About Us

Monday, February 13, 2012

Dilema Nak Kahwin..Duit Oh Duit..

Bila nak kawen masalah pertama tentu sekali berkaitan DUIT. huhuhuhu..xspecially untuk B2B ekonomi dan budget macam saya ni ..even cakap dah cukup duit nak kawen pun mesti ada jugak terkurang sana sini. tak cukup la..susah betul la nak dapat yang terlebih DUIT. Masalah jangan cakaplah....sentiasa ada. Hal orang mengata ke apa ke tu saya tolak tepi. malas nak fikirkan sangat cakap-cakap orang. Silap haribulan diri sendiri yang merana.

Macam saya, walaupun nak buat majlis yang simple, kos belanja banyak jugak. tetap ribu riban. Dapat pulak, saya lansung tak dapat guna duit hantaran kahwin untuk belanja kenduri. Sponsor adik beradik jauh sekali sebab saya sorang je yang bekerja. hal2 rumah ke apa ke semua atas saya. Guna duit sendiri 100% untuk majlis kahwin saya nanti. Dah memang macam tu tradisi turun temurun family saya. Untuk kenduri, kena guna duit sendiri. Tak guna duit pihak lelaki. Saya kenalah ikut sebab saya nak kawen kan? huhuhu...Duit hantaran akan jadi milk saya sepenuhnya atau mak ayah saya ke, itu saya tak pasti. Ke half-half ye? Hahaha..malas nak tanya parent pasal tu. Biarlah diaorang tentukan saja pasal hal tu.

Bila difikirkan balik, memang banyak sangat duit saya kena keluarkan untuk kenduri nanti. Saya memang taknak bebankan tunang saya sebab dia sendiripun nak kena simpan duit untuk kenduri sebelah dia. Itupun wat simple gak. Dengan pendapatan saya dan tempoh masa yang singkat, saya memang prefer majlis yang simple aje. So, memang banyaklah benda yang saya kena DIY sendiri. Duitpun kena berjimat gila walaupun saya rasa saya dah banyak berjimat. kena jimat lagi ni. Cut cost mana yang tak perlu sebab sumber pendapatan saya hanyalah pada gaji bulanan semata-mata. Itu belum campur duit simpanan untuk renew roadtax motor dan kereta.  Banyak kan? Tapi saya taknak rasa TERBEBAN dan STRESS. Saya cuba relax dan taknak fikir sangat sebab saya percaya rezeki Allah ada untuk orang yang berniat untuk mendirikan masjid. Saya taknak tangguh kawen semata-mata nak majlis yang perfect dan grand. Takpelah...yang penting akad nikah tu. Saya mahu hubugan kami ni segera menjadi HALAL.



Biarlah....simple pun sebab itu je kemampuan saya. Sebolehnya saya taknak berhutang bagai atau buat loan semata-mata untuk kawen. Saya tahu RISIKO TERBESAR saya adalah umpatan orang dan kata-kata orang. Takpe, orang mengata saya dapat pahala kan? Sabarjelah.....sekarang yang baru settle baju nikah dan baju bertandang. Hantaran kawen pun dah ada beli sikit2. Baju nikah dan bertandang saya beli yang ready made je.Simple dan plain. Nanti saya nak DIY sendiri tambah pearl dengan fabric flower sikit.Veil nikah dan bertandang pun DIY sendiri.Saya kena prepare dah sikit2 walau lambat lagi nak kawen sebab semua benda saya nak kena settle sorang.Huhu..sedih! Tunang pulak duduk jauh. Masing2 kena settle sendiri. Huhuhu..


Banyaknya benda yang saya kena buat sendiri.....Ya Allah...semoga saya diberi masa, tenaga dan rezeki lebih untuk siapkan semua ni. Amin....

6 comments:

  1. mila doakan yang terbaik untuk imah... xpe.... buat slow-slow okeyh, DIY sendiri much more better.. lbh puas hati dan jimat!!! if imah nak DIY pelamin sendiri pon boleh... AAWD ada buat sewa brg... boleh refer FB AAWD nnt okeyh.. good luck dear.. all the best!!!

    ReplyDelete
  2. Nikah itu antara perkara yang Allah suka. Tidak terlihat indah oleh dua orang yang bercinta selain nikah. InsyaAllah, akan ada rezeki untuk orang yang akan bernikah. Kalau perlu bantuan, bagitau. Sms je k, kalau ada yang aku boleh tolong, aku tolong.

    ReplyDelete
  3. faham sgt ape Imah rase. sebab saya pun sume sendiri. dah la xcreative. nak DIY ni mmg xreti langsung

    ReplyDelete
  4. salam kakak:)..saya first time blogwalking ke blog akk..bleh tk nak tnye bbrape soklan yg mgkins smple bg org tp bukan mudah bg saye,,sbb ini saye rse stu permulaan besar dlm life saye,,petame skli,,nk tnye bla akk plan nak kawen tuh,,time tuh akk memg ad saving o akk plan dlu bru saving itu ini>..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam.....Akak start saving duit untuk kawen lepas husband akak bgtau dia nak masuk minang. so, time tu baru akak start saving untuk bertunang & kawen =)

      Delete
  5. Tgh blogwalking..betullah..saya pun kena kuarkan duit sendiri utk kahwin..tension sgt sebab angkanya semua ribu2..tekanan sgt macam nak beruban rambut haa..huhu..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!