About Us

Sunday, September 23, 2012

Review: Tutorial DIY My Veil Nikah


Assalammualaikum...sorry agak terlewat untuk update entri pasal review my wedding. Saya agak busy, tak berapa sihat then sedikit moody. Huhu.....hari-hari fikir nak balik duduk kulim dengan hubby tapi disebabkan tuntutan kerja terpaksa juga kuatkan semangat yang saya rasa makin down dari hari ke hari. Huhu...  Tq pada yang memahami. Huhu..

Ok, back to the main topic. Ramai sangat yang request untuk saya buat tutorial veil nikah saya hari tu. Weekend ni baru sempat godek-godek gambar dalam lappy ni tengok ada tak ambik gambar step buat veil tu dulu. Sayangnya, tak banyakpun gambar. Tak ingat samaada saya tak ambil gambar atau terlupa dekat folder mana saya simpan gambar2 diy veil tu. huhu..takpe2, saya story based pada gambar yang ada jelah k.

Ok, saya pernah tulis dekat sini pasal my dream veil nikah kan? kalau terlupa, boleh rujuk entri SINI . As a budget/ ekonomi b2b, saya tahu tak mudah saya nak dapatkan veil idaman hati yang under my budget. Kalau budget sikit tapi selera tinggi the best choice adalah DIY. Saya start google dan blog walking ke blog b2b & ex b2b macam mana nak buat veil nikah sendiri. material apa nak pakai, cara gunting veil and so on. Walaupun tangan saya ni tak pernah menjahit manik, tetapi saya gagahkan diri & berazam untuk buat sendiri veil nikah saya. Yang penting, try dulu. jadi atau tak belakang kira. So...disinilah bermula cerita DIY veil nikah saya...

Material:

-kain chiffon

Untuk veil saya gunakan soft chiffon. cari kain chiffon yang paling nipis. Harga 1 m dalam RM 5 je. Kalau kain bidang 45, 1.5m dah cukup. tapi kalau was2 tak cukup macam saya ni, beli lah 2m. kalau bidang 60 rasanya 1 m dah cukup. tapi langkah terbaik masa beli kain dekat kedai tu tryla letak dekat kepala dulu, so bolehlah gak nak beli banyak mana, nak labuh setakat mana. Untuk veil nikah saya, saya beli kain chiffon ni dekat butik impression dekat Jalan TAR. Harga RM 5 semeter. Kos untuk 2m kain RM 10

ni kain chiffon yang saya beli. warna light cream @ pearl white


- kain Lace

 untuk veil nikah, saya tak guna boarder lace tapi beli kain lace sebab nak dapatkan corak-corak bunga pada lace tu untuk patch kan dekat veil nikah saya nanti. Saya cari kain lace yang murah jer, yang kosong tak ada batu-batu or benang shining-shining. Saya beli dekat Muaz textile jalan masjid india. tapi kalu nak yang berkualiti sikit beli dekat nagoya pun ok. Beli 1 m jer. Kos untuk kain lace ni RM 13.90 semeter


- pearl.

Saya suka sangat dengan pearl. untuk nikah, saya nak nampak "suci" dan "putih bersih". so, saya memang taknak ada campur-campur warna pada veil saya. cukup 2 warna saja, white pearl & grey. Pearl ni saya beli jenama apple beads. Ada jual dekat kedai sebelah Jakel jalan masjid india. Murah je. dia jual dlm packet2 kecil. harga dalam Rm 2.50 - Rm 4.20 kalau tak silap. saya tak ingat berapa saya habis untuk beli pearl ni tapi rasanya dalam RM 20.

-Batu kristal

Beli time sales gila2 dekat kedai manik seksyen 7 sebab kedai tu dah nak tutup. dapat harga RM 1.50 je sepaket. terus grab 2 paket untuk DIY baju nikah. Lebihannya saya letak dekat veil untuk nampak shining sikit2  sama macam baju nikah. kos untuk batu kristal ni RM 1.50.

-Gunting, Benang & jarum

ok. ni benda penting sebab untuk veil ni saya kena jahit bila nak patch kan bunga lace atas kain chiffon. manikpun kena jahit jugak. kalau pakai gam saya tak pastila tahan ke tak tapi better jahit jer. saya Jahit sembat je (betul ke namanya jahi sembat?)

Step

- Gunting kain chiffon jadi bentuk D macam gambar dekat bawah ni

ambil gambar bentuk veil lepas dah siap sebab terlupa nak ambik masa tengah DIY hari tu. huhu..

- saya hantar kain chiffon yang siap di gunting ke kedai untuk jahit tepi. kos jahit tepi RM 5.

- Then gunting bunga lace satu persatu untuk di tampal pada veil.


- lepastu, patch kan bunga-bunga tadi pada veil ikut kreativiti sendiri. Macam saya, saya lebihkan patch bunga lace pada bahagian kepala sebab nak nampak sarat di situ. Bahagian tepi saya patchkan sikit bunga lace, bahagian tengah dan bawah veil saya biarkan kosong. Bunga lace ni saya jahit sembat k, bukan gam tau! sebab kalau jahit lebih kemas dan tahan lama. Then, jahitlah pearl ikut citarasa masing-masing.





lace pada bahagian kepala. tampal bentuk " V"

veil di bahagian tepi


Kos untuk veil nikah saya hanyalah dalam RM 50. still under my budget. Sebenarnya, boleh berjimat untuk dapatkan veil idaman cuma kena rajin sikit then kuat semangat nak belajar buat sesuatu yang baru. Asalnya sayapun tak pernah jahit manik dan buat beading untuk veil dan baju ni tapi sebab niat saya nak berjimat, azam saya, usaha saya, alhamdulillah..saya berjaya buat jugak. Syukur.

Oh ya, veil nikah ni saya padankan dengan selendang jenis kain jojet yang saya beli dengan harga RM 5 jer.


ok, setakat ni dulu review untuk wedding. ada masa nanti saya update lagi k. Sharing is caring. Mudah-mudahan jadi inspirasi untuk b2b yang lain exspecially yang ekonomi macam saya. hehehe...Yang murah tak semstinya tak cantik kan? yang penting jimat =)


p/s: Saya buka sewaan untuk veil ni dan juga beberapa veil lain. Boleh rujuk entri SINI

46 comments:

  1. yeay// suka sangat veil nikah imah.. bie memang suka bab2 DIY ni.. hehe. Selain jimat. Dapat ikut citarasa sendiri jugakkan? lebih puas hati :))

    ReplyDelete
  2. Imah... Jelesnye... Mila dh terbeli chiffon semeter RM18... Mhl lol if compare dgn chiffon yg imah beli... Adoiai... Apa2 pon veil imah nie mmg super gojes!

    ReplyDelete
  3. Cantiknye.. tapi kite x pandai jahit2 ni :(

    ReplyDelete
  4. salam imah.alhamdulillah dan sgt2 berterima ksh coz sudi kongsi ilmu.byk dlm blog imah yg jd sumber ilham dan inspirasi buat b2b bjt mcm sy.setiap entri terbaru sentiasa dinanti.terus menulis.tq-DYaN.

    ReplyDelete
  5. Cntik..hihi..worth kn... kt muaz bli semeter da cukup..tgk dulu bli 2 meyer ms wat nju tunang..hihi

    ReplyDelete
  6. cantik sgt..thanks review..syaz dah beli kain chiffon/net (x tawu nak buat yg mane st) & lace..tinggal nak jahit je..tp blur jugak nak mula dr mane..hihi

    ReplyDelete
  7. sangat kreatif...suka bunga tempek2 tu...^_^

    ReplyDelete
  8. nk tny butik impression 2 berdekatan dengan ape ea? mohon share... mekasih.. cntik sgt2

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa macam sederet dengan kedai2 depan sogo tu. tapi memang deret tu la. Kain ni dekat nagoya atau kamdar pun ada jual tapi kebetulan xada warna yang saya nak itu yg beli dekat impression tu.Huhu

      Delete
    2. imah. nk tnye klu selendang tu. ganti pkai tudung bawal yg biase tu bile pkai veil ni tudung dpn tu jatuh x? kn tudung bawal kain die lembut. pls reply :)thank you.

      email sy nonijunior91@yahoo.com

      Delete
    3. kalau ganti pakai tudung bawal pun ok sbb dia still akan jatuh kalau pakai macam style saya ni sbb beading dekat depan tu berat. Kalau xnak jatuh, kena pakai veil tu belakang sikit dari tudung.

      Delete
  9. terharu tgok:)..takde gambar dari depan ke?

    ReplyDelete
  10. hye , imah nak 'PINJAM' veil tu boleh tak ! >,< seriously dabomb sgt ! tangan seni ! HAHA :)
    -EYRAA

    ReplyDelete
  11. sukaaa....! thanks share. ada 2 bulan lagi utk siapkan veil! tqsm!

    ReplyDelete
  12. wahhh gojesnye. yg bhgian patch bunga lace tu patch guna gam ke? or jahit? hoho..sori bab menjahit mmg fail. plisssss ajarkan =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. jahit. Tkape jahit sembat je..sayapun jahit hentam kromo ja ni..asalkan lace tu lekat

      Delete
    2. imah..awak beli muaz blah kat ngn sogo ke kat ngn lrt? ade lgi x ek?

      Delete
    3. Saya beli Muaz yg dekat Sogo. Tak pasti ada ke tak lagi corak mcm ni sebab saya beli setahun yg lepas. maybe ada kot tapi corak bunga dia lain

      Delete
  13. wah....msti cuba ny...kwn sy bli veil je dah rm 250...simple je kot...ny lg jimt...nk cube...nk cube...

    ReplyDelete
  14. cantik :)
    memang niat nak diy sdri veil nanti..
    cume nak tuju kedai jual manik2 n laces tu je xbrape nk tau kat mana.. huhuhu

    ReplyDelete
  15. imah..nk tny imah pakai selendang tu cmna ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lupa pulak nak buat tutorial cara pakai selendang tu. nanti saya wat tutorial k!

      Delete
  16. cantik imah bt..saya cr kain lace,tp xtahu nk cr kt mane...kat taiping xbyk kedai kain...imah potong veil macam tudung half moon ker?

    ReplyDelete
  17. imah potong veil mcm tudung halfmoon ker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Potong bentuk D. A'ah..seakan sama dgn half moon =)

      Delete
  18. Assalam..u jahit bunga lace dlu ke ataupun jahit bunga lace tu skali ngn manik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam. saya jahit lace dulu baru jahit manik =)

      Delete
    2. ow ok...bleh sy tau panjang veil tu...sbb tgk pnjng veil imah ok sgt2...

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  19. Inspired sgt2 tgk blog imah. Sgt rajin! Ana nk diy goody beg pun org ckp kedek. Tp thn telinga je. Duit kita yg kua. Bkn org nk sponsor pun. :-P

    ReplyDelete
  20. imah thnk you... dpt berinspirasi pada sy... leh wat sndri nanti... apa pon sgt cntik viel yg imah buat...

    ReplyDelete
  21. alhmdulilah akhirnya sy jmpa jg nak buat veil nikah nie. . seblum nie da pena buat tapi x mnjadi. . coz x tfikir nak guntung pastu tampal/jait d kain ciffon tu. . skng nie nak buat smula coz tuk photoshoting nt nie. . thank u sis. .dpt jg tips. . x pasal2 blh pening sal veil nikah nie

    ReplyDelete
  22. Dah banyak kali saya ambil imput dari blog awak untuk tesis saya ...
    rasanya kurang sopan kalau x minta izinkan ? maaf kerana baru nak minta izin ..

    anyway .. tahniah .. idea awak memang terbaik :)

    My homepage; Rahsia Suami Isteri Hebat

    ReplyDelete
  23. Emm..awk sewa veil ni harga brapa ye ?

    ReplyDelete
  24. imah cntik sgt la veil ni..kain chiffon semeter tu imah terus gunting bentuk D ka?xda exact measurement ya?hee

    ReplyDelete
  25. Salam.

    Kalau sewa berapa ye?
    Boleh SMS/Whatsapp sy 016-6583542

    ReplyDelete
  26. Thanks sooooo much!!!mmg tgh plan nk jahit veil sendiri pun ni...hehe...

    ReplyDelete
  27. Lepas baca blog awak terus dapat idea nak wat veil sendiri..tq for sharing darling..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!