About Us

Friday, June 10, 2016

Khilaf Seorang Manusia.



Bulan Ramadhan ni, Kadang, bila ingat balik benda2 yang jadi masa dulu, baru tersedar hikmah yang tersembunyi.  Kadang hikmah tu kita akan sedar bila benda2 tu dah lama berlaku. Tak kisahla samaada kesilapan besar yang kita dah buat dulu, masalah atau ujian hidup ataupun kehilangan orang tersayang. Masa benda tu jadi, kita tak faham kenapa benda  tu jadi dekat kita. Tambah2 kalau pasal kesilapan-kesilapan yang kita dah buat dulu. Memang rasa malu dan rasa nak patah balik masa supaya kita tak buat benda tu.  . Hmm…Tapi “masa” mana boleh patah balik kan? Yang boleh buat, jangan ulang silap yang sama pada masa depan.  Semua orang pernah buat silap. Tak ada yang sempurnapun dekat dunia ni. Cuma bezanya kita samaada kesilapan tu kita akan terus repeat atau terus tinggalkan. Dan kesilapan tu jugaklah "guru" masa depan kita. 

Kadang2..kita tak sedar. Ujian yang perit tu sebenarnya untuk kebaikan kita di kemudian hari. Teringat dulu, masa selalu doa mintak Allah tetapkan hati & permudahkan untuk istiqamah dengan jayanya ( sebab selalu je gagal istiqamah dalam sesuatu perkara tu) Tapi, ujian pula yang datang. Allah hantar ujian walaupun benda lain yang saya minta. Masa ujian  tu datang, saya jadi blurr dan tak faham kenapa perkara  tu jadi. Tapi saya yakin, ada hikmah yang tersembunyi cuma saya tak tahu ‘hikmah apa’ ?. Bila dah lama berlaku, baru saya tahu hikmahnya. Rupanya Allah jauhkan saya dari perkara yang saya suka sebab perkara tu yang buat saya lalai & salah satu punca saya  gagal untuk istiqamah. Walaupun kita rasa perkara tu baik untuk kita tapi hakikatnya tak. Allah lebih mengetahui. Dalam tak sedar, sebenarnya Allah dah makbulkan doa saya dah pun masa tu. Doa dimakbulkan dalam bentuk ujian. Sebab kita juga manusia. Tak pernah lari dari dosa dan silap. Bila di uji, barulah nak dekat dengan Allah. Masa tengah seronok, tak ingat dunia kan. Huhu...(T_T)




Saya suka baca kisah2 inspirasi orang lain. Tak kisahlah kisah susah payah mereka sebelum berjaya. Pahit jerih mereka mengadap umpat keji manusia sebelum berjaya. Susah payah nak lalui ujian hidup. Kadang, macam tak percaya yang diorang pernah sesusah dan di uji macam tu.  Satu lagi, suka baca & tengok kisah2 inspirasi penghijrahan mereka-mereka yang dulunya jahil  tapi kini makin dekat dengan jalan Allah. Ada yang dah jadi ustaz dan orang2 alim dah pun sekarang. Sungguh saya Kagum. Kadang, jangan dinilai khilaf manusia yang dulu. Kerana dia pada masa depan, mungkin jauh lebih baik dari kita. Kadang, orang yang banyak khilafnya dulu, bila datangnya hidayah Allah dan terus berubah, perubahan dia tu mendadak dan kekal hingga ke akhir hayat. Tak kisahlah macam manalah jahat dan buruknya dia dulu, tapi pengakhirannya tu yang penting. Sebab  manusia boleh berubah. Perangai boleh berubah. Hati boleh berubah. Orang kita kenal dulu belum tentu sama dengan yang kita kenal sekarang.  Atas dunia ni, mula nya kita baik atau jahat bukan ukurannya. Yang penting mati kita. Kita mati sebagai orang yang baik atau jahat.  Samaada mati dalam husnul khatimah atau s'uul khatimah.  Semoga kita semua beroleh pengakhiran yang baik. Amin..




1 comment:

  1. Moga kita semua diampunkan segala dosa dan bakal menjadi penghuni syurga Allah nanti, aamiin. :)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!