About Us

Thursday, November 26, 2015

Dah 5 Tahun Rupanya!


Bulan lepas ( 21 october 2015), genap 5 tahun usia blog menjaring impian. Saya ingat ni tarikh first entri dekat blog ( tapi skrg entri tu dah delete).  Masa buat blog ni, Tahun 2010, masa ni last semester saya dekat UiTM. Dah 5 tahun berlalu…cepatnya masa berjalan kan?. Pejam celik, pejam celik ( Alhamdulillah Allah masih bagi peluang bernafas) dah 5 tahun. Saya menulis dekat sini dari status seorang student sampailah sekarang, dengan status  seorang isteri & ibu =).



5 tahun, kira masih hidup la blog ni. Kadang fikir maybe sebab saya suka menulis sebab tu blog ni masih boleh bertahan. Membaca & Menulis tu dah jadi satu terapi untuk saya. Bukan sebab hobi semata-mata. Ada orang, salah satu cara hilangkan stress, hiburkan hati dengan shopping. Ada yang pilih untuk bercucuk tanam, pergi melancong, ataupun melukis. Tapi saya, terapi jiwa saya membaca & menulis. Tu terapi paling cepat dapat effect positive la. Yang lain, pergi jalan-jalan. Even jalan dekat2 pergi taman dengan family pun dah satu terapi minda untuk saya.  Dan ada juga penulisan yang saya buat untuk tatapan saya & orang terdekat saja. Tentang hidup, tentang kehidupan harian, tentang family yang jadi satu koleksi & kenangan peribadi. Kadang ada juga bentuk penulisan yang kita rasa tak perlu nak kongsi dengan orang lain. Ada yang patut jadi hak eksklusif kita sendiri kan?
Dekat phone pun sekarang dah boleh install application diary. Siap ada yang boleh lock lagi. Ni contoh handy diary yang saya install dekat phone..

ni yg buln 9 lepas. takde rahsia apa. blhla tunjuk. sekarang ni je la diary daily activity saya. Tupun bukan tulis hari2.


So..yang mana rasa nak tulis sebagai daily activity boleh tulis dalam tu. Hihi...Tapi dalam ni saya tulis  more to daily activity yang ringkas2 je. Takdela nak buat luahan perasaan tak puas hati  ke apa dekat orang. So, tulis saja yang baik2. Kalau rasa tak tertanggung masalah cukup kalau orang terdekat  saja tahu. Dan saya tahu Allah maha mendengar. Mengadu saja dengan Allah. Pada dia juga kita meminta untuk keluar dari segala masalah dunia kan. Sebab tu sekarang, saya dah takde tulis diary luahan perasaan macam masa saya sekolah dulu sebab saya tahu Allah saja tempat kita mengadu.  Mengadu pada Allah lagi banyak ketenangan yang kita dapat even masalah belum lagi selesai. Tapi ketenangan tu dah tentu2 akan  dapat dulu  =). Masalah cepat atau lambat pasti akan pergi jugak kan. Dalam diary sekarang banyak tulis kenangan manis yang patut ditulis sebagai kenangan.

5 tahun berblogging, usia makin bertambah, so apa yang saya tulis dalam blog pun patut matang macam umur jugak. Sebab bila menulis untuk bacaan orang tak kiralah dekat blog ke, facebook ke, atau Instagram,  apa yang kita tulis tu dah jadi tanggungjawab kita. Kalau benda tu mengundang dosa & fitnah, kita yang tanggung dosa & kena menjawab dekat akhirat nanti. Sama jugak dengan apa yang kita tulis kalau benda tu baik & mendatangkan manfaat dekat orang lain, in sha Allah pahala tu akan sampai dekat kita. Boleh jadi saham akhirat untuk kita di alam sana nanti. Sebab tu banyak jugak entri2 lama dalam blog yang saya tapis semula, buang gambar yang tak perlu dan delete entri yang saya rasa kurang sesuai & tak patutpun ada. Maklumlah dulu masa mula buat blog umur muda mudi, main tulis je tanpa fikir puluhan kali. Sekarang bila baca balik, malu sendiri. Hahaha..mana yang tak patut, dah selamat di delete. Dan masih lagi ada yang dalam proses untuk di filter.

Cuma sekarang  ni, tulis blog pun dah tak aktif macam time bujang dulu. Kadang banyak benda nak tulis, tapi banyak yang jadi entri terperam je dalam draft.  Tulis sikit2 dalam draft. Dah habis tulis baru publish. sebab kekangan masa. Dekat blog ni banyak je lagi entri yang masih berstatus draft. Saya lepas ada anak, tulis blog banyak dekat office time lunch hour. Masa bukak internet pun sejam je. Masa tu la nak tulis. Masa tu la nak baca blog kawan2 & website feveret saya, memang yang mana sempat je la tulis pun. Sebab tu kadang ada je blog kawan yang baca tapi tak sempat nak comment. Maafkan saya. Balik rumah memang family time la. Takde masa nak update blog. Hihi…kalau rajin, update dalam apps blogaway. Tupun jarang sebab saya kurang suka tulis blog pakai phone. Kadang2 je buat. Kalau tengok entri tahunan memang makin lama makin kurang. Paling aktif masa tahun 2011-2012 lepas tu entri menjunam terus. Tahun 2013-130 entri, 2014-83 entri, 2015 lagila 66 entri je. Makin lama makin sikit. Nipun nak masuk tahun 2016 dah. Hihi..

Rasa sepanjang ada blog ni, dalam banyak2 entri, banyak yang datang sini untuk tengok cara DIY veil, sewaan veil nikah, checklist bajet tunang & kahwin, checklist persiapan baby & mommy. Ramai jugak yang mintak checklist ni. Kadang tak sempat nak email sebab tu saya letak dekat dropbox je senang orang boleh download. Hope dapat membantu la serba sikit. Mostly banyak view pasal entri kawen, bab mengandung & bersalin, pasal melancong pun ada ( sama macam saya jugak kalau nak pergi mana memang mengoogle je kejanya), so harap entri dalam ni bolehla bantu korang yang plan nak pergi  bercuti ke tempat yang saya pernah pergi. Tupun banyak jugak yang tak sempat tulis. Tapi ada entri yang bab melancong ni saya tengah edit balik supaya lebih membantu sebab kadang baca balik macam so-so je tulis. Hihi.. Ada jugak yang email saya tanya pasal anak yang kena sawan tangis ( nipun antara entri yang banyak orang view) & jugak tentang dugaan pasangan yang belum dikurniakan anak ( tentang perasaan & cakap2 orang). Banyak yang datang sini hasil dari google. So, memang google banyak bantu sumbang traffic dalam blog ni. Terima kasih banyak2. 

In sha Allah selagi ada masa, selagi keadaan mengizinkan saya akan terus menulis dekat sini. Mintak2 panjangla umur menjaring impian ni. Amin..

Thank  you pada semua readers yang sudi singgah secara sengaja atau tak dekat sini & baca blog kerdil ni. Mana yang kurang dalam ni semuanya datang dari khilaf saya sebagai manusia, mana yang baik semuanya dari Allah swt. Maafkan saya kalau ada entri2 yang terkasar Bahasa atau kurang baik.



3 comments:

  1. Selamat ulang tahun blog imah..lama dah...

    ReplyDelete
  2. saila siap2 bt schedule entry..almost 2 weeks takut terlepas tarikh hehehehehe..pun 5th anniversary *sep sikit*
    Happy 5th Anniversary Menjaring Impian! semoga terus kekal :)

    ReplyDelete
  3. saya pun masa keja, update blog kt opis..
    skg dok rumah, tak menyempat nak update..
    kadang2 mood melayang, hahaha...
    blog pun dah suam2 kuku skg ni,
    ni bru nak mai terjah blog kawan2, lambat! huhu..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!