About Us

Thursday, February 9, 2012

Susah nak Rasa Aman & Selamat Di sini

Alhamdulillah..dah selamat pulang ke Shah Alam. Kembali meneruskan rutin hidup seperti biasa. Kerja. kerja dan kerja..Kalau tak kerja mana nak dapat duit kan?Huhuhu...pagi tadi ada kes perempuan kena ragut depan office saya. pagi2 time orang sibuk nak gi keja, time tu jugalah si peragut2 ni sibuk nak meragut. Geram sangat2. Saya pernah jadi mangsa ragut dan saya tahu macam mana perasaan perempuan tu. Takut dan trauma!

Bila balik ke sini, saya tak pernah rasa setiap pergerakan saya "aman" dan "selamat". Setiap perbuatan mesti berhati-hati, alert dengan keadaan sekeliling, dengan orang. Hmmm..tak macam dekat kampung. Saya rasa selesa. Rasa "takut" tu tak ada sangat walaupun tetap kena hati-hati. Jenayah dekat sini bersepah-sepah. Ragut, cabul, rogol, simbah asid, samun, rompak, bunuh dah tak terbilang angkanya. Setiap hari ada aje jenayah yang berlaku. Kadang2 saya rasa macam peratus keselamatan disini sangat rendah.

Saya tak cakap dekat kampung tu 100% selamat dan tak ada jenayah. Ada. tapi tak sebanyak dekat bandar ni. Dekat kampung masih berani nak buka tingkap dan pintu rumah bila ada di rumah, masih berani membuka cermin kereta bila drive, masih selamba ke hulu hilir tanpa risau keadaan sekeliling, masih terasa biasa bila rumah tak berpagar atau bergril. Dekat sini, yang ada hanya ketakutan dan bimbangkan berjumpa dgn org jahat yang ada dimana-mana. Huhuhu...

Lagipun kehidupan bermasyarakat dekat bandar dan kampung memnag sangat jauh bezanya. Dekat kampung, satu kampung kita kenal tapi dekat bandar, jiran dekat dengan rumahpun belum tentu kita kenal..Bila apa2 berlaku, jiranpun kadang2 tak tahu. Hmm...entahlah. Ikutkan hati saya, memang lagi suka duduk di kampung tapi tuntutan kerja, dekat bandar ni jelah yang banyaknya. Saya sentiasa berharap dan berdoa agar negara MALAYSIA ni sentiasa dalam keadaan SELAMAT dan AMAN.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen!