About Us

Tuesday, August 25, 2015

Ijab & Qabul : Genap 3 Tahun

Sekejap je masa berlalu. 25.08.2012- 25.08.2015 genap 3 tahun kami bernikah. 3 tahun orang cakap  masih baru lagi. Masih di awal fasa perkahwinan ( 5 tahun pertama). Tapi banyak yang saya belajar dalam perkahwinan ni. Boleh kata, perkahwinan tu banyak ubah perwatakan & sikap kita. Tambah2 bila dah jadi ibu. Kadang sampai satu tahap macam tak percaya yang diri boleh lalui semua ni.

Ingat dulu masa mula2 prepare pasal nak kahwin, memang fikir bab persiapan majlis kahwin je. Bab hubungan dengan suami memang tak fikir sangat pun. Sebab dah fikir kiteorang dah love each other..mesti takde masalah nak jadi husband & wife yang baik kan? Bercinta pun 4 tahun lebih, mestilah dah serasi. Cuma, nk biasakan diri hidup sama2  je. Fikir benda tu small matter je. Takde apa yang nak risau sangat. Rasa masa nak kawen dulu saya cuma risau macam mana nak bawak diri dalam family in law je. Bab husband memang takde risau lansung. Hahaha..yakin benor takkan ada masalah bab keserasian. Fuhh...



Tapi, bila dah hidup sama2, baru tau ada banyak benda yang saya tak tahu pasal husband. Macam tulah jugak husband. Ada banyak benda yang dia tak tahu pasal saya. Tambah2 bab habit tu. Dah kawen baru terbongkar semua perangai yang duk control2 masa berkawan dulu. Dari style tido, style makan, pantang mak nenek, perkara yang boleh buat marah, benda yang tak suka makan, benda yang suka makan...boleh katakan segalanya lah. lepas kawen baru tau. Even dah kenal, suka sama suka, dah serasi dari sebelum kawen, bila dah kawen bukan semuanya sama. Lepas kawenpun tetap kena cari titik keserasian bersama. Kalau tak, takdela kes pasangan bercinta 9 tahun kawen tak sampai setahun pun kan? Huhuhu...

Kadang benda remeh temeh pun kalau tak pandai nak handle situasi pun boleh buat gaduh. Benda yang patutnya kecik punya hal pun boleh buat isteri merajuk panjang. Hihi...tak mudah nak temukan titik keserasian & jadi pasangan yang saling memahami antara satu sama lain. Dan paling mecabar pada saya, nak buat hubungan tu still sama macam awal2 kawen. Sebolehnya nak hubungan tu still "fresh". Macam fasa2 masa hati kembang setaman awal2 kenal. Taknak la ada jemu & bosan. Paling tak nak, kalau hubungan tu berlansung atas dasar tanggungjawab semata-mata. Bila hanya fikir sebab tanggungjawab, kita akan jadi kurang sensitif pada perasaan pasangan, kurang alert pada kehendak pasangan. Kadang2 boleh jadi selfish, asyik salahkan pasangan & mula nampak semua yang tak best je dekat pasangan kita. Hmm...sebolehnya nak elak la dari jadi benda2 macam ni. Mintak dijauhkan sangat2.

Alhamdulillah...dah 3 tahun nikah ni, rasa kiteorang dah semakin memahami satu sama lain. Dah jumpa dah titik keserasian kami. Alhamdulillah........walaupun bukan pasangan romantik, tapi saling melengkapi. Kurang saya, kurang dia, kami terima seadanya. Mana ada orang yang perfect kan. Sebab tak perfect la Allah temukan kita dengan jodoh kita, supaya saling melengkapi. Saling tegur menegur, saling bagi semangat untuk jadi lebih baik untuk kehidupan di dunia & akhirat.

Perkahwinan tu banyak matangkan saya. Honest, kadang saya macam tak percaya perangai yang sebati dalam diri bertahun-tahun saya berjaya buang lepas kawen. Kami mampu berubah perlahan-lahan  sepanjang 3 tahun perkahwinan kami. Kadang rasa macam pelik bila saya mampu tinggal habit saya, apa yang saya suka buat macam tu jer demi hubungan kami. Macam tu jugak husband. Saya nampak banyak perubahan positive yang dah berjaya dia buat baik untuk diri ataupun keluarga kecil kami. Saya tetiba rasa diri kuat dapat handle family, anak & segala masalah dengan lebih tenang. Sebelum kawen yang tau menangis jer. Sikit2 nak terasa hati. Kalau stress je nangis tak tau nak fikir apa dah.  Sekarang ni, rasa lebih kuat semangatla dari dulu. Dah tau macam mana nak handle masalah. Memang kekuatan tu bukan semuanya datang dari tenaga, tapi dari mental & semangat kita. Dan kekuatan tu  datang dari Allah swt. Kadang, untuk dapatkan sesuatu yang baik, yang indah, kita perlu korbankan apa yang kita ada. Kita perlu tinggal sesuatu yang negative yang dah sebati dalam diri untuk orang yang kita sayang.

Saya bersyukur dikurniakan suami & keluarga mertua yang baik. Alhamdulillah...apa yang ada sekarang ni dah cukup untuk saya. Bersyukur sangat2. Hadiah istimewa yang tak ternilai harganya. Sama jugak dengan kehadiran Fayyadh dalam kehidupan kami berdua. Harta yang sangat2 berharga dari Allah SWT. Syukran.

3 tahun nikah. Azam kami, nak sama2 ke arah yang lebih positive. Ke arah yang baik2. Improve diri masing2. Taknakla still di tahap yang sama. Umurpun bukan makin muda. Anakpun makin besar, Makin perlukan banyak perhatian. Memang titikberatkan sangat2 quality time antara suami isteri, antara parent & anak. Sebolehnya, Bila bercakap soal "cinta sampai Jannah" harus ada tindakan & usaha ke arah tu. Sama2 kena usaha untuk bawa seisi keluarga ke syurga.

 Bukan mudah nak jadi isteri & suami yang baik apatah lagi nak jadi ibubapa yang baik. Kami sendiri masih belajar untuk jadi yang baik. Banyak kekurangan yang kena perbaiki.  Tanggungjawab bukan sikit. Godaan duniawi pun banyak. Bukan mudah nak tepis godaan dunia dalam zaman serba canggih ni. Bukan mudah jugak nak didik hati untuk jadi baik & bersih dari anasir negative.  Memang kena sama2 sabar & kuat dengan ujian. Semoga perkahwinan kami ni berkekalan sehingga ke syurga. Semoga kami lebih kuat & sabar untuk menempuhi cabaran duniawi.


* Hari ni Fayyadh genap 1 tahun 6 bulan. Kejap je rasa dia dah besar.

5 comments:

  1. betul2,,bukan sng nk jaga hubungan kite kalau xbyk tolak ansur semua..semoga perkahwinan awak dan suami kekal hingga ke syurga ..Amin

    ReplyDelete
  2. selamat ulang tahun ke 3 untuk imah dan suami

    ReplyDelete
  3. Selamat ulang tahun imah...moga kekal till.jannah...

    ReplyDelete
  4. selamat ulang tahun imah. za dah masuk 3 tahun ritu baru mula bercinta betul2. hahaha. ni dalam proses dilamun cintalah ni. ada jugak adik darwish kang nanti. tutttt.

    apa pun, semoga hubungan kalian kekal mekar hingga syurga. lama dh kita kenal kat blog kan. dr zaman bujang.

    ReplyDelete
  5. Happy anniversary imah.
    Selamat bercinta hingga ke syurga

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!