About Us

Tuesday, May 20, 2014

Berpantang Lepas Bersalin-Ini Pengalaman Saya


Fayyadh dah nak masuk 3 bulan hujung minggu ni barula mamanya ada masa nak mengupdate cerita pasal berpantang. Ya Ampun…sibuk benar. Nak story ni kena ada feeling lebih baru banyak benda boleh nak taip. Kalau tak, nak tulis satu ayatpun payah.

Saya takdela berpantang terlalu extreme. Biasa je. But, I wish for second child I will do better than this. 2 minggu berpantang di rumah parent sendiri dekat kedah dan selebihnya dengan family in law di kelantan. 2 budaya berpantang yang sangat berbeza. Kalau bukan sebab mak saya bekerja, memang saya nak habiskan berpantang dekat kedah je. Huhu…

Dekat kedah memang saya rasa sangat2 dijaga. Dilayan sangat2 sampai satu apapun mak saya tak bagi buat sendiri. Nak mandipun air orang dah siap sediakan. Samela mandikan baby pun. Memang best even mak saya sangat strict bab berpantang. Dari cara jalan, cara duduk, nak buat apa semua ada cara. Memang asyik kena tegur je. Masuk toilet lama sikit je dah kena bising, katanya main air lama sangat. Huhu…

Menu berpantang maybe sama macam orang lain. Ikan bakar, kukus, sup, gorengpun ada jugak. Sayur just boleh makan sayur sawi je. Sayur lain tak boleh. Tapi tak tahulah kenapa time berpantang selera je nak makan sawi even hari2 pun. Nikmat pulak rasa sayur sawi tu. Nasi kena makan panas2. Kena yg fresh dimasak. Tak boleh yang dipanaskan balik. Samala sayurpun. Air kena minum yang suam2 je. Kalau dah sejuk tak boleh. Suam je. Orang dulu2 cakap tak boleh minum banyak air nanti perut buncit kan tapi saya minum banyak je air. Tak bolehla minum sikit2 mau dehydrate nanti. Mujur bab ni mak xde nak larang minum air banyak2. Boleh jer..lagipun musim panas. Dahaga sokmo.



menu first berpantang. Ni menu dekat hospital. hehe..

Nasi pulak makan tak bertambah. Sepinggan tu je. Itupun mak yang letakkan. Ikan dengan sayur yang kena makan banyak. Oh ya..ikutkan time berpantang saya nak makan nasi sekali sehari je. Takut gemukla katanya sebab masa preggy kan saya gemuk. Takut payah nak turun berat badan kalau makan nasi banyak. Tapi mak tak bagi. Sobs..sobs..mak kata nanti urat kembang. Badan masuk angin sebab tak cukup makan. So..no more diet. Makan jelah..lagipun bila breastfeeding ni memang kita akan cepat lapar. Selain nasi, menu berpantang saya yang lain milo suam, biskut empat segi, buah oren dengan epal. Ikutkan setengah orang tak bagi makan buah. Tapi saya ambik jugak buah. Epal dengan oren je  sebab tinggi serat.

Berururut saya buat selama 3 hari. Memang segar bugar rasa lepas kena urut satu badan. Nikmat. Hilang lenguh2 dekat badan ni. Bertungku memang kena buat hari-hari. Ikutkan sehari kena 4 kali bertungku. Lepas subuh, lepas mandi pagi dalam pukul 10 pagi macam tu, pukul 5 petang dan malam. Tapi selalu dapat buat 2-3 kali je sehari sebab Fayyadh kan kuat nangis time dalam pantang. Memang tak boleh berenggang lansung denga dia. Huhu…Bertungku pun ada cara jugak. Semua belajar dari mak. Air mandian pun hari2 mandi air rebusan daun herba. Yang fresh2 ok..bukan yang siap dibunjutkan tu. Bila dah habis air tu, mak rebus air inai campur daun pandan. Memang best mandi. Rasa wangi dan segar bugar.

Air bermacam daun di rebus dalam ni. Memang best sangat mandi air ni. wangi..berherba


Suppliment macam yang saya story sebelum ni. Saya ambik Shaklee. Yang tu entri lain cerita. Selainj Shaklee, saya ambik jugak ubat tradisional yang bidan bagi. Yang tu untuk kesihatan dalaman jugak. Makan time malam je. Shaklee ambik siang.  Berpantang dekat kedah memang best sangat2. Next time kalau ada rezeki anak kedua memang nak berpantang dengan mak je. Lagipun mak dah pencen dah time tu. Senang.
Dekat Kelantan berpantang biasa je. Maybe sebab cara tak sama macam dekat kedah. Bab penjagaan luaram tak ditekankan sangat. Mak mertua pun kerja jugak. Berniaga dekat kedai. So nak mandi, bertungku semua kena buat sendiri. Time ni agak stress bagi saya sebab Fayyadh kuat gila menangis. Tak nak berhenti. Dahla saya sorang2 dekat rumah. Rasa down sikit husbandla tempat mengadu. Asyik call dan mesej dia je. Tapi MIL memang banyak sangat tolong tengokkan Fayyadh tak kiralah tengah2 malam pun. Memang rasa bersyukur sangat sebab harapkan saya memang tak pandai nak jaga baby ni kalau jenis kuat menangis. Experience zero.

Budak kuat nangis time dalam pantang. memang kena sabar banyak melayan permata hati sorang ni..hehe.

Sana semua makan kering2 je. Sup, sayur, buah memang takleh makan. Nasi kosong dengan ikan bakar. Lepas sebulan baru boleh makan ayam. Tapi kering2 jugak. Tapi sebab takut sembelit saya ambik jugak buah. Sayur sawipun ada jugak suruh MIL tolong masakkan. Saya takleh tak makan sayur or buah. Yang lain saya ikut je mana boleh makan.

Dekat sini baru saya mandi guna herbal bath yang tanamera sebab xde air daun yang fresh2. Guna tu je. Mandi air suam memang sampai habis pantang. Berbengkung memang tak tinggal. Sekarangpun still kena pakai lagi sebab perut masa preggy besar..so take time nak bagi kempis balik. Huhu..

Oh..saya sambung pantang makanan sampai 100 hari. Means makanan yang sejuk dan berangin. Ais pun tak minum lagi. Kena pantang lama sikit.

Ok. Tu je yang sempat nak tulis. Berpantang ni bukan selalu kan. Badan nak pakai lama. So ikutkan jelah mana yang rasa baik untuk kesihatan.




8 comments:

  1. assalamualaikum imah... bestnya dapat mak yg strict bab pantang ni. hehee sheila nanti pantang kat kl je tapi ibu mertua dengan mak jaga sama2... heheee rasanya tak dapat nak merasa herba2 yang fresh sebab kalau pantang kat kg mesti bidan sediakan semu ni. kat kl non hado. hahahaa besar dah fayyadh! be a good boy ok. tgu kawan keluar tau fayyadh ~~~

    ReplyDelete
  2. Sarah time berpantang tu selera sgt nak makan.sbb badan penat kot.nasik panas2 dgn sawi sedap sgt rs nya.

    ReplyDelete
  3. Imah,samalah mak kte.za berurut seminggu.tp bila2 nk pn blh sbb mak yg urut.za husband yg jga byk sbb dia cuti sebln trus.hihi.pengalamankn..

    ReplyDelete
  4. tqah makan bertambah..mama tqah xmarah pon..haha. mandi memang air suam.. pengalaman paling teruk takut nk berry..hahaha.. kelantan memang makan kering2 je.. tqah mama siap goreng ikan kot.. mak mentua xkasi.. huhu. kne bising gak la..lain tmpt lain cr pantang kann

    ReplyDelete
  5. cara mak Imah berpantang byk yg sama dgn Ibu saila..cuma bab air tu je Ibu saila xbg minum byk..katanya takut perut buncit..jenis mknan sama lah mcm Imah jgk..mkn yg panas2..saila pun kalau boleh nak pantang mkn sampai 100 hari, insyaallah :)

    ReplyDelete
  6. Akak org kelantan...tp time pntang xde plak menu kering2, blh je mkn sup...depends pd org kot...akak berpntang dkt umah mil dua minggu..sedih sbb masa pntang tu mil x buat pun air rebusan utk mandian, mil ckp mandian tu x perlu huhuhu..barut perutpun just pkai krim..bukan kapur ngan asam limau...balik pntang kat kelantan br lah mandi mandian air herba memag segar, n rasa sihat, pastu berbarut pun pkai kapur ngan asam limau....trbalik plak ngan imah kan..

    ReplyDelete
  7. Saya anak ke2 pantang sendiri. Mandian herba beli instant je, senang. hihihi
    Saya pon ambil shaklee jugak.

    Jemput singgah ke blog saya
    www.husnanetwork.com
    dan
    www.dcerdas.blogspot.com

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!