About Us

Tuesday, March 12, 2013

Percutian 2 hari 1 Malam Di Lost World Of Tambun

Weekend lepas, saya gi jalan2 dengan hubby dekat Lost World of Tambun, Ipoh perak.  Kebetulan gi wedding ex housemate dekat Taiping. Alang2 dah sampai sana, kiteorang plan nak jejalan sama. Dah lama teringin nak gi sana sebab tengok dalam video macam best gila sbb tempat dia di kelilingi bukit dan kehijauan tumbuh-tumbuhan…..so dalam kepala otak saya asyik bayangkan tempat tu best!3 minggu lepas, groupon ada wat promotion tiket masuk lost world of Tambun. Dapat harga RM 34 ringgit sorang. Kalau beli dekat  sana, harga RM 45. Kira jimat 11 ringgit! Masa time saya beli tiket ni, xad lagi promotion untuk hotel lost world. So, saya booking hotel dekat agoda. Still dapat cheap price dekat Agoda. Yang best bila stay dekat Hotel Lost World ni, kita akan dapat free ticket masuk Lost World Hot spring di waktu malam & breakfast percuma dekat Grden Terrace (dalam lost world). Best kan??? Jimat lagi!!!. Dahla jarak hotel dengan Lost world theme park ni dekat sangat..jalan kaki jer dah sampai. Later on lah saya review pasal Hotel kami menginap tu. Now, nak wat review pasal Lost World of Tambun.

Benda yang paling saya excited dekat sini tentulah Hot spring.  Hot spring ni banyak sangat kebaikan untuk kesihatan tubuh badan.Lepas check in dekat hotel dan rehat2, petang tu, kiteorang masuk hot spring. Even kiteorang gi time weekend, Alhamdulillah..orang xlah ramai sangat. Rasanya yang masuk hot spring waktu malam kebanyakan yang stay dekat hotel situ je. Dekat hot spring ni ada banyak kolam dengan suhu kepanasan yang berbeza. Saya dapat masuk sampai kepanasan 45C dekat dalam steam cave. Panas sangat tapi rasa best!!! Haha…rasanya lemak2 badan saya banyak sgt kot sebab tu even panas pun still leh bertahan. Hehe..Paling sakit dekat kolam foot spa. Rasa sakit pulak kaki bila jalan2 dalam kolam yang penuh dengan batu dekat dasarnya tu. Huhuhu..ada satu lagi kolam dekat tingkat atas yang air dia mengelegak..saya just dapat masukkan kaki kejap2 je sebab panas sangat, xtahan. Yang ni kolam dia cam ala2 kawah gunung berapi sebab ada certain time dia akan pancutkan air panas tinggi2. Paling best sekali bila dapat rehat2 sambil main air panas dengan encik hubby dalam crystal Pool sebab dalam kolam ni time tu ada kiteorang berdua je. Maybe sebab tempat tu cam tersorok sikit, ramai yang tak perasan. Best sangat duduk dalam kolam ni..dengan environment dia yang cantik, tenang..lepas tu berdua je dalam tu..heaven sungguh! Hehe…

Ni la crystal pool yg paling kiteorang suka..berdua je berendam dalam air panas ni sbb tempat ni cm tersorok sikit. Time malam2 org xramai. seronok berendam sambil tengok langit yang bercahaya...rasa tenang je.

Untuk hasil terbaik kena jalan2 pusing kolam ni selama 3 pusingan. Itupun saya dah terjerit kecil dah sebab rasa sakit dekat kaki. Tapi best!

Sama2 enjoy dekat sini!

Esoknya, barulah kiteorang masuk Lost world Of Tambun theme park. Kalau hari minggu, buka pukul 10 pagi tapi kiteorang pukul 11. 45 pagi baru gi sebab saja nak stay lama2 dekat hotel sampai time check out. Rasa rugi kalau bayar tapi x stay sangat dekat hotel. Hehe…Untuk masuk dalam Lost world ni, diorang akan check beg kita untuk make sure yang kita xad bawa masuk makanan atau minuman & benda2 tajam. Oh ya, masuk sini memang xleh bawak makanan atau minuman dari luar. Air mineral pun xboleh. Kena beli dekat dalam, tapi kiteorang just beli ais krim je dekat sini. Locker pun kena sewa. Satu locker RM 10 tapi boleh guna sepanjang hari kita ada dekat situ. Dia pakai system security pin.

Ni la automatic system untuk locker. Kena key in number pin untuk letak barang. Kita pilih sendiri 6 digit pin  utk locker kita. Senang je walaupun masa mula2 rasa cam susah. hehe..cuma kena ingatla nombor locker dgn no. pin

Bila masuk dalam ni, saya expect kawasan dia sangatlah besar tapi rupanya xlah besar sangat. Kira kalau jalan kaki pun xseletih mana. Ok la..mula2 naik train sebab ingat jauh2 kawasan dia tapi xpun. Dalam ni ada macam2 tempat leh pergi melawat bukan sekadar mandi manda dekat water  theme park je. Ada Tiger valley,theme park, Petting zoo, Mining area dll. Lepas ni akan ada Roller coaster pulak. Mula2 kiteorang main air dulu. Tupun xlah main air sangat. Just jalan2 dalam air. Best sangat…tambah2 time air cam berombak sakan. Siap main tarik2 tangan lagi dengan hubby. sebijik cam budak2. hehe. Bukan selalu berseronok macam ni kan..hehe. Paling suka dekat Petting zoo..bila boleh bagi burung2 makan dekat atas tapak tangan. Hehe..rasa geli pun ada bila brung2 tu macam patuk2 atas tangan kita.hehe..

Overall, lost world of tambun ni kira ok la untuk dilawati exspecially budak2..hehe. diorang kalau bab main air ni mesti lagi suka kan. Tapi apapun, yang paling saya suka dekat sini mestilah hot spring. Memang best. Husband saya yang baru balik camping dengan muka hitam dan mengelupas pun terus ok kulit dia lepas berendam dalam air panas.  Yang lain, ok la…nak kata best giler tu x la..tapi untuk berseronok & release tension tu ok la..tambah2 bila pergi dengan family & kawan2. Memang akan jadi happening!

1. imah...kami pun pg sini as our honeymoon...hehe 3d2n kami di ipoh...round the perak...
    paling lawak kami jd tumpuan kameraman mereka disana...hehe

2. wahhh...mcm best je imah..nnt nk ajak Qayum g gak... heeeheee... cpt2 review hotel lost world yaa...

3. ecah pon teringin nak gi..kebetulan adik ade kt politeknik ipoh tu..nnt la nk pujuk2 hubby gi sane..hehe

4. Wow. Menarik jugak tempat ni.... nina suka part pool tuuu

5. menarik juga eh. teringin nak pegi, tapi x tahu biler.. hihik.. datanglah visit blog mamamyja.com pula