About Us

Tuesday, September 11, 2012

Review : Majlis Resepsi





Hari ni nak review pasal majlis resepsi saya hari tu.  Majlis yang agak kelam kabut bagi saya, banyak benda yang tak expect berlaku then ramai sangat orang datang. Hujan masa malam hari memang lebat sangat sampai lecah dekat kawasan rumah tapi syukur sebab hari kenduri cuaca elok. Tapi Alhamdulillah..makanan memang cukup. Walaupun ada tambahan sikit tapi still ok. Tak ada membazir dan buang makanan. Alhamdulillah….

Majlis start pukul 12 tengahari tapi dalam pukul 11.30pagi dah ramai tetamu yang datang. Untuk kenduri kawen saya, berjalan serentak dengan majlis kenduri aqiqah untuk anak sedara dan sepupu saya. Kiteorang sembelih seekor lembu jer. Tapi saiznya besarla. Dalam pukul 8 pagi sembelih lembu then terus prepare untuk masak. Kenduri saya style kampung. Memang every makanan semuanya di masak pada pagi kenduri even lembupun di sembelih di hari yang sama. Tapi mujur tenaga kerja ramai ( kampung saya pakai pakatan kenduri kira macam catering style kampung la..). Nasi pulak dimasak style kukus untuk elak mudah basi dan nasi tak melekat-lekat.



 Untuk majlis kenduri makanan yang disediakan macam-macam. Bila certain lauk dah habis, terus masak benda lain pulak. Menu utama nasi putih, gulai daging batang pisang, talang ikan masin campur terung dan nanas, ayam masak kicap, ikan seludu masak lemak cili api, acar buah, acar limau, bubur gamdum dan jagung, cucur jagung dan air sirap. Bila dalam pukul 3 petang tu ada tambahan  kerabu perut, sup tulang, dan cucur dan pisang goreng. Tetamu yang datang memang ramai sangat. Dalam 2 ribu lebih. 6 kawah setengah gulai batang pisang tu licin. Lagipun,kalau kenduri dekat area kampung saya memang datang satu family bukan just mak ayah jer datang.  Niat ayah dan mak saya buat kenduri memang nak bagi orang makan tak kira yang kaya atau miskin. Sebab tu ayah saya panggil je orang kampung saya, kampung jiran & sanak saudara dan kawan-kawan datang. Sanak saudara sebelah mak dan ayah semuanya dekat kedah, mestilah ramai yang datang. Mana yang uzur dan sakit tu ada orang yang tolong packingkan makanan masa hari kenduri dan hantar ke rumah diorang. Niat utama  nak jamu orang makan jer yang lebih bukan hanya focus pada meraikan pengantin sangat-sangat. Sebab tu ayah dan mak saya hanya lebihkan bab makan jer dalam semua hal. Sebab bagi diorang yang penting adalah tetamu. Tetapi makanan untuk makanan beradabpun sedap tau. Ada macam-macam yang family saya masak untuk kami tapi dah namapun pengantin mana makan sangatpun. Huhuhu…..





Untuk majlis saya, saya cume sewa baju dan meja makan beradab je. Make-up ambik dekat tempat yang sama saya sewa baju. Baju tu memang saya tak suka sangat tapi nak buat macam mana benda dah jadi. Dah pilih pun. Warna baju saya dan suami bila tangkap gambar jadi tak sama padahal dekat luar mmg sebiji sama. Maybe factor kain kut bila kena flash kamera warna jadi lain tapi saya redha jer. Dah tahu dari awal lagi tapi takpelah. Malas nak serabut kepala. Just nak enjoy the moment. Masa hari kenduri tetiba baju tu tak muat. kena tunggu orang butik alter sikit. disebabkan tetiba FIL nak balik awal dalam pukul 2 petang, saya pulak nak cepat memang tudung dan veil saya pakai sendiri. Saya yang pilih nak pakai style macam tu sebab butik provide tudung awning. Saya tak biasa. Tapi majlis bertandang nanti saya pakai tudung awning tau!  Memang kelam kabut jugakla dekat butik masa tu. Meja makan beradab sewa tempat lain sebab saya nak meja makan yang cantik sikit sebab itu jer tempat untuk bergambar time majlis. Pelamin memang tak ada. Family saya tak kasi. Dah memang dari turun temurun macam tu. Sayapun taknak.Mak saya cakap nanti gi outdoor tangkap jer gambar dekat mana suka sebab umah saya dekat kampung. Pokok2 banyak, ladang jagung pun keliling rumah, sawah padi merata tempat. Saya kan b2b ekonomi. Just buat mana yang penting. Yang tak membazir, boleh diguna balik lepas majlis dah ok.  Kawan2 datangpun ramai ajak tangkap gambar dekat pokok sekeliling rumah. Rumah saya dah macam kebun. penuh pokok2 buah. Bilik pengantin pun simple sangat. Just hias sendiri simple2 sebab saya tak suka benda yang crowded. Yang penting jimat tak payah sewa. Just nice & memenuhi kehendak saya dah ok tapi ada jugak mulut2 yang komen simple sangat tapi saya tak pedulipun. I have my own reason. Majlis saya ikut suka hati sayala nak buat macam manapun kan. Lagipun sayapun bukan dapat bergambar sangatpun dalam bilik. Majlis nikah dan kenduri serentak dan saya memang tak banyak masa untuk hanya duduk dalam bilik. Tetamu ramai yang datang dan nak dilayan. Yang nak jumpa saya, nak bergambar . Tapi sedih jugak sebab ada yang saya tak sempat nak layan sangat sebab ramai. Huhuhu….Dapat pulak time orang banyak-banyak tu family in law nak balik Kelantan dah sebab driver bas nak cepat balik. Huhuhu….memang saya dan suami busy sangat time tu. Tapi kalau yang datang pukul 4 lebih ke atas tu sempatla nak borak-borak sebab dah tak terlalu ramai orang. Saya minta maaf sangat-sangat pada semua kalau ada terkurang layanan time kenduri hari tu. Harap sangat orang faham. Tapi saya memang happy sangat-saagat dapat jumpa ramai kawan dan sedara masa hari bersejarah hari tu. Sangat appreciate dengan kedatangan diorang. Dapat pulak yang datang dari jauh memang terharu sangat-sangat.

Door gift memamg bagi makanan je. Nanti saya review pasal doorgift. Sesi outdoor saya buat petang sikit dekat lokasi yang tak jauh dari rumah. Dalam 10 minit jer. Senang sebab tak bazir masa lagipun tempat tu bagi saya dah cantik. Majlis kenduri memang penat sangat-sangat tapi gembira dapat jumpa ramai kawan dan sedara. Bila buat kenduri kampung dekat rumah orang datang samapai malam. Tapi saya dan family tak rasa menyusahkan pun sebab dah tahu semua ni akan jadi. tetamu harus dilayan. Cuma takut je ada yang kecil hati sebab tak sempat nak layan lebih2. 

 Ini jer yang boleh saya review buat masa sekarang. Hal lain kena tunggu free nanti untuk cari gambar dan buat review. Gambar kawen mmg sikit sgt yang ada dekat saya. DIY item tunggu saya selongkar laptop cari gambar baru saya buat review. Busy betul sekarang. Start balik keja lambat dah ni sebab nak siapkan keja before bercuti lagi untuk majlis di sebelah suami. Malam nak siapkan baju bertandang saya pulak. Mungkin dalam seminggu lebih lagi saya akan update blog ni. Sekarang tak sempatla…sorry erk. Tq pada semua yang komen. Belum sempat nak reply komen korang dan blogwalking macam selalu. Insya-Allah nanti dah selesai semua saya akan terjah blog korang pulak! Salam sayang dari saya =)

Ok...sedikit gambar dari  op masa majlis resepsi hari tu..



13 comments:

  1. Cantik apa. Baju tu takdelah, warna off sangat dr pengantin lelaki. Okay je saya tengok. Tudung + Veil pun ok. And, paling best....gambar yang berlatar belakangkan alam semula jadi. Cantik!

    ReplyDelete
  2. cantek la dear..
    gojes sgt..
    nak carik yg cela pun susah...
    takper..yang penting smua dah selesai kan..
    alhamdulillah..

    ReplyDelete
  3. akak... cntik sgt2 kak... xsbr nk tgu review akak.. nak review psl doorgift, veil nikah, hantaran... biar p org kata.. yg pnting kita bhgia ikut kemampuan kita xda nak sesak2 nak gah2 bagai... yg penting rahmat berkah majlis itu.. hihi btw akak ny baju sewa dari butik mana kak???

    -shedah-

    ReplyDelete
  4. cantiknya baju u dear .. kombinasi warna cantik :))

    ReplyDelete
  5. cantik baju u dear! nice je semua. xde nampak pelik sgt. ur way of kenduri adalah sgt best! meraikan tetamu. like like! kite dua dh selamat kawin dh. rtu erin majlis kt kedah pun ramai macam imah gak. 2 ribu lebih org. fuh jmpe ramaaaii nye org. hehe. will baca entry2 panjang u later yer. slmt pengantin baru! nnt anniversary kte same! ;)

    ReplyDelete
  6. cntiknya la..baju,gmbr, pengantin..semue nmpk cntik..

    ReplyDelete
  7. baju cm aLa2 farrah AF sket.esp coLour =)

    ReplyDelete
  8. cantik la bju tu..nice sgt..akak pon comel..

    ReplyDelete
  9. kak camne kalau mcm nak outdoor tu kena solat zuhur dlu sbb nak petang mekap dah habis .. akak arrange cane ea

    ReplyDelete
  10. gulai kawah daging ngan batang pinang memang sedaaaaaaaap..


    eh lawa la baju...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!