make-up dan sebagainya hingga bersih. Ini penting.

* Bila melakukan aktiviti luar macam bersukan or hiking or picnic & so on..jangan pakai make-up. kalau saya, bedakpun saya tak pakai. saya Just pakai sunblock atau moisturizer yang ada spf sahaja. Ni penting untuk elak jadinya jangkitan kuman dekat kulit disebabkan percampuran peluh dan alat kosmetik. takut nanti jerawat lagi suka hati nak naik.

* kurangkan makanan berminyak macam kacang. Boleh makan tapi dalam kuantiti yang sedikit sebab nanti kulit korang akan jadi lebih oily.

* jangan pakai krim muka yang boleh buat kulit korang bertambah tambah berminyak. Kulit berminyak akan galakkan lagi pertumbuhan jerawat.

* bersabar untuk tunggu kesan apa2 barang yang korang guna. kalau kesan teruk, stop guna tapi kalau tak ada perubahan, bersabarlah sikit. Biar dia beri kesan secara perlahan2. sabar dan lihat sendiri hasilnya. kalau betul2 xok, baru lah tukar. tapi kalau yang kronik sangt jerawat tu, better jumpa Dr terus. lagi baik..



Ok...itu je tips dari saya berdasarkan pengalaman dan cara saya sendiri. Sorry kalau ada apa2 maklumat yang korang rasa tak setuju. Lain orang, lain cara. Sekadar berkongsi apa yang saya buat untuk cegah jerawat.
Selamat mencuba !
babai =)

12 comments:

  1. wah lega betul bila sembuh kan..tahu dah, kalau tumbuh satu kat dahi pun, terasa sakitnya, lagi2 time sujud..inikan pulak kalau ada banyak..

    ReplyDelete
  2. kita tahun ni baru stat pakai oxy punya toner.
    nampak macam best je. hikhikhik.

    ReplyDelete
  3. sy ada mslh jerawt jugak.Sy try pkai Oxy Acne Wash yg ade Triclosan dngn anti pimple mark pnya gel tu.Parut htam2 hilang la skit2 n nmpak la dlm 2-3 mggu lpas gna.Tpi mka still naik jerawat kecik2 tu 2-3 bijik.Surut nye lmbat.Patutke sy pakai Oxy 5 ? Oxy 10 ? Hurm... Reply kt gmail bleyh?
    ps : gmail sy : huzaifieazman5@gmail.com ...
    tq

    ReplyDelete
  4. saya pernah pakai oxy, tp tak berkesan. lps tukar byk produk, tp tak de nmpk prubahan. mungkin byk sangat toksin kot. heehee. skrg ni, sy cuma ambil vitamin shaklee, tak pernah lagi cuba produk pncuci muka lain, alhamdulillah, baru nmpk kesannnya, :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la tu shaklee..buat muka kite lgi worst..say no to shaklee

      Delete
    2. yes setuju sangat. kwn2 pun ramai yg jd worst mukanya bila consume shaklee. "healing process" sgt.

      Delete
  5. saya dah cuba pakai oxy but it's getting worst. :'(

    ReplyDelete
  6. kulit dah bersih...yeeaahh..mesti sonok kan..izan pun dalam perancangan nak tukar pencuci muka..

    ReplyDelete
  7. huhu.. kdg2 jerawat ni blh buat kite down.. kurang keyakinan diri.. Jom Klik Cara Atasi Jerawat

    ReplyDelete
  8. Saya penah guna Toner juga zaman2 skolah dulu. tak berkesan utk kulit sy. Skang guna OXY5% Tu la. Ramai juga ckp pakai OXY5% tanpa guna pelembap Akan tinggalkn parut. Yeke? Saya tgh pakai OXY 5% skang atas jerawat2 Batu yg Naik banyak ni sekarang. Mula2 beli Ari tu Rasa mcm x menjadi...rupanya sbb x sabar. Kalau pakai selalu, Ada kesannya. Saya baru tukar produk cuci muka, guna Mary Kay 2bulan dah. So keluar jerawat byk sgt2 sbb healing crisis katanya. Sy guna OXY 5% ni la utk cepat2 kecutkan jerawat batu. Moisturiser pula sy mmg guna sbb dh skali smua dh dlm regimen yg sy beli ni...huhu. Harap2 ada perubahan la nanti. Boleh tgk link ni:

    http://thebeautyofsplendid.blogspot.my/2017/07/jerawat-makin-banyak-pakai-mary-kay.html?m=1

    ReplyDelete
  9. Sy pkai oxy acne control starter kit and oxy 5.. Okay dah.. Kurang jerawat.. Hehe

    ReplyDelete
  10. Sy try dlu la pencuci muka oxy....sbb sblum ni sy pkai gel oxy ngam kt kulit sy

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!