About Us

Showing posts with label holiday. Show all posts
Showing posts with label holiday. Show all posts

Monday, December 7, 2015

Bercuti ke Sabah 2015: Review Mount Kinabalu Heritage Resort & Spa, Kundasang, Sabah



Sebenarnya, ada cerita kenapa saya beria sangat nak stay dekat hotel ni. Hihi..Saya teringin datang sini lepas tengok drama “dejavu di kinabalu”. Yang Aqasha, Tiz zaqiah dengan Nazim Othman berlakon tu. Mula2 tengok dah jatuh cinta dengan kundasang sebab view kundasang dalam drama tu sungguh ohsem. Dapat pulak tengok diaorang panjat gunung kinabalu. Cantiknya. Time tu berangan jugak nak panjat gunung kinabalu ni tapi sekarang ni bye2 la... Haha..stamina tak cukup kuat nak panjat naik. Masa tu dah berangan kalau datang kundasang nak stay dekat chalet yang Tiz dgn Aqasha stay dalam hotel ni. Sebab tengok dalam drama banyak scene tempat cantik2 dekat hotel ni  ( dulu nama hotel ni Hotel Perkasa).


Alhamdulillah..bila sampai rezeki nak ke sana, (Hasrat tertangguh bertahun-tahun) memang terus google balik hotel ni. Alhamdulillah…masih lagi beroperasi dekat Kundasang Cuma dah tukar nama jadi Mount Kinabalu Heritage Resort & spa. Kalau tengok rating dekat agoda or booking.com, rate dia sederhana. Tapi, sebab saya nak sangat stay hotel ni tawakal je la masa booking. 

Resort ni ada dua bahagian. Satu bahagian hotel. Satu bahagian chalet. Yang bahagian chalet atas bukit sikit kena naik jambatan gantung nak ke sana. 


Jambatan Gantung untuk ke chalet

Orang cakap Bilik hotel yang best untuk view adalah chalet no.  11,12.13& 14. Tapi paling best view chalet no. 13 sebab duduk depan pintu bilik je dah dapat tengok gunung kinabalu yang cantik tu. Tapi masa saya datang chalet No. 13 tengah renovate. So, saya ambik chalet No. 14. sebelah dia je..hihi. 

Harga kalau dekat agoda masa kiteorang nak datang tu dekat RM 300 semalam. Tapi sebab kiteorang guna husband punya GLC rate, dapatla RM 199/ night untuk chalet.


Ni bilik kiteorang. Sampai time lepas hujan. Hihi....berkabus kan nampak dekat luar tingkap tu.  Kalau pilih stay dekat chalet ni lepas tu nak pulak ambik chalet yg view pling cantil tengok gunung kinabalu, kena kesabaran tau. Sebab korang kena gigih panjat tangga untuk naik ke chalet. Sebab chalet yang clear view nk tengok gunung kinabalu, paling tinggi kot. Hahaha...gigih kiteorang panjat tau. 

Saya xde ambik sangat gambar dalam bilik. So, meh pinjam gambar agoda. 



Ni bilik untuk chalet. So far, bagi saya bilik dia ok jer. Masih lagi design lama la. Sebab toilet dia masih tiles biasa. Air sejuk ya amat. Hahaha...sebab sini sejuk kan. Mujurla water heater dia function. Air cond memang takde sebab sini tak payah pakai air cond dah memang sedia sejuk. Malam2 boleh tidur berlapis siap pakej pakai stokin tambah2 kalau kena time hujan. Tengok pada ketahanan badan masing2 la pada sejuk. Hihi...

Lepas tu takde almari nak sangkut baju. Ada bagi tempat sangkut baju dekat dinding jer. Tapi masa kiteorang datang bilik bersih. katil pun ok. Sedap jer tido. Bagi kiteorang ok jer bilik dia sebab paling penting view dekat luar cantik! Lepak2 depan bilik tengok pemandangan indah memang best sangat. Tapi tak tahula kalau sekarang ni dia dah upgrade bilik sebab masa kiteorang datang bilik sebelah tengah renovate. maybe tengah kasi cantik kot. Hihi...

Benda paling best dekat sini yang buat saya tak menyesal sikitpun pilih resort ni sebab landskap dia cantik sangat! lepas tu view dari depan bilik masha Allah cantik. Boleh tengok gunung kinabalu tanpa ada halangan apa2 bangunan or rumah orang dekat depan. Sebab hotel ni kedudukan dia tinggi dari hotel lain area situ. Puas hati nak tengok bukit bukau & gunung. Takde apa yang halang. Haha..

Jom  layan gambar2 kiteorang dekat sini. 









Chalet kiteorang atas sini tapi hujung kanan sekali. No. 14 . Hihi..










Rindu nak lepak dekat sini sambil mengadap  gunung kinabalu. Sangat clear tanpa nampak atap2 rumah orang. Hihi...




Jalan nak ke chalet kiteorang yang hujung sekali. Kalau malam2, sini ada lampu jalan. Jangan risau. Memang aman & tenang je dekat sini.














Sini la tempat banyak scene dalam drama dejavu di kinabalu. Dekat sini cantik gila view kalau tengok gunung kinabalu  pagi2. Kira tengok sun rise la. Pastikan tengok around pukul 6 pagi hingga pukul 8 pagi ok.





Pemandangan bukit bukau yang sangat indah dari atas ni. Even time ni dah tengahari tapi udara still rasa sejuk.







Dalam gambar ada yang tak berapa clear sebab ada yang di ambik lepas hujan. Hihi..Tapi pemandangan bukit2 dari sini memang cantik. Untuk yang sukakan ketenangan. Suka  Style chalet atas bukit  (macam dal hutan) bolehla datang sini.

Ni details hotel ni

MOUNT KINABALU HERITAGE RESORT & SPA


Tuesday, April 21, 2015

Review holiday di Langkawi: Chalet TM3 yang best & murah di Langkawi


Sambungan dari percutian dekat Langkawi.

Pasal Chalet TM3 ni pun kira last minute jugak kiteorang decide. Nak chalet yang dekat dengan airport sebab flight kiteorang dalam pkul 9.30 pagi. Lepas tu xnak yang mahal2 sebab just untuk bermalam je. Tapi tetap nak cari yang murah tapi selesa la. Lebih2 lagi untuk baby.

So, survey2 jumpala chalet TM3 ni. Harga dekat agoda masa tu dalam Rm 90++ xtermasuk  tax lagi. Kalau termasuk tax RM 100 lbih sikit jugakla. Saya jenis kalau nak pilih hotel akan check harga website, check harga dengan hotel ( by call) dengan check harga dekat agoda & booking.com. Lepas tu compare harga mana paling murah.  Selalu kalau motel or chalet yg harga below RM 100 lebih untung direct dengan owner je. Booking terus dengan diorang sebab harga lebih murah. Harga chalet TM3 ni kami dapat RM 85 je semalam. (sekarang tak pasti harga sama lagi tak). Masa booking bayar deposit RM 50. Online transfer saja. Balance bayar masa dah check in.

Apa yang buat saya tertarik dengan chalet TM3 ni? Sebab pertama landskap dia cantik. Dekat je dengan sawah padi. Tak jauh pun kalau nak drive ke pantai chenang dengan airport.  Macam rumah2 gitu. Lepas tu Nampak baru  & paling penting bilik  dia luas!

Bila dah check in chalet pun memang betul bilik dia bersih, luas & kemas je. Siap ada 2 katil lagi. Satu katil bujang. Satu katil queen. Tambah best dekat sini ada wifi! Ada jugak disediakan sejadah untuk solat & kain tuala & sabun. Air mineral pun ada bagi. Kira bestla..bayar dengan harga murah tapi service terbaik. Memang highly recommended.

Ok..meh layan gambar chalet TM3 ni..


Ada gambar yg saya ambil dari carian google. 








Bawah ni gambar bilik kiteorang hari tu

Ni bilik kiteorang. Memang luas & bersih. Bilik air dekat hujung. Nampak tak Fayyadh tido kepenatan lepas balik jalan2? hihi.. 





Dam pukul 7.30 pagi kiteorang dah check out

Ok. Kalau yang nak booking chalet ni masa pergi Langkawi bolehla contact 012-4649091.




Monday, April 13, 2015

Bercuti ke Langkawi (Review Hotel Resort World Langkawi)- Part 3



Ok..sambungan dari entri bercuti ke Langkawi. Nak wat review sikit pasal Resort World Langkawi. Ikutkan banyak kali survey agoda, banyak kali jugakla hati ni tertarik-tarik nak stay dekat Resort world Langkawi.

Sebabnya, kiteorang tak nak stay pantai chenang. Pantai chenang agak crowded & saya tak berapa suka keadaan tu. So cari hotel2 area sebelah pantai chenang, pantai tengah. Ikutkan hati nak stay dekat Tanjung Rhu sebab suasana lebih aman damai & laut lagi bersih & cantik. Tapi sebab nak dekat dengan macam2 kemudahan, kiteorang decide stay dekat pantai tengah 1 malam.
Ok. Ni gambar dekat Agoda yang buat hati kiteorang tertarik-tarik nak stay dekat sini. Sebab hotel hari pertama adalah  untuk bersantai-santai kan sambil tengok keindahan alam. So memamg spend bajet lebih sikit.













First impression masa masuk je pagar hotel memang rasa suka hati. Mana taknya, dari tepi dah Nampak laut, lepas tu lokasi hotel tu betul2 dekat hujung pantai tengah. Sebelah kanan hotel laut. Sebelah kiri bukit bukau. Memang tenang je rasa. Bila sampai lobby hotel pun rasa suka jugak. Kiri kanan jalan nak masuk ke hotel ada kolam ikan. Boleh Nampak banyak  ikan berenang. Masuk je lobby terus nampak laut. Excited rasa!




Suasana sekitar hotel memang best! Nyaman je. Boleh Nampak laut yang biru & bukit bukau yang hijau. Ruang langit terbentang luas! .  Memang highly recommended untuk bersantai-santai  & tenangkan diri. Boleh jugak tengok kapal-kapal dekat sini. Bilik hotelpun luas. Cuma perabot2 dalam tu je yang nampak lama. Patut ditukar baru. Tak semenarik macam dalam gambar tapi bilik bersih.

 Apa yang best tentang bilik ni bila bukak je sliding door terus nampak laut. Tu yang kami suka! Lepas tu boleh makan2 dekat meja dalam bilik  sambil mengadap laut. Fayyadh pun super excited tengok laut & kapal. Kerja nak duduk depan tingkap je nak tengok luar.  Memang rasa tenang dan damai sangat2. Tambah bila dapat tengok matahari terbenam & naik. Kagum dengan keindahan alam ciptaan Allah swt.


View dari bilik



Memang start check in kami stay dalam hotel je. Sebab kami sampai Langkawi pukul 8.30 pagi. Memang berjalan puas2 sampaila pukul 3.30 petang baru check in bilik hotel. Malam keluar jalan2 dekat pantai chenang. Sampaila pukul 12 tengahari esoknya baru keluar sambung jalan2 semula. Sempat jugak berendam dalam swimming pool dekat situ. Swimming pool dia bersih & cantik. Buffet breakfast dia pun sedap! Banyak choice. Best ya amat dapat makan tepi laut. Berangin je, Sampai sekarang saya rindu suasana nyaman & tenang macam tu!

Part ni paling suka. Makan tepi laut!





Oh lupa. Nama lama resort world ni Awana Porto malai. Air laut tepi hotel ni jernih je tengok. Boleh nampak ikan kecik2 berenang dalam laut.



Harga semalam Rm 200++ bilik seaview termasuk breakfast. Masa beli ni ada promo dekat agoda.
Ok, lepas ni saya akan buat sikit review pasal hotel ke-2 kami di Langkawi.


Friday, November 21, 2014

Holiday Di Cherathing

Entri terperam...dah lama dah sebenarnya holiday kami ni. Masa bulan August hari tu. Sekarang, baru ada masa nak update. Ni kira percutian pertama kami 3 beranak. Masa ni Fayyadh baru 5 bulan. Baru dapt bawak dia gi bercuti. Hihi..

Masa ni pergi main terjah je. Takde booking2 hotel melalui internet. Tapi kebetulan, suria cherating ada buat walk in promotion Bilik deluxe mengadap laut RM 180 semalam. So, apalagi grab je, Murah .

Masa mula2 sampai cherating saya pelik sebab tak nampak pun pantai dari jalan besar. haha..rupanya pantai cherating ke dalam sikit dari jalan raya. Kawasan sunyi sikit la bagi saya. Cuma yang kita boleh perasan tu kawasan pelancongan sebab banyak gerai2 dekat luar yang jual cenderamata.

Jalan nak masuk suria cherating lagila. Horror je rasa. kiri kanan hutan. Tapi bila sampai, nampak laut dekat depan, masya Allah cantiknya. Mula2 aim nak stay dekat impiana or holiday villa tapi dua2 resort dah fully booked. So, kami check in dekat suria cherating je la. So far, ok. Bila stay hotel yang ada private beach memang keja mengadap laut je la. Hihi..

Cantikkan? biru jer laut...

View dari tingkap bilik hotel kami =)
Yang best, masa kami stay hotel ni hari tu tak ramai sangat orang. So..best nak jalan2 dekat kawasan resort. Tepi laut....kami tak pergi pun pantai awam dia. jalan2 dekat pantai hotel ni je.

Kemain lagi Fayyadh bersantai dengan abah dia tepi pool. Nak mandi abah dia tak kasi. Tengok jela..

Banyak aktiviti menenangkan jiwa & relax2 je dekat sini. Kami tak gi pun melawat penyu semua tu. Tak sempat sebab stay semalam je.  Tapi malam memang gi makan seafood dekat sini. Rasapun not bad. sedap jugak. sotong celup tepung dia best! fresh. Memang kalau nak rasa tenang2kan jiwa sambil tengok pemendangan indah memang best stay dekat cherating sini. Tak perlu nak keluar jalan jauh2. Dalam resort pun dah sesuai untuk bersantai.

Tapi kami ada jalan2 dekat kemaman jugak. Dekat je dengan cherathing. Sini kan banyak makanan yang best. Asal bab mkan2 memang saya on aje. Hihi..keropok lekor, satar dekat kemaman ni sedap!! kalau datang sini mesti try!

Ok..layan jela gambar.



Ok..kita selfie!!






Gambar makanan takde. Semua dalam phone husband. Hihi....Best datang sini bagi saya. Kalau dari KL dalam 3-4 jam je.