About Us

Sunday, December 27, 2015

Teknik berbelanja Dan menyimpan Cara Saya

Lagi beberapa hari je nak masuk tahun 2016. Sebabkan ada yang mintak saya share cara saya berbelanja & menyimpan, saya share sikit dekat sini. Sebenarnya, saya pernah share sikit2 dekat blog ni dulu. Boleh cari dekat label "kewangan" @ financial.

Selalu saya amalkan teknik dekat bawah ni setiap kali dapat gaji:

1. SAVING SEBAGAI COMMITMENT


Jadikan "saving" setiap bulan sebagai commitment bulanan. Anggap saja saving yang kita buat setiap kali dapat gaji adalah "commitment" sama macam duit yang kita spend setiap bulan untuk bayar hutang bank dan bil2 bulanan. Bila kita dah anggap tu commitment kita takkan culas nak bayar. Nak tak nak setiap bulan wajib "bayar" untuk saving. Masukkan saving tetap setiap bulan ni dalam list monthly commitment kita. Dapat gaji, "bayar" untuk saving, hutang2 & balance yang tinggal untuk berbelanja.




2. BAHAGIKAN JENIS-JENIS SAVING

Bahagikan jenis saving yang kita buat setiap bulan. sebab tak semua saving yang kita buat untuk "long term saving". Ada jugak yang berbentuk "short term". Buat pecahan saving ikut jumlah peruntukan.

Macam saya, saving for long term saya akan simpan dalam simpanan yang berbentuk pelaburan contohnya asb & tabung haji (Saving sendiri bukan asb loan). Saving untuk long term ni macam untuk retirement, property, haji & umrah & dana kecemasan masa depan yang kita tak tahu apa akan jadi & jugak saving untuk masa depan anak.(akaun khas untuk anak).

Untuk short term terpulang pada masing2 nak simpan macam mana. Dalam bentuk tabung atau dalam bank. Simpanan short term ni untuk:

- maintainance & insurance kereta dalam setahun
-kalau ada rumah, duit cukai2 tahunan yg perlu byr
- emergency (barang @ kereta rosak dll..)
- balik kampung
- vacation
- shopping
- whishlist

Setiap bulan buat je simpanan untuk benda2 short term ni. Bila dah buat saving setiap bulan, senang nanti bila nak guna duit tak perlu nak tunggu gaji masuk. Bila gaji masuk pun sebab kita tak plan dari awal takut tetiba tak cukup duit. Sebab tu better buat saving dari time awal2 dapat gaji. Selain senang nak berbelanja kita pun takkan terguna duit saving sesuka hati. Kita tahu saving tu untuk apa & bila masa patut kita gunakan. Dah divide siap2 kan. Kalau buat simpanan untuk saving short term dalam bank, sila gunakan bank lain selain bank gaji.

3. BUAT SAVING "Tak sengaja"

Selain kaedah saving dekat atas, boleh try praktik jugak saving secara tak sengaja ni. Yang ni praktikkan cara menabung yang pakai tabung tu. Simpan syiling or duit kertas ikut kemampuan kita setiap hari. Macam saya tak banyak yang saya spend untuk tabung ni. Lebihan syiling dengan wang kertas RM 1 atau RM 5. Walaupun sikit2, lama2 jadi banyak.



4. ASINGKAN DUIT BELANJA SIAP2

Selalu setiap bulan, untuk benda2 bukan bil ni kita dah tahu kita akan spend berapa banyak setiap bulan kan tolak bab makan. Macam saya, saya akan keluarkan& asingkan duit petrol, toll & parking kereta dekat office masuk dalam dompet khas untuk benda ni. So, bila dah asingkan siap2 masuk dompet lain (klu tol top up touch n go siap2 untuk sebulan), jadi senang nak berbelanja. Duit yang tinggal dalam Bank gaji hanya untuk makan & keperluan harian. Selalu kalau ada balance duit petrol & parking ni saya masukkan dalam tabung saving.

5. DUIT "EXTRA" JANGAN SEMUA DIBELANJAKAN

Macam saya, kalau dekat office memang ada dapat duit claim setiap bulan untuk parking, milleage keluar gi meeting semua. Tapi setiap kali dapat duit claim, saya akan masukkan dalam "short term saving". Saya takkan tunaikan cek & gi shopping macam tu jer. Apa2 masuk dalam saving short term dulu. Sebab saving short term ni ada yang ada target & dateline masing2 bila patut saving tu cukup.

Macam tu jugak duit hasil business. 50% untuk digunakan. 50 % lagi masuk saving long term. Saya tak gunakan duit business sebagai bayaran untuk commitment bulanan saya setiap bulan. Sebab ni business part time saja.  Hasil kewangan utama tetap dari kerja full time saya. So, biarlah commitment bulanan saya dari situ saja & hasil business kecil-kecilan tu untuk saving & untuk banda2 "reward diri sendiri"  macam nak beli apa yang teringin nak beli atau pun masuk dalam tabung travel.

Bila dapat kenaikan gaji & bonus pun sama. Buat percentage berapa yang nak dibelanjakan & berapa banyak yang akan masuk saving. Jangan semua kita gunakan untuk belanja. Kalau duit sebelum increment dah cukup untuk tampung hidup, so increment tu masuk jela dalam saving "tabung settle hutang".  Bonus yang dapat pun boleh masuk dalam tabung ni sikit.  Tabung ni sebagai alternatif untuk kita settlekan hutang sedia ada macam hutang kereta, rumah & ptptn lebih cepat. (Pendekkan tempoh hutang).

6. BERBELANJA DENGAN BERHEMAH & IKUT KEMAMPUAN

Kalau perempuan ni banyka kalah dengan nafsu shopping, tergugat iman dengan title "sales". Sayapun sama tapi masih boleh control. Setiap kali nak beli apa2 kena kaji balik benda tu perlu ke tak. If banyak lagi baju2 yang boleh pakai dan masih elok boleh pakai dalam almari, had kan pembelian. Sebab taknak jadi kes sibuk nak beli baju baru tapi baju yang adapun ada yang baru sekali dua pakai. Apa2 ikut kemampuan. Tak salah membeli apa kita nak asalkan tidak berlebihan & sampai jadi membazir.




Ni teknik yang saya praktik selama 3 tahun lebih dan sangat berkesan untuk saya. Untuk korang yang baru nak try bab2 saving ni korang boleh pilih cara mana yang paling mudah bagi korang. Sebab bab saving ni ada macam2 teknik. Kita boleh ubah suai sikit & follow yang mana menyenangkan kita.

Apapun, kunci dalam menyimpan ni adalah disiplin, amanah & jujur dengan diri sendiri. Bila ada disiplin, kita akan disiplin menyimpan setiap bulan. Amanah akan buat kita bertanggungjawab dengan apa yang kita belanjakan & simpan. Kita takkan sesuka hati usik saving yang kita peruntukkan untuk satu2 benda. Jujur dengan diri sendiri & try berbelanja dengan berhemah dan jangan membazir.

Dalam sibuk menyimpan untuk harta dunia jangan lupakan simpanan untuk harta akhirat kita di sana juga ok. Sebab tu salah satu cara nak bersihkan harta dunia, murah & berkatkan rezeki kita, bantu orang yang memerlukan & bantu kita di alam sana nanti.

Semoga Tahun 2016 bawa lebih banyak kebaikan untuk kita semua. Amin..

13 comments:

  1. Tq for sharing.....
    Saving mmg penting

    ReplyDelete
  2. SAVING SEBAGAI COMMITMENT, i strongly agree with this darling since commitment is what we need at most :)

    ReplyDelete
  3. Tq for sharing.....
    Saya menabung pikirkan kemudian hari kan.

    memandangkan kerja swasta takde pencen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samala hani. Keja swasta jugak. Mmg kna fkir apa yg blh jd income bila dh bersara kelak.

      Delete
  4. nice sharing.. setiap orang ada cara masing-masing kan.. so, bile ada orang share cara die menabung, dapat gak la kita tumpang sekaki...

    ReplyDelete
  5. cadang tahun depan nak mula bekerja. maka, bermulalah juga saving secara besar-besaran. moh le kita.

    ReplyDelete
  6. azam 2016 nak saving lebih bijakk! thanks tipnya imah

    ReplyDelete
  7. Dah baca entri sebelum dan yang ni..
    ada juga yg saya ikut dari Imah share guna tabung bekas biskut raya tu kan..
    sy pun bru buat utk servis keta, roadtax keta n motor. inshaAllah thn dpn tersusun sikit, harapnya amin..

    kami dh habis jimat dah, sebab enSuami sorg je keja, cikgu lak tu, gaji sama je, takda OT takda bonus..
    thn dpn lg la, kena potong sbb ptptn..

    Allahuakbar, mengharapkan 'keberkatan rezeki', walaupun sikit tapi cukup untuk kami. inshaAllah

    ReplyDelete
  8. Thanks for sharing sis..info ni banyak bantu saya nak manage financial dgn lebih baik..semua saya ikut dari tips sis..

    Hopefully boleh share your financial book pula lepas ni..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!