About Us

Monday, October 21, 2013

Genap 3 Tahun Sudah Berblogging


Hari ni genap 3 tahun usia blog ni. kejap je kan masa berlalu? rasa macam baru2 sangat start godek2 blog ni masa mula2 nak buat blog sendiri. Sampai sekarang ni masih lagi aktif. Tapi xtahula sampai bila. Hehe..sebab tulis blog, blogwalking ni benda xleh paksa..kalau suka buat mmg akan buat kan melainkan kalau dah xde masa or xde mood kan.

Teringat dulu-dulu masa mula ada blog seronok bila ada follower walaupun xsampai sepuluh orang. Tambah suka kalau ada orang visit blog walaupun pageview sehari xsampai 50 pun. Hehe..kelakar bila ingat balik. Satu lagi excited kalau ada orang komen dekat blog. Sibuk nak pin kan blog dekat ruangan geng blogger la..faceblog la sebab nak orang baca entri. Tapi tu dulu la..masa 3 tahun yang lepas. Bila dah setahun berblog jadi xkisah dah berapa orang nak follow, berapa orang nak baca blog ni sebab saya sedar yang saya menulis sebab saya suka bukan sebab nak orang baca blog saya, nak orang follow saya ramai2, nk popular kan...letihla kalau asyik fikir macam mana nak up kan traffic blog. lagipun saya fikir kalau follower ramaipun kalau orang tak nak buka blog kita, same je macam xde followers kan.  baik buat macam biasa, tulis apa yang saya nak tulis, berbalik pada tujuan asal kan. Lagipun pembaca blog bukan semua datang dari followers. Ada jugak visitor dari luar. Pasal follower, traffic tu akan meningkat sendiri kalau orang suka baca blog kita. ( ada ke yg suka? entahlah!  hehe...). Ikut saja niat asal, kenapa saya berblog? sebab saya suka tulis kan..so tulis je seikhlas hati. Hal2 lain kalau ada rezeki datang kemudian.  Dan lepas dari tu memang followers & visitor meningkat sendiri sikit demi sikit tanpa perlu saya promote pun blog ni. kalau orang nak ikut or baca dia akan buat tanpa perlu kita cari or paksa diaorang kan? lagipun cerita tentang personal life bergantung pada orang jugak dia nak baca atau tak.

Selama 3 tahun ni saya dah cukup bersyukur & puas hati apa yang ada. Ada ramai kawan2 blogger, banyak tingkatkan ilmu pengetahuan dengan blogwalking & paling penting antara blogger akan kongsi minat yang sama. minat berblog! ye tak? so entri yang naik dekat blogger home takde sapa yang paksa nak baca. If nak baca, klik. Tak nak, xpe. so..kita ada pilihan dekat situ. Hak masing2, minat masing2..  Entahlah..antara semua media sosial yang ada saya paling suka blogger. Maybe sebab perangai sendiri yang suka menulis kot. Tapi tetap ada batasnya kan. Ni dah kira diary online. Ada masa saya akan baca balik entri saya yang lama2. Ingat balik apa yang jadi dulu2....

So, bila dah genap 3 tahun ni, nak jugak review sikit2 perkembangan blog menjaring impian ni.


selama 3 tahun total pageviews baru capai 851, 983. Mungkin bagi orang lain sikit sebab 3 tahun baru nak capai angka macam ni tapi bagi blog kecik macam saya ni, kira happy sangat dah.  total posts pun dah cecah 537 ( termasuk entri yg korang tengah baca ni). Kadang2 pikir macam boleh buat novel dah..banyak sungguh saya merapu dekat blog ni sampai dah 500 lebih entri. Followers tak ramai mana, selama 3 tahun baru ada 771. belum lagi cecah ribu macam orang lain tapi saya hargai sangat2 kawan2 yg sudi follow blog kecik saya ni walaupun entri saya tak ada apa yang lain dari orang lain. cerita life sendiri.Patutnya kan, kalau dah 3 tahun, entri dah beribu ribu tau..ni baru 500 lebih sbb xupdate tiap hari. ikut mood jugak.rasa makin tahun makin merosot jumlah entri. compare dgn tahun lepas, tahun ni paling xbnyk taip entri.

Cakap tentang post yang popular sepanjang 3 tahun ni....yang tinggi semuanya bab2 kawen hari tu. Saya mengaku yang cerita2 bab kawen & time jadi b2b banyak sangat sumbang traffic dalam blog ni. Then, dari entri2 nilah saya dapat rezeki sewakan veil pada b2b yang lain. Alhamdulillah...




3 tahun hasil blogging dengan Nuffnang pun Alhamdulillah. Bersyukur dengan apa yang ada. Memang la tak sampai jadi kaya raya or sampai leh buat side income every month, tapi dapat merasa sikit sebanyak hasil blogging pun dah kira ok sangat dah bagi saya. lagipun, sesuailah dengan tahap blog kecik ni. Rezeki sikit atau banyak tetap rezeki.

 Paling penting, saya rasa seronok kenal blogger2 lain..jauh di mata, tak pernah jumpa tapi dekat di hati ok!  ewah ayat!hehe...kita xpernah jumpa tapi saling ambik tahu perkembangan masing2. Rasa happy sangat kenal korang semua tau! share & tukar pendapat masing2 bila ada apa2 isu. Kawan2 alam maya kan..

Terima kasih buat semua pembaca blog saya! Tanpa korang apalah yang ada pada blog menjaring impian ni.


6 comments:

  1. Tahniah! Banyaknya. saya tak sampai pun.

    ReplyDelete
  2. Btul2.. Sy adalah pmbaca tegar blog imah.. Walapun kdg2 xsmpt nk komen.. Hehe

    ReplyDelete
  3. ecah x ingat bila start blogging..nnt kene check balik...hehe...seronok kan..mcm tulis diary...:)

    ReplyDelete
  4. sy pon dah x ingat bila start.. ade ms rajin hari2 update.. bila mls.. berbulan2 terbior.. apapun teruskan berblogging utk tatapan followers k

    ReplyDelete
  5. salam . akak, saya suka baca entry dlm blog akak...even sy x follow as follower tp sy tetap akan menjengah blog akak stiap minggu:)

    ReplyDelete
  6. salam. akak, sy selalu jugak menjengah blog akak ni..:) entry akak masa akak nk kawen dulu bnyk bg sy inspirasi..skrg sy dah bermula berniaga bunga telur daripada tissue paper :)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!