About Us

Sunday, January 1, 2012

Hari Terakhir 2011- Melawat istana penuh Misteri (Kellie's Castle)

Saya meraikan hari terakhir tahun 2011 di Batu Gajah,Perak. Saya pergi sanapun sebenarnya nak attend kenduri kahwin akak housemate . Bukan niat gi jalan2 pun..huhuhu... Dah terlajak ke Batu gajah, terus kami singgah ke Kellie's Castle yang cuma terletak di tepi jalan.


Korang pernah dengar pasal Kellie's castle ni? Kalau saya, bila sebutjer Kellie's castle, kepala otak saya cuma fikir " istana berhantu". Kisah misteri dan menyeramkan istana ni pernah saya baca dalam majalah Mastika. Itu yang buat hati saya teringin sangat nak melawat ke sini. 




Perasaan saya bila melawat istana ni?


Kagum!  Seyes, saya sanagt kagum dengan senibina istana ni yang nampak cukup sempurna dan classic. Hebatkan orang dulu2 buat kerja-kerja membina istana ni tanpa bantuan teknologi macam zaman sekarang? Mereka menggunakan sepenuhnya tenaga kerja manusia. Sejak dibina dari tahun 1906..sampailah sekarang..istana ni masih lagi berdiri kukuh. Hebat2!




Paling saya suka tentang istana ni ialah tentang bilik, tangga dan terowong RAHSIA yang ada di dalamnya! Satu langkah keselamatan yang di ambil oleh William Kelly (Pemilik Kellie's castle) jika berlaku sesuatu yang tak diingini.  Bijak betul! tetiba jer saya rasa macam nak buat tangga dan bilik rahsia ni bila ada rumah sendiri. Yelah kan, walau zaman sekarang ni tak berlaku lagi peperangan macam time dulu2 tapi kadar jenayah bersepah-sepah.


Ok. jom Kita imbas balik kisah disebalik Istana yang dikatakan penuh misteri ni




          William Kelie Smith di lahirklan pada 1 Mac 1870 di Dallas, Scotland dan berhijrah ke Malaya ketika itu berumur 20tahun untuk mencuba nasib di sini. Pada tahun 1905 beliau mendirikan Rumah Kellas, dan pada 1909 batu asas kedua untuk istana ini di dirikan atas dasar kasih sayang beliau pada isterinya.

            Di katakan beliau menggunakan khidmat pekerja dari Madras seramai 70 orang dan bahan binaan utama seperti batu-bata dan juga marmar di import dari Italy. Banyak tragedi berlaku ketika pembinaan istana ini dan ramai pekerja binaan terkorban akibat penyakit ganjil ketika itu dan memaksa beliau mendapatkan pandangan alternatif dari segi spiritual. Mengikut nasihat dan kepercayaan dari ilmuan India, Tuan Kellie mesti membina sebuah kuil untuk mententeramkan tuhan mereka.

          Tuan Kellie meghabiskan banyak wang ringgit dan kekayaannya untuk pembinaan rumah ini namun tidak juga berjaya di siapkan kerana perang dunia pertama meletus dan memperlahankan proses pembinaannya.Istana ini mempunyai menara setinggi 6 tingkat dan mempunyai acra Moorish yang banyak dan mempunyai seni ukir Greco Roman. Pada tahun 1926 Tuan William Smith Kellie pergi ke Lisbon Portugal untuk lawatan singkat ke sana namun dia meninggal dunia akibat radang paru-paru. Isteri beliau di Malaya sangat sedih dan kecewa lalu dia berhasrta untuk balik semula ke Scotland dan menjual bangunan ini kepada sebuah syarikat British bernama Harrisons and Crossfield. Istana ini tidak siap hinggalah ke hari ini dan ada lagenda mengatakan roh hantu tuan Kellie sentiasa berlegar di beberapa tempat di istana ini. Selain itu terdapat leganda mengatakan terdapat terowong rahsia yang menghubungi kuil yang berhampiran dengan istana ini.



             Hal ini diperkukuhkan lagi dengan berita penemuan terowong pada Jun 2003 ketika projek pembesaran jalan di lakukan di sepanjang 6 kilometer Gopeng-Batu Gajah, pekerja pembinaan secara tidak sengaja tergali sebahagian terowong yang dipercayai menghala ke kuil Hindu berhampiran. Ia dijumpai ketika pekerja excavator tergali struktur kayu bawah tanah, pihak muzeum ketika itu tidak memberikan apa-apa pengesahan namun berjanji akan melakukan siasatan lanjut.

              Sejarah bagaimana Tuan Kellie berjaya di sini adalah ketika beliau berhijrah ke Malaya di usia 20 tahun itu, beliau berjumpa dan berkenalan rapat dengan kontraktor bernama Alma Baker di Pulau Pinang, Alma baker adalah kontraktor ladang di Kinta dan Tuan Kellie membantu beliau membina jalan awam di Selatan Perak, serta menjadi rakan kongsi Alma Baker dan membeli 960 ekar tanah di Daerah Kinta untuk menanam pokok getah, kemudian estet itu dinamakan sebagai Kinta Kellas. Selain itu Tuan Kellies juga dikatakan menceburi perniagaan di bidang pengalian bijih timah dengan tertubuhnya lombong bijih timah dan syarikat Kinta Kellas Dredging Company.

              Dikatakan bahawa William Kellie Smith membuat lawatan singkat ke Britian dulu, dan sebab lawatan ini tidak di ketahui dengan kukuh namun ada mengatakan ia menghadiri reunion singkat dengan isteri dan anak-anaknya. Anthony telah dihantar pulang ke kampung halaman untuk menyambung pelajarannya di sana dan Agnes (isteri Tuan Kellie) menemaninya. Sekembalinya ke Europe, Tuan Kellie membuat detour ke Lisbon, Portugal untuk mengambil lift untuk istana Kellie yang telah dipesan dulu namun dia tidak berjaya pulang ke Malaya kerana meninggal dunia akubat penyakit radang paru-paru. Pada December 1926 William Kellie Smith di kebumikan dia British Cemerety dan isteri beliau Agens menjual semua share dalam syarikat dan juga semua ladang yang ada, hingga kini dia tidak lagi datang ke Malaya.



Koridor utama di tingkat atas.




koridor utama di tingkat bawah. Di koridor ini ada diletakkan nota bahawa roh Tuan Kelly pernah dilihat beberapa kali merayau rayau di kawasan ini

Tangga Rahsia Yang menuju Ke bilik Rahsia. Bilik ini boleh dijadikan tempat persembunyian jika berlaku kecemasan. Tangga-tangga rahsia juga terdapat di semua bilik yang menghubungkan antara bilik dan luar rumah

1 comment:

  1. Dalam banyak2 tempat dlm Malaysia ni belah Tg karang sampai lumut kak mimi
    belum pernah sampai lagi. Bila tengok gambar2 ni teringin juga nak melawat tapi bila ingat cerita2 takut tu tak beranilah pulak lagi pulak nak bawa budak2 . Emah rasa macam mana bila sampai kat sana siap masuk lagi tak seram ke ????

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!