About Us

Sunday, March 15, 2015

Tips menabung : Kisah 4 Tabung

Assalammualaikum..

Hari ni nak share sikit dengan korang pasal tabung. Sedikit tips nak mudahkan kita menabung. Nak kata saya ni jenis yang berjimat sangat2 tak jugakla. Tapi still amalkan hidup menabung, menyimpan setiap bulan. Sikit2 pun takpe, asalkan ada jugak simpanan kan.

Saya masih amalkan style tabung lama dekat rumah. Tabung zaman kanak2 dulu. Masukkan duit dalam tabung, Cuma tabung saya bukan bentuk buluh la. saya pakai balang biskut je buat tabung. Hihi..





Tabung syiling, tabung duit kertas, Tabung saham akhirat & tabung holiday/impian

Tabung 1 : Tabung Duit syiling

Tabung ni saya khas kan untuk simpan duit syiling sahaja. setiap hari, kalau ada lebihan syiling dalam dompet memang saya simpan dalam tabung ni.

Tabung 2 : Tabung Duit kertas

Tabung ni saya khas kan untuk simpan duit kertas. Amount bergantung pada saya sendiri nak simpan berapa. Tapi disiplin untuk menabung setiap hari. Selalu  RM 1 & RM 2.

Tabung 3: Tabung saham akhirat

Tabung ni wujud since tahun lepas, lepas saya terbaca pasal tabung sedekah subuh. Tapi saya campurkan sekali untuk wakaf  & namakan tabung "saham akhirat". Amount saya tak tetapkan. Ikut suka nak letak berapa pun tapi niat & amalkan untuk bersedekah. Try buat  setiap hari. lebih afdal pada waktu subuh. Saya ada terbaca, kalau kita mati, memang kita akan tinggalkan harta untuk waris kita. Satu lagi, segala simpanan kita dekat dunia ni dah jadi harta pusaka. Tapi tambah lebih baik kalau kita mampu meninggalkan harta yang sentiasa menjana pahala untuk kita di alam kubur nanti. Pahala yang datang dari sedekah & wakaf =). Setiap bulan, saya akan agihkan duit2 dalam tabung ni ke saluran derma dan wakaf. banyak saluran.Secara online boleh, cara lain, guna duit tu beli barang untuk diwakafkan. Contoh sejadah, telekung, selipar letak dekat masjid. Jom kita sama2  amalkan sedekah & wakaf sebagai saham akhirat kita di Sana nanti  =)

Tabung 4 : Tabung Holiday/ Impian

Setiap tahun, memang ada target nak bercuti ke mana2 kan. Saya & suami memang jenis kaki jalan. Tak pergi oversea, dalam negara pun jadilah. Jalan dekat2 dalam semenanjung pun pakai duit jugak kan. So, saving kena ada. So tabung ni tempat kami buat tabungan tambahan untuk holiday & beli apa yang kami nak. paling kurangpun Rm 3 sehari.  Kalau dapat simpan lebih, simpan lebih.Untuk holiday, tabung ni sebagai dana tambahan. so, kalau kita dah ada saving untuk holiday senang nak pergi bercuti. Sama jugak kalau kita teringin nak beli apa2, cukup je duit, bolehla beli.

Tujuan saya tulis entri ni nak share dengan korang tips & kaedah menabung dekat rumah yang boleh digunapakai. Yang ni kira saving tambahan yang kita boleh buat selain saving yang kita buat setiap bulan dalam bank, asb, tabung haji @ simpanan pelaburan lain.

Saya bukan kategori yang berpendapatan tinggi. nak pergi mana, nak beli apa tak payah tengok duit tinggal berapa. Pergi je..masih kena jeling amount duit yang ada sebelum buat apa2. Hihi..

Tapi  Alhamdulillah..masih mencukupi untuk kami 3 beranak & bolehlah saving sikit2. Tupun dah syukur Alhamdulillah  sangat. Untuk orang macam saya ni, apa2 memang kena saving, Nak harapkan durian runtuh dari duit bonus, increment  takde. Kenala belajar menyimpan sendiri. Takpela, sikit2 lama2 jadi bukit. Rezeki Allah tu luas. Alhamdulillah..syukur apa yang ada.

Apa yang penting dalam menabung & menyimpan adalah disiplin. Tak kisah berapa banyak boleh kita simpan, asalkan consistent & disiplin buat setiap hari @ setiap bulan.

Tabung dekat Rumah ni saya kongsi dengan suami. Cuma tabung syiling je kami Ada yang masing2.

Satu lagi, dalam mengumpul simpanan dunia, jangan dilupa simpanan di akhirat Sana. Sedekah, zakat, wakaf dapat menyucikan harta yg kita Ada, buka pintu rezeki selain membantu mereka yang memerlukan. Tabung ni sebagai alternatif untuk pupuk diri bersedekah setiap hari.

Sekadar berkongsi tips yang boleh diamalkan.

8 comments:

  1. Assalamualaikum awak. alhamdullilah. bagus buat cara macam ni.. sheila just follow 53weeks challenge je untuk simpan duit dalam tabung. ehhehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam..takpe sheila. buat mana2 pun asalkan ada tabung kan =)

      Delete
  2. bagus cara camni...kite pun ada beberapa tabung jugak macam begini jugak.

    ReplyDelete
  3. hohoho, tak terfikir plak bekas biskut raya ni boleh jadi tabung duit ya...
    boleh tukar lepas ni...
    setakat ni guna kotak biskut n teh Cameron tu, sebab siap ada lubang, hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi..yang ni sebab nampak duit dalam tu. Tu yg suka. hihihi. tin biskut pun ok kan buat tabung. banyak ruang

      Delete
  4. mohon share ye puan.. saya jadikan panduan untuk saya buat tabung juga

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!