About Us

Friday, April 6, 2012

Dah Berjaya Booked Homestay Untuk Family Si Dia

 Alhamdulillah..pencarian homestay untuk family encik Tunang sudah berakhir. Fuh! lega benar rasanya. Zaman IT ni semua benda boleh cari dalam internet je. Senang. Tak perlu saya nak berulang alik dari Shah Alam -Kodiang, kedah setiap bulan untuk settle kan hal kawen saya. Lagipun, saya ni namanya saja orang kedah, tapi bukan semua benda saya tahu sebab sayapun bukan selalu ada di rumah kan..So, memang bantuan Internet dan saudara mara yang ada di kampung memang sangat diperlukan untuk uruskan banyak benda.

Saya selalu dengar kawan2 saya mengeluh bila homestay yang diberi oleh keluarga tuan rumah kenduri tak memuskan hati. Rumah panaslah, kotorlah, ada lipaslah..macam-macam complain. So, saya memang risau kalau keluarga tunang saya nanti tak puas hati dengan homestay yang saya pilih. Tak bestlah kalau kena complain tapi kita tak tahu apa2 kan? So, saya fikir baik suruh Encik Tunang sahaja yang tengok dan pilih sendiri then saya yang bayarkan.

Saya buat appoinment dengan pemilik homestay melalui telefon je. Tupun bila saya check secara online memang tak ada lagi orang yang booking homestay tu time kenduri saya nanti. Kena cepat-cepat booking sebab takut nanti homestay semua penuh. Maklumlah, saya kahwin kan time raya, time orang banayk jugak wat kenduri. Ada baiknya booking awal2.

Masa booking homestay, saya memang tak tahu berapa total ahli rombongan Encik Tunang yang nak datang masa kenduri nanti. So, saya decide nak pilih rumah teres dua tingkat yang luas dan selesa. Manalah tahu kalau tiba-tiba ahli rombongan datang ramai, xnakla diaorang rasa tak selesa kan....kena cari betul2.So, ini homestay pilihan saya dan Encik Tunang. Snar Homestay yang terletak dekat Jitra kedah. Kira-kira 20 minit jugak jarak nak ke rumah saya. Ikutkan, dekat je sebenarnya, tapi sebab jalan utama ke rumah saya tu banyak sangat traffic light, itu yang lama sikit. tapi, xpelah..tengah bandar, boleh jugak family Encik Tunang jalan-jalan dekat pekan Jitra nanti.hehehe...








Lepas dah booking semua barulah ayah Encik Tunang beritahu ayah saya yang rombongan mereka maybe datang satu bas! hah? Terkejut saya. Katanya, mereka akan stay semalam je dekat homestay ni. Lepas kenduri, dalam pukul 3 dah nak bertolak balik. Tuan homestay ada sediakan extra bantal, hope so cukuplah sebab pihak saya pun akan sediakan extra beds & pillows untuk mereka nanti. Lagipun rumah ni besar, ada dua living hall, bilik ada 4. semuanya luas-luas. Bathroom pun ada 3. So, saya rasa Insya-Allah cukup sebab Encik Tunang cakap, yang ramainya datang nanti kanak-kanak je. lagipun dia yang kata cukup kan? Bila saya kata nak cari bungalow, dia kata tak payah sebab family dia datang kejap sangat. So, apa2 complain nati, nak suruh dia yang jawab boleh tak?hahaha...

Mintak-mintak mereka selesalah nanti...Insya-Allah..

P/s: kredit gambar untuk SNAR homestay fanpage. Bagi orang kedah yang nak cari homestay bolehlah ke sini sebab rumahnya memang cantik, harga berpatutan dan owner diapun mesra dan baik layan pelanggan.

1 comment:

  1. wahhh..besar la kak homestay die..satu bas insallah cukup..dulu pun time family saya g terengganu satu bas pun duk satu umh jek..bleh mengeratkn silaturrahim lagi..hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!