About Us

Thursday, June 30, 2016

Persiapan Raya ?

Saya rasa tahun ni lah tahun paling kelam kelibut persiapan raya kiteorang 3 beranak. Semuanya last minute. Kihkih....Bukan tak nak prepare awal, tapi seyes memang takde masa nak fikir hal baju raya and so on. Weekend kiteorang banyak habis dengan hal rumah. Bila dah settle pindah rumah & settle segala benda yang penting2 , barulah masing2 tarik nafas lega. Baru lah sibuk nak cari baju raya. Semalam baru settle semua benda. Fuhh.....

 Tupun edisi tangkap muat jer baju raya kali ni. Asalkan ada. huhu...Rasa baju raya tahun ni macam mahal2 jer harga. Baju kurung pun banyak sampai 200 lebih harga. Yang jenis jubah jer yang murah sikit. Tapi bila dah last minute cari memang size banyak dah takde. Tambah saya ni jenis chubby, lagilah payah nak jumpa baju yang kena dengan badan. Huhu....so, bila jumpa yang berkenan tapi harga mahal sikit, belilah jugak sebab memang tak cukup masa dah nak mencari. Tambah nak cari baju ikut warna tema. Susah jugak nak jumpa. Kadang jumpa, tak muat. Design baju tahun ni banyak jenis pendek2 bajunya. Tak sesuai untuk saya.  Sape suruh taknak kurus. Kan susah nak cari baju. Huhu.....

Husband last year memang tak beli baju raya. Recycle saja. So tahun ni belilah jugak. Tupun beli kurta saja. Fayyadh kiteorang belikan jubah. Mujur jumpa yang sedang elok je dengan badan dia. tak payah nak alter bagai dah.

Baju raya dia yang casual pun last week baru beli. Tupun tak berapa banyak dah pilihan sebab yang tengah sales kaw2 harga semua dah licin & dah takde size. Uhuk...So, grab mana yang ok je untuk fayyadh. Mama & abah simple je raya tahun ni. Takde kasut baru ke beg baru ke. Pakai mana yang ada saja. Baju jer beli sepasang untuk pakai raya pertama. Raya seterusnya pakai je baju yang ada. Ada jugak baju yang beli tak pakai2 lagi, so bolehlah buat baju raya. Hihi.. Kita bersederhana je raya ni. Banyak lagi kena saving untuk lengkapkan rumah comel kiteorang tu. Kenala berjimat cermat. Yang peting, kita happy2 jer dekat kampung nanti.

Kuih & kerepek raya lansung tak sempat nak cari dekat luar. Semua main order dekat kekawan office jer. Senang..jimat masa nak mencari. Tapi macam biasa, kuih raya takde sangat. Yang beli lebih pun kerepek. Ada yang nak bawak balik kampung sama.

Tak sabar nak balik kampung! Nak jumpa family & sedara mara semua. Rindu nak makan itu ini dekat kampung. Korang macam mana? dah ready dah ke semua? Balik raya mana tahun ni?

Thursday, June 23, 2016

Ourbaitijannati: Renovation Update- Cerita plaster ceiling Part 2

Sambungan dari entri Part 1

Masa untuk diorang siapkan plaster ceiling ni just ambik masa 2 hari je untuk siap pasang. Dan setengah hari untuk touch up. So, far kerja diorang cepat. Agak berpuas hatila. Harga pun berpatutan. Ikut market price.

Harga plaster ceiling sebenarnya tak mahal pun. Dalam 1k lebih  jer untuk rumah kiteorang ni. Design L-box untuk ruang tamu & ruang makan. Design flat untuk dapur. Tapi, bila campur kos untuk lampu & wiring, so total dalam RM 3k jugakla untuk 3 ruang ni termasuk harga lampu & wiring . Macam saya cakap sebelum ni, plaster ceiling tak mahal. Yang buat kos mahal sikit untuk wiring point lampu & kos beli lampu. Lagi banyak lampu pasang, lagi bertambahla kos. Huhu....

Harga untuk plaster ceiling L-box mahal banyak dari yang flat. L-box dalam RM 17-Rm 18 sekaki. Kalau yang flat tu lebih kurang RM 3 je per sqft.  Beza banyak kan? Sebab tu cost dekat dapur murah jer sebab pakai ceiling biasa.

Nipun kiteorang tak letak banyak sangat pun lampu led downlight tu. Letak 4 je untuk ruang tamu, 4 untuk ruang makan & 3 untuk dapur. Mula2 rasa macam patut letak 6 biji lampu downlight untuk ruang makan dan ruang tamu, tapi rasa macam banyak sangat pulak. Dah macam tak saving energy electric la pulak. Padahal nak pasang lampu led ni salah satunya nak jimatkan elektrik. Hihi...Future kalau nak tambah baru difikirkan. Sama jugak dengan lampu T5  kena tambah lagi untuk setiap ruang. Untuk lebih lagi lighting tapi kiteorang nak buat sendiri.  Nak jimatt...hahaha. Sebab rasa lighting yang ada sekarang pun dah ok dah. Nak tambah kemudian ni. husband nak pasang sendiri sebab wiring point dah ada =). Memang sebolehnya nak berjimat. Mana yang boleh buat or tambah sendiri memang kiteorang buat sendiri. Cut cost mana yang boleh cut. Apa-apa buat tak boleh lebih dari bajet.

Ni hasil plaster ceiling kiteorang bila dah siap. Sorry takde gambar yang proper sangat sebab masa ambik ni kiteorang belum pindah pun lagi. Baru siap renovate and tengah cuci2 rumah. Sorry takde pulak gambar yang bukak lampu semua. Hihi..saya update kemudian la nnti dalam ni bila dah siap pasang semua.

Ruang tamu


Ruang makan

Dapur. Dekat dapur ni ada satu lagi lampu sebelah kiri tapi dalam gambar tak nampak. Ada drop ceiling sikit sebab situ kawasan beam. Diorang tak boleh nak buat semua sama drop sebab frame pintu dan tingkap ke yard lebih tinggi. So far, kiteorang rasa ok jer macam ni.



Sedikit tips masa nak buat plaster ceiling. Korang kena buat plan rumah, than mark dekat mana kawasan nak pasang plaster ceiling. Lepas tu bagi dekat kontraktor utk Dapatkan quotation harga. Mark siap2 berapa lampu dalam nak pakai. Berapa lampu downlight nak pakai. Senang dia boleh kira sekali harga untuk wiring sama. Lampu korang boleh beli sendiri. Kalau tak tahu nak design macam mana boleh mintak pendapat diorang la.

Hmm...satu lagi, kalau boleh susun la lighting point tu cantik2. Yang korang rasa pengcahayaan tu ok. Pasal ni kiteorang ada buat silap sikitla. Sebab kiteorang letak lampu led tu semua dekat hujung2. Bila dekat hujung sebenarnya pencahayaan tu terhad compare kalau letak dekat ke tengah sikit. Dah tu, kontraktor kiteorang pulak takde bagi pendapat apa. Ikut je plan kiteorang bagi sebijik sebijik. Hahaha...Memangla nampak cantik letak dekat hujung tapi lighting macam kureenng.. sikit. Melainkan kalau letak banyak lampu. Tapi sebab kiteorang memang plan nak tambah lagi 2 lampu untuk ruang makan & living ( in sha Allah husband buat sendiri), so tak kisahla. Hihi...Sama jugak dengan lampu dalam (lampu T5) pun kena tambah lagi setiap ruang 1 lampu. In sha Allah lepas raya ni nak DIY sendiri. Yang penting nak wiring point & suis tu dah ada.

Dari segi nak jimatkan tenaga elektrik bila pakai lampu downlight Led ni, try buat suis dia asing2. memang kos wiring lebih sikitla nak kena bayar compare kalau kumpulkan 4 lampu dalam 1 suis. Tapi for long term, lebih menjimatkan elektrik. Kalau lampu downlight ada 4 dekat ruang tamu. Buat 2 suis. 2 lampu berkongsi 1 suis. so takdela tekan 1 suis menyala 4 lampu kan. Kita boleh bukak lampu yang mana penting je. Sebab even lampu led ni jimat tenaga, tapi kalau buat suis yang bukak serentak tak jimat jugak jadinya. kira balik total watt untuk semua lampu yang serentak dipasang. itu kalau 4 lampu. Kalau 6? 8 lampu dibuka serentak ?? Silap2 lebih lagi dari penggunaan lampu kalimantang. Hihi..Kiteorang pun bila stay ruang tamu kadang bukak 2 lampu je menyala. Hihi..terang je. Sama jugak dekat dapur. Even ada 3 lampu downlight buat 2 suis asing. Memang kos wiring untuk buat lampu semua dalam 1 suis lebih murah tapi kena plan untuk long term jugak. Dan mana yang menjimatkan.

Tu jela serba sikit tips untuk korang yang tengah plan untuk buat plaster ceiling dekat rumah. Kalau ada lagi info tambahan, saya akan update dekat sini =)


update contractor yang ok untuk buat renovation works & plaster ceiling:



Monday, June 13, 2016

Ourbaitijannati : Renovation Update - Cerita Plaster Ceiling Part 1



In sha Allah..saya try update hal berkaitan renovation rumah kiteorang dekat blog supaya boleh jadi panduan dekat orang lain yang tengah cari idea atau survey harga untuk renovate rumah. Mana tahu boleh membantu serba sikit sebab saya pun banyak survey guna google jugak dulu bila hal berkaitan nak renovate rumah. Huhu.. Rumah kiteorang ni kecik je. Apartment tapi still ada jugak buat renovate sikit-sikit sebelum pindah masuk rumah. 

Masa first plan kiteorang untuk renovate rumah, plaster ceiling ni memang awal2 dah masuk dalam list yang kena bagi keutamaan dulu. Hmm… ikutkan plaster ceiling ni bukan dalam kategori “keperluan” sangat pun. Lebih kepada kehendak. Tapi still dalam bajet kiteorang la. Kiteorang fikir, if nak buat plaster ceiling, memang kena buat dulu sebelum pindah. If nak buat masa dah lepas pindah, memang  rumit   sebab rumah dah penuh dengan barang. Tambah2 rumah kecik.  Memang susah jugakla nak alih2 barang semua. Dengan diorang nak tebuk buat wiring lagi. Sebab tu kena buat awal.

Ikutkan saya, saya suka plaster ceiling yang simple2 je. Suka yang biasa. Ynag flat je. Lepas tu ada cornice simple je dekat tepi.  Lebih kurang macam gambar bawah ni: 


(gambar hasil carian google)




Kalau dari atas lebih kurang macam ni la design pilihan saya. Yaang simple.

Tapi, citarasa saya berbeza pulak dengan encik suami. Huhu..Dia lebih sukakan design L-box. Yang boleh letak lampu T5 dekat dalam tu. Macam ni la lebih kurang  pilihan hati encik suami. 

(gambar sumber dari carian google)






Cantik kan? (tapi rumah kiteorang xdela design cantik cenggini. huhu..). Encik suami suka design yang ada lampu dalam tu. Macam ni orang panggil L-box. 

Saya tak berapa suka design plaster ceiling L-Box sebab mudah berhabuk. Kalau tak rajin, memang jadi tempat habuk & sawang bersarang la jawabnya. Disebabkan husband nak jugak buat plaster ceiling design L-box ni, so saya ikut jer. Tapi saya suggest untuk pakai L-box yang takde “longkang” means design yang takde ruang untuk letak lampu dalam. Kira tutup semuala. Sebab taknak jadi tempat segala habuk berkumpul dekat situ. Biar ada downlight saja.  Macam ala2 gambar bawah ni..

(gambar hasil carian google)





Tapi, manala Encik Suami nak setuju cakap wife dia ni. Hahaha… Dia cakap tak cantik design macam saya nak. Tak suka takde lampu dalam. Hmm..design L-box yang dia nak tu memangla cantik, sebab memang tengah “in” design macam tu sekarang ni. Tapi kena extra rajin jugak nak jaga. Leceh untuk orang tak berapa rajin macam saya. Tapi husband pulak cakap takpe, kita bersihkan pakai vacuum je nanti. So, setelah bincang dan bincang si isteri pun redha. Hihi..lagipun kalau nak buat design plaster ceiling biasa memang tak boleh pun. Sebab rumah kami tu rendah je . L-box je yang sesuai sebab boleh buat bahagian tepi jer. Bahagian tengah tak usik.  Guna lantai atas je.

Plaster ceiling takdela kiteorang survey banyak tempat pun. Sebab bila survey Kiteorang ambik dekat contractor yang Kedai dia dekat meru, klang. Diorang ni memang specialist dalam plaster ceiling. Ada kilang & kedai sendiri. Macam2 design ada tapi kiteorang pilih L-box yang design simple je. Lampu downlight LED dengan T5 mula2 kiteorang plan nak beli sendiri. Diorang pasangkan saja. Tapi bila kira2 balik, lagi murah kalau ambik lampu dengan diorang. Sebab dia kira sekali harga wiring point kan.  So, kiteorang ambik semua dengan diorang je. Harga bagi saya berpatutan. Masih murah  & berpatutan lagi la. Lebih kurang je harga tempat lain lepas compare. Compare dengan jiran2 jer harga dapat.  sebab keluasan dengan design sama kan. hihi.

Tips untuk korang yang tengah survey plaster ceiling, mintak quotation harga sekali dengan wiring point ok. Sebab kadang setengah tempat dia bagitau harga plaster ceiling saja. Untuk wiring point lampu downlight & T5 tu asing harga. Untuk wiring untuk lampu pun harga lain. Means, wiring untuk line lampu. Kalau downlight nak suis lain2. Untuk lampu dalam (lampu T5) nak suis lain. So wiring line lampu tu dah kira 2. Sebab 2 suis kan. Sebab tu kadang kita dengar harga murah tapi rupanya tak termasuk lagi wiring point. Nak tahu total cost buat plaster ceiling, kena mintak quotation penuh. So, bolehla kita agak bajet berapa. Selalu kos untuk buat plaster ceiling tak mahal sangat. Yang mahal wiring point tu. Lagi banyak lampu kita letak lagi mahal. Huhu…lampu dalam harga lain. Lampu downlight harga lain. Harga wiring pun lain untuk suis semua. Mintak harga all in complete ok bila korang tengah survey nanti.

Kiteorang buat plaster ceiling nipun banyak sebab jugak sebenarnya selain dari nak nampak cantik sikit (kekononnya..). Untuk bahagian living & dining area, ada beam dekat tengah2. Nak hide sikitla beam tu even tak boleh nak hide sangat pun sebab beam tu agak dalam. Bukan setakat beam, column pun terkeluar sekali. Kalau ambik rumah ground floor memang macam ni la. Column dekat bawah mesti akan besar sikit saiz sebab nak cater load dari atas. Huhu..redha.


deep beam dekat tengah ni nak jadikan separate ruang antara living & dining area

Satu lagi, sebab kiteorang nak pakai lampu downlight LED. lebih terang & jimat tenaga. Bil elektrik pun in sha Allah kurang dari lampu biasa.  Ikut plan, kiteorang nak buat plaster ceiling dekat bahagian ruang tamu & ruang makan saja. Dapur nak tutup bahagian yang ada beam dengan line paip saja. Tapi, last terus tutup semua. Sebabnya, dekat dapur pun ada beam yang “sakit mata” bila tengok. Huhu..lepas tu nak tutup pipe line dekat atas sinki sama (dlm gmbr tak nampak plk). 

Beam dekat dapur yang buat mata "sakit" bila tengok. Kiteorang pasang plaster ceiling jugak dekat sini sebab nak tutup beam ni. Agak rendah sebenarnya tapi okla dari sakit hati je bila tengok. Huhu..

Sampai sekarang saya still fikir kenapa macam ni bentuk beam dia? Dekat2 pulak 2 batang beam. Huhu...  rumah atas takde beam ni sebab design rumah atas memang tak sama dengan rumah ground floor. Pintu masuk pun tak sama.

Itu yang last semua ber “plaster ceiling. Kelakar jugak mula2. Kejap2 nak tutup sikit. kejap2 tak nak tutup sebab asyik fikir rendah. kejap2 rasa nak tutup separuh jer.  Last..ambikk..tutup semua terus. Hahaha...Tapi dekat dapur, kiteorang ambik yang design biasa je. Yang flat. Letak lampu downlight jugak dekat dapur. 


Ok update sikit progress kerja masa diorang tengah siapkan kerja-kerja buat plaster ceiling.









Hihi. kecik je rumah kiteorang. 874 sqft saja. Tak inggi pun. Tapi tetap teringin nak jugak buat plaster ceiling. Huhu..

In sha Allah nanti saya update part 2 pulak. Gambar bila dah siap. 

Sambungan Plaster ceiling part 2 di SINI

Friday, June 10, 2016

Khilaf Seorang Manusia.



Bulan Ramadhan ni, Kadang, bila ingat balik benda2 yang jadi masa dulu, baru tersedar hikmah yang tersembunyi.  Kadang hikmah tu kita akan sedar bila benda2 tu dah lama berlaku. Tak kisahla samaada kesilapan besar yang kita dah buat dulu, masalah atau ujian hidup ataupun kehilangan orang tersayang. Masa benda tu jadi, kita tak faham kenapa benda  tu jadi dekat kita. Tambah2 kalau pasal kesilapan-kesilapan yang kita dah buat dulu. Memang rasa malu dan rasa nak patah balik masa supaya kita tak buat benda tu.  . Hmm…Tapi “masa” mana boleh patah balik kan? Yang boleh buat, jangan ulang silap yang sama pada masa depan.  Semua orang pernah buat silap. Tak ada yang sempurnapun dekat dunia ni. Cuma bezanya kita samaada kesilapan tu kita akan terus repeat atau terus tinggalkan. Dan kesilapan tu jugaklah "guru" masa depan kita. 

Kadang2..kita tak sedar. Ujian yang perit tu sebenarnya untuk kebaikan kita di kemudian hari. Teringat dulu, masa selalu doa mintak Allah tetapkan hati & permudahkan untuk istiqamah dengan jayanya ( sebab selalu je gagal istiqamah dalam sesuatu perkara tu) Tapi, ujian pula yang datang. Allah hantar ujian walaupun benda lain yang saya minta. Masa ujian  tu datang, saya jadi blurr dan tak faham kenapa perkara  tu jadi. Tapi saya yakin, ada hikmah yang tersembunyi cuma saya tak tahu ‘hikmah apa’ ?. Bila dah lama berlaku, baru saya tahu hikmahnya. Rupanya Allah jauhkan saya dari perkara yang saya suka sebab perkara tu yang buat saya lalai & salah satu punca saya  gagal untuk istiqamah. Walaupun kita rasa perkara tu baik untuk kita tapi hakikatnya tak. Allah lebih mengetahui. Dalam tak sedar, sebenarnya Allah dah makbulkan doa saya dah pun masa tu. Doa dimakbulkan dalam bentuk ujian. Sebab kita juga manusia. Tak pernah lari dari dosa dan silap. Bila di uji, barulah nak dekat dengan Allah. Masa tengah seronok, tak ingat dunia kan. Huhu...(T_T)




Saya suka baca kisah2 inspirasi orang lain. Tak kisahlah kisah susah payah mereka sebelum berjaya. Pahit jerih mereka mengadap umpat keji manusia sebelum berjaya. Susah payah nak lalui ujian hidup. Kadang, macam tak percaya yang diorang pernah sesusah dan di uji macam tu.  Satu lagi, suka baca & tengok kisah2 inspirasi penghijrahan mereka-mereka yang dulunya jahil  tapi kini makin dekat dengan jalan Allah. Ada yang dah jadi ustaz dan orang2 alim dah pun sekarang. Sungguh saya Kagum. Kadang, jangan dinilai khilaf manusia yang dulu. Kerana dia pada masa depan, mungkin jauh lebih baik dari kita. Kadang, orang yang banyak khilafnya dulu, bila datangnya hidayah Allah dan terus berubah, perubahan dia tu mendadak dan kekal hingga ke akhir hayat. Tak kisahlah macam manalah jahat dan buruknya dia dulu, tapi pengakhirannya tu yang penting. Sebab  manusia boleh berubah. Perangai boleh berubah. Hati boleh berubah. Orang kita kenal dulu belum tentu sama dengan yang kita kenal sekarang.  Atas dunia ni, mula nya kita baik atau jahat bukan ukurannya. Yang penting mati kita. Kita mati sebagai orang yang baik atau jahat.  Samaada mati dalam husnul khatimah atau s'uul khatimah.  Semoga kita semua beroleh pengakhiran yang baik. Amin..




Wednesday, June 8, 2016

Cerita Rumah Sewa Ke-3 Kami


Saya tak pernah bercerita  pasal rumah sewa ke-3 kami lepas je kami duduk. Cerita masa nak pindah masuk rumah jer dulu.  Tapi bila dah nak pindah lagi ni, terasa nak cerita sikit dalam blog ni. Alhamdulillah. Dah masuk 2 tahun lebih jugakla kami menyewa dekat sini. Rumah yang saya dan husband anggap “rezeki Fayyadh”. Masuk rumah ni dari time tengah sarat mengandung dekat Fayyadh 8 bulan. Sekarang, Fayyadh dahpun nak masuk 2 tahun 4 bulan. Rumah sewa paling lama kami stay lepas kahwin. Dekat teres Kulim dulu dalam 6 bulan lebih (time pjj), rumah flat dalam 10 bulan jer (pindah sebab tak tahan environment dekat situ). Rumah ni lah paling lama duduk. Ikutkan kalau banyak duit, memang nak beli rumah ni. Sebab selesa tinggal sini. Aman damai & dekat dengan macam2 kemudahan. Owner rumah nak jual rumah ni dengan harga Rm 750K++. Uhuk2. Apakan daya, duit tak banyak…..hahaha. Hanya mampu sewa saja.  Tak mampu nak beli. Rumah ni mulanya, jadi  rumah kuarters untuk kami sebab husband kena transfer kerja site.  Tapi lepas habis kontrak dekat site, kami bayar sendiri sewa rumah ni sementara nak tunggu rumah husband beli siap construction & dapat kunci.

Jujur, sedih jugak rasa nak tinggalkan rumah ni. Bukan saya sorang. Husband pun. Tengah counting days nak tinggalkan rumah sewa ni. Kalau harga rumah dekat sini murah, memang dah lama beli sebab suka tinggal sini. Tapi, sedar diri sebab kami  bukan golongan berada. Huhu..nak beli rumah subsale pun harga dah mahal. Takpela, dah bukan rezeki kita. Nipun dah bersyukur sebab dapat pindah kawasan yang tak jauh sangat dari sini. Still boleh lagila nak tumpang facility dekat sini.hihi..

Kalau orang tanya saya kerja dekat mana. Mesti cakap jauh jer nak pergi kerja dari sini. Tapi hakikatnya, saya masuk kerja pukul 9 pagi.  8.30 pagi baru saya keluar gi kerja. Sempat je masuk dekat2 pukul 9 pagi.  Selalu kalau bukan bulan puasa, memang breakfast dekat rumah je sebab sempat masak dulu sebelum keluar. Pergi kerja tak jammed. Tapi balik kerja sekarang ni subhanallah. Terpaksa mengadap jammed. Keluar pukul 6 ptg. Pukul 7 baru sampai. Kalau hari yang ok sikit jalan 6.45 ptg dh sampai. Tapi sebab kawasan ni pun dah ramai orang duduk tu yang bertambah-tambah kereta atas jalan.

Rumah ni barang masih sama je macam rumah sebelum ni. Takde bertambah perabot sangat. Sebab pikir letih nak berangkut bagai bila pindah nanti. Biarlah barang apa yang ada. Tupun banyak jugak yang dah calar masa pindah dulu. Duduk rumah kecik dulu memang barang kecik2. Kadang segan jugak bila orang datang, rumah je besar tapi barang kiteorang kecik2 je dalam tu. Hihihii….barang murah2 ja. Yang beli rasa kalau rosak banyak kali pindah pun xdela sakit hati. Rumah kiteorg nampak kosong je. Tapi entahla, saya dengan husband suka rumah lapang tanpa banyak barang since fayyadh tengah aktif bergerak. Nak menyapu dan mengemop pun senang.  Tapi nanti bila dah pindah rumah kecil kami tu, tak tahu nak deco macam mana nak bagi rumah nampak luas. Masih mencari idea. 

Rumah sekarang, saya tak mendeko apa  pun. Entahla..sebab rumah sewa saya jenis tak suka nak paku2 rumah orang. Cat pun tak jugak. Nak hias pun setakat limit saja. Gantung frame pun dekat tempat yang memang dah ada tempat gantung. Memang guna barang yang ada je memang tak nak tambab apa2. Simpan hajat mendeco beria pun kalau dekat rumah sendiri (walhal belum milik sendiri lagi sebab masih berhutang dengan bank). Yang penting, rumah kemas je nampak. Hmm..tapi nak kata kemas sentiasa tu takla. Banyak jugak bersepahnya tambah bila Fayyadh sibuk punggah & baling2 mainan dia. Mama redha je. Tu belum campur time dia main bedak. Bikin nangis mama tengok penuh atas carpet dia tuang bedak. Hahaha..

Banyak kenangan rumah ni. Sama jugak rumah dekat kulim dulu. Walaupun kecil je rumah tu, tapi kiteorang akan ingat sebab dekat situla start hidup lepas kahwin. Rumah sewa sekarang pulak mula hidup lepas jadi parent. Dah bersyukur dapat rezeki menumpang teduh walau bukan rumah kita kan.
Takpela..semua ni kenangan. Share sikit gambar rumah sewa ke-3 kami yang simple + sempoi. Segan nak tunjuk tapi share jugakla untuk kenangan dekat sini.

barang kami yang kecik2. Hihi..

Meja 4 ketul kerusi je. Pindah nanti nak upgrade ke meja yang lebar sikit. Boleh  muat 6 kerusi. 

Cukupla 2 keping gambar ni. Huhu..


Semoga penghijarahan tempat baru nanti bawak kebaikan untuk kami sekeluarga. Sama macam rumah sewa ni. Amin..


Monday, June 6, 2016

Persiapan Ramadhan Kami =)

Persiapan tahun ni agak kurang berbanding tahun lepas. Kalau tahun lepas, saya siap buat jadual lagi untuk menu berbuka & sahur. Memang selalu pening apa nak masak time berbuka & sahur. sebab tu dah plan awal2.

Selalu, Dah siap shopping barang dapur, siap masuk tupperware segala rencah masakan simpan dalam peti ais. Tahun ni, alahai..apa pun tak sempat buat. Sempat grab barang basah sikit beli dekat kedai runcit. Ditambah pulak, weekend pun sibuk packing barang nak pindah rumah. Lepas tu, sibuk uruskan hal rumah baru kami dan mcm2 hal lagi. Penat ya amat! Sampaikan urusan bisnes pun saya terpaksa hold sekejap buat masa ni. Sebab busy. Masakpun dah jarang sejak sebulan ni. Banyak beli dari masak.

Bulan puasa ni, macam manapun tetap akan masak. Lagipun balik awal. In sha Allah sempat nak prepare. Senang kalau masak sendiri, lebih jimat & boleh masak sekali harung untuk sahur. sahur just tambah sikit je makanan macam ikan goreng ke, ayam goreng ke takpun telur masin.

Ramadhan kali ni, In sha Allah cuba baiki apa yang kurang. Hope sangat, even busy macam manapun, tak terlepas peluang untuk beramal. Setahun sekali je ramadhan datang kan. Sayang kalau biar macam tu saja. Waktu kerja habis lebih awal tu yang rasa best. Selalu kuih muih kiteorang beli jer. Tak berapa rajin nak membuat. Hihi...kalau weekend lain cerita. Dulu rajinla jugak buat. Sekarang? hm... duk nampak bayang yang weekend pun takkan buat jugak kuihnya. Huhu...busy sama.. Yang penting dapat menjalani ibadah puasa bersama keluarga kan. Rindu jugak dekat family dekat kampung. 

Selamat mejalani ibadah puasa untuk semua. Selamat meningkatkan amalan. Mohon maaf  andai ada salah silap dari saya sepanjang menulis di sini. Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna & baik dari sebelum-nya. 


Tuesday, May 31, 2016

Menghampiri Bulan Ramadhan

Takde benda nak update sebab sangat2 busy lately ni. Sedar tak sedar makin dekat dah kita dengan bulan Ramadhan. Sedikit perkongsian untuk hari ni.




Wednesday, May 18, 2016

“Family Time” – Benda simple Tapi Selalu Diabaikan Dan Diambil Mudah


Sementara mood menulis tengah ada, nak bercerita sedikit pandangan saya soal “family time”. Nampak macam biasa tapi jarang orang zaman sekarang nak pandang serius. Tapi benda ni saya & husband selalu ambik serius. Dulu2 memang tak sangat, tapi lepas beberapa pengalaman & kesilapan yang kami lalui & dah buat,  kami ambik sikap untuk pandang serius benda ni. Kenapa? Nanti saya cerita.




Boleh kata semua orang ada “family time”. Tapi sejauh mana kita titik beratkan soal “family time” tu? Betul2 berkualiti atau sekadar “ada-ada” saja. Tambah yang suami isteri yang kerja ni, lagila soal masa dengan family tu sangat2 penting. Tapi bagi yang tak bekerja pun, tak semua yang manfaatkan “family time” ni  betul2 dengan family. Masa dengan family bukan setakat kita just spend time dengan  family. Duduk dengan suami & anak sepanjang masa. Kadang satu hari duduk sebumbung dalam rumah dengan anak & suami pun belum tentu kita gunakan masa dengan betul untuk  layan suami &anak kan?. Hmm..faham tak apa maksud saya? Sebumbung dalam satu rumah belum tentu kita saling luangkan masa bersama.




Contoh pertama, duduk depan Tv, konon luang masa bersama. Tapi si anak main mainan sendiri. Si suami sibuk dengan telefon. Si isteri pun sama. Mengadap telefon jugak. Padahal masing-masing duduk atas sofa yang sama. Sebelah menyebelah. Tapi, masing-masing mengadap telefon. Nak tengok apa viral terkini, gossip terkini, bukak Fb, Ig, whatsapp. Scroll berjam-jam. “lagha” dengan keseronokan teknologi duniawi. Dah takde komunikasi sesame sendiri. Anak pulak jauh terpinggir. Bagi mainan, Tab atau phone  dekat diorang. Biar main sendiri. 





Lepas tu, bila dah lewat malam, dah nak masuk tidur. Suami isteri nak tidur dah takde sesi pillow talk macam dulu-dulu. Masing-masing dah penat kerja, letih nak bercakap.  Sambil nak tidur pun masih mengadap telefon sampai terpejam mata. 





Itu belum campur kes  si isteri balik kerja nak buat kerja rumah itu ini. Mana dengan nak masak, nak sidai baju, lipat baju, nak melayan anak merengek or nangis yang si suami sedap je duduk atas kerusi sambil main handphone? Buat tak peduli anak menangis ke apa. Takpun, keluar rumah lepak dengan kawan2 dekat kedai mamak. Dahlah satu hari spend time dekat luar sebab kerja, balik rumah pun taknak lekat dekat rumah.  Kesian dekat anak isteri yang macam tak cukup perhatian & kasih sayang. 


Kadang bila ramai-ramai balik kampung pun, ramai jugak yang lagi suka mengadap phone dari berbual sesama saudara. Padahal waktu macam nila kita nak eratkan silaturrahim sesama ahli keluarga  lepas lama tak jumpa. 


See….Sedih kan kehidupan macam ni? Memang begitu realitinya..




Contoh kedua, keluar melancong dengan family. Bila sebut soal vacation, of coz lah dalam minda setiap ahli keluarga ialah spend time dengan family. Time nilah nak release tension lepas penat kerja, time nilah nak “happy2” dengan family. Tapi betul ke kita manfaatkan masa kita hanya untuk family masa tu? Dalam kereta, suami tengah drive, isteri sibuk main telefon. Takde komunikasi dengan suami atau sesi bercerita sesama sendiri. Sampai tempat nak bercuti, isteri sibuk nak ambik gambar dan cepat2 update dekat media social. Semua aktiviti nak cepat ambil gambar dan terus update. Kekonon nak buat live update. Tak salah. Memang tak salah. Tapi bila terlalu addicted sangat dengan media social & asyik nak update dekat orang apa kita buat sepanjang masa, masa bila pulak yang kata spend time dengan family? Otak tak berfokus pada niat asal kita.Itu belum campur, sibuk nak scroll media social lagi atau berbalas komen dengan kawan2 yang tanya aktiviti kita. Boleh ambik gambar dan update tapi masa kita dengan keluarga mana? Adakah kita bercuti sekadar nak ambil gambar banyak-banyak & tunjuk dekat semua orang yang kita dah sampai tempat ini dan itu? Fikir balik apa tujuan kita bercuti.

Quality time  sangatlah penting waktu ni. Sangat2 perlu untuk dimanfaatkan. Inikan our “family time” bukan orang lain punya time. So, put your family as  a priority. Nak update apa2 kemudian pun boleh. Nikmati percutian tu sepenuhnya. 









Saya pun sama jer dulu. Buat kesilapan yang sama. Sampaila husband tegur, yang kita tak cipta memori dalam gambar tapi dalam ingatan. Gambar sekadar koleksi untuk dikenang. Ambil setakat perlu & sekadar cukup. Renungkanlah semula. Kita tak nak hanya ada gambar kenangan. Tapi kita nak "live in the moment". Kita nak memori yang akan terus lekat dalam hati & jiwa sampai bila-bila. Gembira kita, manis senyum kita bukan setakat dalam gambar, macam tu jugak bahagia yang kita rasa bila bersama dalam family. Limitkan masa dengan aktiviti bergambar. Pilih2 jugak tempat nak ambik gambar. Bukan jalan sikit ambik gambar, jalan sikit ambik gambar. Kita akan terlepas peluang nak “menikmati” saat2 indah tu. try untuk "feel" the moment. "feel" keindahan depan mata. Zaman kecik2 dulu banyak je kenangan yang kita ingat sampai sekarang even takde gambar. Sebab apa? Sebab kita menikmati saat2 tu bukan sekadar cipta memori dalam sekeping gambar.





Lepas dah balik bercuti, upload lah semua gambar yang nak upload. Atau lepas dah balik bilik hotel, boleh curi sikit masa untuk upload gambar . Untuk berkongsi dengan kawan2 ataupun simpan untuk buat entri pasal bercuti. 


Saya harap orang tak salah faham apa yang saya cuba sampaikan ni. Tidak dikaitkan dengan sapa-sapa pun. Sekadar perkongsian & peringatan untuk  semua termasuklah diri sendiri jugak. Terpulang pada pendirian & cara masing2. Sekadar pendapat peribadi saya.





Contoh ketiga, spend time waktu weekend dengan family. Keluar jalan sana sini. Bawak anak pergi playground tapi biar je anak main sorang2. Takpun si ibu je tengok anak main, yang si ayah duduk dekat bangku mengadap telefon. Memang inilah realiti yang selalu saya nampak depan mata. Paling sadis, kalau parent biar je anak main sendiri lepas tu maaing2 duduk dekat bangku mengadap telefon. 

Kenapa tak main sama2 dengan anak? Penting sangatkah urusan kita sampai tak boleh spend just setengah jam saja untuk layan anak bermain? Kadang kesian tengok budak2 asyik panggil mak ayah tapi tak dihiraukan. lagi pentingkan telefon. Huhu...


Kita dah terlepas banyak peluang “masa” untuk suami atau isteri kita. Termasuklah jugak untuk anak kalau benda2 simple macam ni kita tak ambik pusing. Sama jugak situasi dekat kedai makan. Masing2 mengadap telefon. Meja bisu tanpa komunikasi. Dengan anakpun bagi tab untuk main supaya diorang tak bising atau merengek. Nak diorang behave. Lama2 kalau teruskan tabiat macam tu anak pun boleh jadi anti social. Huhu..Kalau lepak dekat rumah pun sama. Masing2 Buat aktiviti sendiri. Tak spend time untuk aktiviti bersama. Ada masa yang kita perlu untuk diri kita saja. Ada masa yang kita perlu spend untuk family. Kena balance. Sebab tu if duduk dalam rumah yang sama pun belum tentu kualiti masa bersama tu dimanfaatkan. 










Ya..memang reality dunia zaman sekarang banyak benda yang memerlukan kita berkomunikasi menggunakan telefon tapi kena pandai atur masa. Jangan jadikan kita hamba pada “telefon” sampai hilang dah komunikasi dalam family & moment2 indah yang patut kita create dengan family kita. Bila ada anak, sesibuk mana pun kita, try luangkan masa sebaiknya untuk anak. Tak kisah walau sejam pun masa yang kita ada, tapi kualiti kan masa tu. Dari kita ada masa 5 jam tapi lansung tak berkualiti. Sibuk dengan hal sendiri atau hal duniawi. Sama tu jugak dengan isteri dan suami. Perlu masa yang hanya berdua. 

Kita sibuk nak hubungkan relationship kita dengan orang2 yang jauh, berhubung dalam telefon tapi kadang kita lupa yang kita dah abaikan mereka-mereka yang ada di depan mata yang mana kita patut bagi lebih perhatian. Teknologi yang ada kalau tak pandai guna boleh bunuh kehidupan mesra & bahagia dalam Keluarga.masing2 akan jadi tak ambik kisah satu sama lain. Hubungan akan mudah jadi rengang sebab kurangnya komunikasi. Masing2 buat hal sendiri. Nauzubillah...mintak.dijauhkan sangat untuk hidup dalam suasana macam tu. 


Since tahun lepas, saya dah husband start create our family time rules. Ambik serius hal ni sebab nak lebih manfaatkan masa berkualiti bersama family & try nak seimbangkan kehidupan untuk dunia & akhirat. Dari kesilapan-kesilapan yang pernah dibuat, kami try perbaiki & cuba istiqamah. Sebelum-sebelum ni bukan takde "family time" tapi kurang manfaatkan sebaiknya. Tapi try untuk istiqamah dan masing2 kena respect our family time. Memang masa weekdays bila balik kerja tu tak banyak, tapi jadikan masa tu suatu yang berkualiti. Kalau dah time penat sangat kerja & tidur awal tu lainlah. Kadang2 saja.  Tapi bukan sampai ignore family. 


Family time kiteorang kalau time weekdays adalah dari pukul 6 petang sampai 10 malam. Kira time ni adalah masa "berharga" bersama family. tak boleh guna phone. Jawab phone or call tu bolehla sebab mana tau emergency ke atau family call ada apa2 nak bagitau. Tapi nak saja2 main telefon memang tak dibenarkan. Nampak macam strict, tapi bila dah istiqamah buat kami rasa enjoy & happy. Sebagai  peemulaan untuk misi ni dan juga sebagai peringatan, kami lekat notis tu dekat dinding rumah supaya akan ingat selalu =).




Lekat dekat dinding sebab rumah sewa taknak paku2 gantung masuk frame ke apa. Buruk sikitla nampak. Hahaha..pindah umah sendiri nanti baru gantung frame ayat2 positive. Buat nipun Sekadar peringatan untuk kami. Sebab ruang tamu memang tempat paling banyak duduk. So, awal2 nak mendidik diri memang buat macam ni. Sebab tiap kali pandang, masing2 akan ingat.Lama-lama dah sebati. So, dah tak perlu lagi reminder macam ni bila kita dah terbiasa buat. 


Lepas pukul 10 malam, anak pun dah tidur barula boleh nak buat aktiviti sendiri. Macam nak mengadap phone ke, nak menjahit ke, nak uruskan hal bisnes ke, layan whatsapp customer ke, baca buku atau husband nak buat kerja dia. Masa ni jugaklah masa untuk suami isteri. Masa untuk berdua. Kami try untuk adakan sesi pillow talk macam biasa. Takde nak mengadap phone sebelum tidur. Sebab dah sehari tak jumpa masing2 keluar kerja, memang banyak benda nak cerita. Sesi luahan perasaan kalau stress keja ke apa. Bercerita tentang perancangan & angan2 kami. Hihi...Penting suami isteri tahu masalah masing2 & sama2 menjadi pendengar yang baik.


Sama jugak time weekend. Bagi husband saya, weekend adalah masa bersama family. Dia agak bertegas dalam hal ni. Dia paling pantang bila keluar dengan family sibuk nak main telefon. Setakat jawab mesej kejap2 atau yang penting tu takpe lagi.  Kalau keluar atau duduk rumah jer pun kena betul2 manfaatkan quality time tu. Sebab dah hutang masa 5 hari untuk kerja. Lagi 2 hari kena cover balik hari2 yang dah tertinggal untuk family. Tak kisah walaupun masa tu tak banyak. Kualiti tu yang penting. Macam mana kita manfaatkan masa yang ada. Macam mana kita nak buat agar hubungan kekeluargaan kita sentiasa erat & manis2 macam awal perkahwinan.


Entri ni untuk peringatan kita-kita sebagai ibu & ayah. Sebagai suami dan isteri. Kadang keseronokan duniawi buat kita "lagha", buat kita tak alert dengan pentingnya masa kualiti bersama tersayang. Seronok berinteraksi dengan teknologi moden, kadang kita banyak mencipta dosa tanpa sedar. Social media ni ada baik & buruknya. Gunalah secara terkawal.


Masa dengan family, Bukan setakat kita "spend masa", Tapi jadikan masa tu suatu berkualiti. Tak kisah sesibuk manapun kita cari duit, cari rezeki, please put Allah first, family second & last sekali barula hal2 duniawi. Seimbangkan kehidupan untuk dunia dan akhirat.  Masa akan berlalu dari hari ke hari. Masa yang dah lepas kita takkan boleh patah balik. Sebab tu, pentingnya hargai masa yang ada. Jangan sampai bila Allah dah ambik balik apa yang dia pinjamkan dekat kita baru kita nak rasa menyesal.


Maafkan saya kalau entri ni ada menguris rasa mana-mana pihak. Sekadar pendapat peribadi saya. Tak tujukan pada sesiapa pun. Peringatan untuk saya jugak. Saya sendiri pun masih berusaha untuk mengutamakan kualiti masa bersama keluarga dalam pelbagai hal. Kesilapan2 lalu adalah guru terbaik untuk kita. In sha Allah








Tuesday, May 17, 2016

Our baiti jannati : Rumah Pertama Kami

(entri draft terperam tahun 2015)

Alhamdulillah….tertunai jugak impian kami nak beli rumah tahun lepas.( Tahun 2015) . Setelah berkali-kali niat tertangguh, terhalang..Alhamdulillah…Allah permudahkan.  Kita just merancang tapi Allah tahu apa yang the best untuk kita kan. Kalau dikira-kira apa yang jadi time rumah2 yang kami hampir nak beli dulu, ada hikmahnya. Mungkin ini yang  terbaik buat masa sekarang untuk keluarga kecil kami. Sebab proses kami nak beli rumah ni dipermudahkan sangat.  Kami lalui dengan happy & tenang. Tak macam time usaha nak beli rumah subsale dulu. Ada jer yang menghalang. Mungkin bukan rezeki kami sama nak dapat rumah subsale,

Rumah pertama di kawasan lembah klang ni, target beli apartment dulu. Teres semua dah mahal2 lepas tu kalau yang murah lokasi agak jauh. Dan ada jugak faktor2 yang lain yang buat kiteorang tukar plan cari rumah for investment dulu. Rumah idaman? In sha Allah ada rezeki, akan sampai masanya nanti. Kami mulakan dengan rumah yang kecil dulu. Kawasan sini pun tengah nak membangun. Tengok future punya development kawasan ni In sha Allah macam2 ada. Tapi sebab harga yang ditawarkan mampu milik, so developer takde bagi offer best2. Proses nak beli hampir sama macam beli rumah subsale. Bayar booking, bayar deposit 10% dari harga rumah. Macam tu jugak dengan legal fees & so on. Takde free apa2 dari developer. Semua kena bayar sendiri. Selalu rumah baru banyak dapat free itu ini kan? Ada rebate la, early bird price la..Ada yang siap bagi free washing machine la..aircond la..Tapi yang ni takde.  Rumah ni husband yang beli dan bulan2 dia yang bayar. Tapi untuk kos masuk rumah baru & buat sedikit renovation, kiteorang kongsi duit. Namapun suami isteri. susah senang sama2 =).

Tak tahu kenapa rumah ni kami  tak ambik masa fikir panjang untuk booking.  Terus beli je. Maybe sebab harga dia sama. Lepas tu rumah baru.  Lokasi takdela dekat centre shah alam nu. Ke dalam la jugak. Tapi dekat dengan lokasi rumah sewa sekarang. Jarak ke tempat kerja lebih kurang dengan rumah sewa sekarang cuma tahap jammed je tak tahu la macam mana. standard la jammed time peak hour.  Design luar dia cantik walaupun cuma apartment. Ikutkan masa beli memang berharap dapat unit ground floor dan rezeki kami, dapat. Tupun memang dah last unit dah tinggal untuk ground floor.

Block Tak tinggi (husband tak suka block tinggi), 4 tingkat je, Ada provide  2 parking. Ground Floor. Senang. Parking kereta memang dia bagi betul2 depan pintu rumah je. Tak payah nak naik tangga lagi. Sebab dah biasa duduk rumah bawah ( rumah sewa kami duduk dulu, 2 buah rumah teres, satu flat) so memang prefer rumah bawah. Satu lagi, sebab ground floor kawasan dapur & yard lebih besar dari rumah tingkat atas. Design untuk unit ground floor, pintu masuk tak sama dengan rumah unit atas. So, pintu masuk unit ground floor bukan laluan orang nak naik tangga ke tingkat atas. Lepas tu tak mengadap pintu rumah orang. Setiap floor, just ada 4 unit je rumah. Setiap unit adalah corner lot. 


Walaupun cuma rumah kecil, medium size, Tapi in sha Allah selesa untuk kelurga kecil kami. Kami plan nak tinggal dekat sini. Kalau husband transfer pergi mana-mana nanti tak pasti lagi nak sewakan atau jadi rumah hinggap je tiap kali datang Kl selangor. Tupun Bergantung pada keadaan. Tak tau apa yang berlaku future kelak.  Cuma, rasa syukur  tertunai hasrat nak beli rumah. Walaupun kecil, cukuplah. Dah rasa bersyukur dah dengan apa yang ada. Sebab bila fikir2 balik, elok juga tak terikat dengan komitmen bulanan yang tinggi time muda-muda  ni. Beli bawah kemampuan lagi baik. Tapi, beli rumah tak rugi sebab nilai pasaran makin naik.

Dekat mana lokasi rumah ni? Maaf tak boleh nak story dekat sini atas faktor keselamatan. Tapi masih dalam kawasan shah alam, selangor. Sekarang, rumah dah siap. Kunci pun dah dapat. Tunggu settle kerja2 renovation, nanti terus nak pindah masuk.

Just nak cakap, dalam membeli rumah, beli lah apa yang kita mampu. Bukan yang memebebankan kita. Tapi ambik kira faktor2 yang perlu di consider dalam membeli. Lain orang, lain citarasa kan. Try banyakkan saving. beli rumah walaupun yang murah  tetap melibatkan bayak kos. Bukan setakat kos downpayment 10% tu je. Huhu..If belum sampai lagi rezeki nak beli, jangan rasa sedih or rasa down or compare life kita dengan orang lain. Doa Allah permudahkan urusan kita. Perancangan Allah tu sebaik-baiknya untuk kita. Sampai masa, pasti ada rezeki kita =).




Monday, May 16, 2016

Our Baiti Jannati: Kisah kami mencari rumah Pertama

(entri draft terperam Dari tengah Tahun 2015)

Berkahwin di usia 25 tahun, target kami tahun pertama kawen sewa rumah, tahun ke-2 dah beli rumah. Target umur 27 tahun dah beli rumah. Tapi, bukan rezeki kami untuk dapat rumah masa tu. Rezeki anak yang datang dulu.

Alhamdulillah...Lepas bersalin tahun 2014, hujung tahun kami start survey & dapatkan info pasal jual beli rumah. Hmm..mula dari '0" knowledge, alhamdulillah..lepas tu macam2 tahu. Setakat baca tapi tak praktis memang susah nak faham. Tapi masalahnya, kami masih tak boleh decide nak beli rumah untuk stay or rumah untuk investment.

Disebabkan kerja suami kemungkinan besar berpindah-pindah ikut project so kami takkan stay satu tempat lama. Kalau PJJ pun, saya tak perlukan rumah yang besar. Ikut hati lebih selesa dengan rumah apartment kalau stay sendiri dengan anak. Rasa secure sikit. Tapi tu ar...banyak benda kena consider. Mula fikir, beli rumah untuk investment je. Kiteorang hidup menyewa. Sebab bukan nak stay lama pun satu tempat. Tapi, kalau fikir benda yang tak pasti ni sampai bila pun takde solution. So, cara senang beli je rumah yang di bawah kemampuan dulu.

Honest, kalau ikut keinginan hati rumah untuk stay mestila kami nak rumah atas tanah. Huhu..Dapat rumah teres setingkat pun jadila asalkan rumah bawah. Tapi, rumah teres kebanyakannya yang murah jauh dari tempat kerja. Even rumah subsale apartment pun dah susah nak jumpa yang murah, apatah lagi rumah teres. Flat seksyen 7 shah Alam  tu pun dah 200k lebih harga. Apartment lain jangan tanya ar..memang mencanak naik je harganya area shah alam ni. Teres kebanyakannya dah cecah 600k ke atas. Harga semua mau pitam. Memang betulla orang cakap banyak rumah mampu tengok je sekarang ni. Yang murah yang boleh dapat bawah 400k banyak dekat kawasan hujung2 shah alam. macam jalan kebun, puncak alam, still murah lagi la. Tapi tu ar..banyak benda kena fikir.

Mula2 kami plan cari rumah untuk investment. Tapi nak beli rumah low cost area selangor KL ni kena gaji husband wife bawah 5k. Kalau bujang kena bawah 3k. Memang tak dapatla. Ada syarat khusus pulak untuk rumah low cost ni. yala kalau fikir2 balik rumah low cost la paling senang nak cari orang untuk sewa. Kalau harga rumah bawah 100k, bulan2 bayar rendah. Sewa boleh mark up lagi. Tapi, tu ar susah pulak nak beli sebab ada syarat khusus. Kiteorang plan, nak sorang je  beli rumah. Memang tak nak combine loan untuk rumah first. Kemudian if ada rezeki beli rumah besar sikit baru combine loan. Kalau  beli rumah medium cost better la yang boleh kita duduk dan senang di sewa.  Kalau medium cost pulak tak banyak dah harga yang murah. Time survey ni pun banyak  dah 300k  ke atas. Huhu....Yang baru2 memang dah 400k ++. Sedih tengok harga rumah. Makin mahal dan tak sepadan dengan jenis rumah.Kadang bagi parking kereta 1 jer pun. Kalau area luar bandar harga macam ni dah dapat rumah teres 2 tingkat dah. Banyak2 rumah naik pun banyak jugak yang tengok kosong je. Banyak yang beli untuk invest jual or sewakan. Bila ada proses jual beli ni antara investor ni la yang buat harga rumah makin naik. Naik dan terus naik...tak seiring dengan pendapatan rakyat.

Banyak2 rumah kami survey macam2 jenis yang kami jumpa. Banyak benda jugak yang kena consider. Kami banyak tengok rumah sekitar shah alam dengan kawasan2 dekat dia je sebab memang nak stay dekat shah alam je sebab dah biasa dekat sini. Lagipun saya dah stay shah alam dah 8 tahun dah. Rumah baru atau rumah lama. semua kami survey. Survey ambik pengalaman. Bila tanya kawan2 & sedara, banyak jugak yang ambik masa lama sikit survey nak beli rumah. Ada yang sampai setahun. Kami pun almost setahun jugakla.

Dalam tempoh tu, kami pernah dah booking dah satu rumah ni. Rumah teres setingkat. Harga RM 273k. Masa tu siap dah bayar deposit 3 % dekat agent (almost 9k jugak).  Dah sign dah surat setuju nak beli. Tapi sebab owner macam main tarik tali nak jual ke tak rumah tu, last dia tak jadi jual sebab rasa agent tu menipu. Mujurla dapat balik duit deposit 3% tu. Tapi ikutkan hati masa tu kiteorang macam belah bagi jugak sebenarnya sebab jarak rumah tu jauh sikit nak ke tempat kerja. Tapi sebab harga dia murah dan nak sama je dengan harga apartment dekat shah Alam ni tu yang husband rasa beli je. Sebab fikir teres lepas tu condition rumah memang cantik & kemas. Kira terjaga elok la. Tapi bukan rezeki kami kan. Lagipun, fikir2 balik ada hikmahnya jugak. Sebab faktor jarak & sebab lain sama.

Rumah kedua pun hampir2 booking tapi tak jadi sebab harga agent letak tinggi dari market price. Rumah kedua hampir nak booking ni apartment tapi ground floor. Nak jual harga RM 250k.Kawasan yang boleh kira hot area jugakla. Dekat dengan macam2 kemudahan. Tapi size rumah kecik sikit. 780 sqft je tapi condition memang cantik & nampak baru. Takde kerosakan apa. Tapi bila check dengan bank semua bagi harga rendah dari yang agent jual. kena top up banyak jugak kalau nak beli. So, tak jadi la jugak nak beli. Bukan rezeki lagi kan..

Rumah lain yang kami survey yang berminat nak beli apartment dekat area rumah sewa kami sekarang. Memang berkenan sangat sebab rumah baru, lepas tu tak tinggi ( husband tak suka rumah tinggi sangat). apartment ni dalam 10 tingkat je, Tapi harga mahal bagi saya masa tu. Rm 330k untuk keluasan 803sqft. .Huhu.... Nego2 dengan agent dapatla RM 310k. Ikutkan mula2 memang husband nak beli jugak. Dia yang terlebih berkenan dengan rumah tu berbanding saya. Maybe faktor kami dah selesa sama dengan kawasan rumah sewa sekarang. lepas tu rumah baru siap. Baru. Dah tanya beberapa bank semua memang lepas loan kalau nak beli guna nama dia sorang. Tapi bila call abah dia ( husband jenis apa2 masih suka mintak pendapat abah dia), terus abah dia cakap tak payah la beli. cari rumah lain dulu. Cari Yang bawah 300k untuk rumah first. Abah dia tak berapa nak setuju. Suruh survey lagi. Sebab sebolehnya dia tak nak kami ada commitment yang tinggi time muda & awal2 kawen ni walaupun beli atas satu je nama & dua2 bekerja. Bila fikir2 balik cakap abah tu memang betul.

Ada jgk rumah2 baru yg kami terlambat nak booking sebab dah sold out developer jual. Rumah teres setingkat. Bagi nama dalam waiting list developer kot2 ada yang loan reject. Tapi  waiting list pun, nama kami dah nama nombor belakang2 dah. Rumah harga affordable mmg ramai la yang nak kan? Huhu... Tunggu2 takde pulak panggil. Dah penuhla agaknya. Takde rezeki jugak.

So, lepas tu kami dah slow fikir pasal rumah. Slow2 la sikit cari. Kecewa jugakla sebab ada je halangan tiap kali nak beli rumah. Tapi, kami positive. Mungkin belum masanya. Dan belum jumpa yang sesuai. Masa ni tawakal je dengan Allah. Doa mintak yang terbaik untuk kami & dipermudahakan. Memang harap nak beli rumah sangat tahun lepas. Memang target paling lambat umur 28 dah ada sebiji rumah. Sebab tu salah satu wishlist kami.

Alhamdulillah, akhirnya dapat jugak beli rumah. Rumah apartment jugak tapi baru. Harga murah dari semua yang kami survey before ni. Memang dapat jimat banyakla untuk monthly instalment. Tak sampai 1k pun bayar sebulan.  Masa beli tengah construction lagi. Developer jenis jual rumah lepas dah 60% construction. Rumah ni memang kami tak sangka lansung. Lepas tu urusan nak beli dipermudahkan sangat. Dari urusan loan, legal fees semua jadi mudah je. Alhamdulillah sangat. perancangan Allah tu lebih baik. Dia dah rancang elok2 dah semua untuk kita cuma kita jer tak tahu. Mungkin ni la hikmah bersabar kan. Allah tahu mana yang terbaik dan masa bila yang sesuai dia bagi rezeki tu dekat kita. Even rumah kecil pun dah bersyukur sangat. Ada jugak rumah sendiri.

Alhamdulillah, rumah kiteorang dah dapat kunci. Nanti saya try share apa yang berkenaan dengan nak masuk rumah baru & kos2 renovation. Tapi tak tahula bila sebab mood blogging sekarang memang banyak kelaut. Huhu..

Oh ya, Tq pada cik Hani sebab sudi menjawab banyak soalan & bagi tips masa saya dlm process cari rumah & tlg recommend lawyer. Hihi..Tq sangat2! Tapi xsempat nak guna lawyer tu sebab dah beli rumah dengan developer. Next time, in sha allah kalau ada rezeki beli rumah subsale pulak.

Thursday, May 12, 2016

I’m not a super mom


Yes! Absolutely I’m not a supermom! Dulu2 selalu je “fefeeling “ macam boleh je jadi supermom. Boleh divide masa betul2 untuk kerja, bisnes & Family but lepas 2 tahun 2 bulan jadi mommy, I know I can’t.

Bila terbaca status Wardina & Datin Dr halina pasal mother’s day, I feel the same way. Feel guilty, feel Imperfect & so on. Time baca tu tetiba je nangis. Allah je tahu macam mana rasa. Kadang saya cuba untuk jadi perfect  & do the best untuk anak, tapi dalam masa sama banyak jugak kesalahan yang saya dah buat dekat dia. Semoga Allah ampunkan dosa2 saya pada anak yang saya dah buat secara sedar atau tidak. 




Kadang2 bila balik kerja, rasa penat sangat, terus nak masuk tidur awal. Pernah pukul 9 malam saya dah terlelap.  Kurang dah masa melayan anak walaupun anak semangat nak ajak kita main. Sedih.  Sebab tu kadang-kadang bila saya penat sangat, saya akan minta husband yang main dengan anak. At least, saya tak nak anak rasa terabai sikitpun. If tak boleh dua2 spend time dengan dia, salah sorang akan take over. Macam tu jugak kalau time husband penat sangat, saya pulak yang akan main dengan anak.  I’m human too. Kadang ada masa, akan rasa penat ya amat. Stress dengan keja, dengan mengadap jammed lagi. Sampai rumah memang energy dah kelaut. Saya selalu rasa bersalah soal “masa” dengan anak. Tambah2 time weekdays. sebab dah seharian  tinggalkan anak dekat Taska sebab tuntutan kerja. Balik rumah ada masa dalam 3 jam je sebelum anak tidur. Sedih memang ya tapi saya pujuk diri yang saya terpaksa berkorban semua ni untuk ekonomi keluarga, untuk masa depan anak. Semoga Fayyadh akan faham bila dia dah besar nanti. Yang pengorbanan mama ni bukan untuk suka2. Huhu….

Bila anak dah tidur, pandang muka dia mesti akan jadi sayu. Rasa belum cukup mampu untuk jadi ibu yang baik. Rasa menyesal & bersalah sebab tak mampu nak jadi macam orang lain. Kadang tertinggi suara, termarah anak, tertampar @ terjentik dia secara tak sengaja sebab  dia “buat perangai” & saya tak boleh nak faham apa yang dia nak. Huhu...Bila dah reda marah, mesti bertubi-tubi rasa menyesal datang. Mesti akan terus peluk anak kuat2 & minta maaf. Even marah saya tu tujuan mendidik & mengajar,  tapi saya tahu banyak cara lain lagi untuk menididk.  Rasa kejamnya sebagai ibu sebab tak mampu nak bersabar & kawal marah. Betapa hidup ini selalu dipengaruhi emosi & kesibukan duniawi. Sifat marah selalu datang bila kita tak mampu mengawal emosi dengan baik. Huhu… .semoga Allah ampunkan kekhilafan saya sebagai seorang ibu 



Saya selalu admirer ibu2 yang sentiasa berlembut dengan anak dalam apa juga situasi. Sebab tu sekarang, bila rasa nak marah je saya akan diam. Bila dia buat perangai atau tantrum, saya biar je. Lepas dia reda sikit baru saya akan datang pujuk2. Tak pun, saya akan minta husband yang tenangkan dia. I love my son so much. Sayang sangat2. Ampunkan segala kesalahan mama sayang (T_T). Mama sayang Fayyadh sangat2. In sha Allah..semoga pengalaman ni akan buat saya jadi lebih baik.

Bukan mudah galas tanggungjawab sebagai ibu. Semua orang boleh jadi ibu. Tetapi, tak ramai yang boleh jadi “ibu mithali”. Ibu yang disayangi anak2 dan Allah. Ibu yang sentiasa sabar, sentiasa berlembut dengan anak. Yang mampu mendidik anak hingga anak menjadi anak yang soleh. Anak yang sopan santun dalam bercakap, hormat orang tua. Baik. Yang taat pada parent & Allah. Bukan sekadar berjaya di dunia saja. Saya selalu berharap yang saya akan sentiasa jadi bestfriend anak saya. Anak boleh kongsi segala benda & masalah dengan saya tanpa sikitpun rasa takut. Tapi, still respect saya sebagai ibu dia. Saya nak hubungan kami sangat rapat walaupun dia dah besar & dah ada keluarga sendiri. Always “anak mama & abah”. Hihi….tapi takdela sampai tak boleh nak independent sendiri kan.  Yang tu memang wajib la belajar untuk independent. Tapi, saya still nak dia jadi “anak manja” mama & abah.

Saya still dalam learning process untuk jadi ibu yang baik. Setiap hari adalah satu peluang untuk saya perbaiki diri. Walaupun kadang2 selalu gagal & ulang lagi  the same mistake tapi saya anggap semuanya ujian. Cuba lagi & lagi... Istiqamah yang penting.

 Sekarang, baru seorang anak. Belum ada rezeki anak seterusnya lagi. Tapi saya & husband sentiasa positive. Mungkin Allah nak kami sama2 perbaiki diri dulu untuk jadi parent yang lebih baik. Kami boleh luangkan lebih banyak masa untuk Fayyadh. Fokus tanggungjawab sebagai parent pada dia seorang saja. Enjoy je our life seadanya. Saya dah cukup bahagia dengan apa yang Allah dah anugerahkan pada saya. Bersyukur sangat2. Sayangi dan hargai apa yang kita ada sebab kita tak tahu sampai bila Allah bagi pinjaman berharga ni. Kadang bila fikir soal “pinjaman” ni, saya akan rasa sedih & insaf. Usaha untuk tak bazirkan masa untuk benda yang tak berfaedah. Jangan abaikan family. Hargai & spend time betul2 masa dengan family even sesibuk manapun kita dengan urusan seharian. Kelak, bila Allah dah ambil balik, tak guna lagi nak menyesal .Huhu…

Motherhood journey bukanlah semudah yang disangka. Banyak cabarannya.Saya belum mampu jadi supermom. Tak layak pun lagi. Huhu…banyak lagi compang camping sana sini sebagai ibu. Masih lagi kutip semangat yang kuat. Masih belajar dari kesilapan & ambik tips dan pengalaman orang lain dalam mendidik anak. Tapi saya tahu, saya dah try the best untuk anak & masih lagi sentiasa mencuba. Belum terlambat untuk berubah sementara anak masih kecil.  Azam saya tahun ni, saya mampu mengubah diri jadi ibu yang lebih baik untuk anak saya. Semoga dipermudahkan. Amin..



Lambat dah nak wish, tapi nak jugak wish, selamat hari ibu untuk semua ibu2 seluruh dunia =)