About Us

Monday, June 25, 2012

DiaRi


Saya dan masalah, tak pernah pun ada ruang untuk berpisah. Dulunya bila ada masalah saya memang suka berfikir, berfikir, dan berfikir. Hatta masalah yang sekecik-kecik hama pun saya suka nak fikir. Kalau boleh segenap otak saya nak gunakan untuk berfikir tentang masalah yang kadang-kadang tak ada penyelesaian pun. Yang dapat hanya kerutan di dahi dan muka moody tak mahu senyum. Menulis buat hati saya tenang. Saya menulis diari, meluahkan setiap ketidakpuasan hati saya. Menzahirkan rasa pedih dan duka yang saya rasa. Walaupun apa yang saya tulis hanya saya yang tahu dan saya tak pernah dapat apa-apa respon dari situ, sekurang-kurangnya saya tak rasa tertekan. Saya tak rasa nak marah-marah. Seawal usia 9 tahun saya sudah punya diari (kecik-kecik dah pandai feeling2 tau). Saya menulis tentang hidup yang saya lalui di situ. Gembira, suka, duka dan segalanya di situ.

Last saya menulis diari time saya sekolah menengah dulu. Lepas tu, saya dah tak menulis apa-apa lagi tentang hidup saya. Time diploma ada jugak tulis tapi sikit2 then stop terus. Hidup saya yang sentiasa busy dengan study, buku-buku, exam buat saya tak punya masa untuk menulis tentang hidup saya di dalam diari. Atau mungkin sebab saya rasa tak ada apa-apa yang menarik untuk di tulis.  Bila saya mula berhenti, saya dah rasa janggal untuk menulis lagi. Mungkin saya rasa yang otak saya sudah cukup untuk menyimpan semua kenangan yang saya lalui. 



Usia yang meningkat buat saya makin matang. Saya sudah tahu bagaimana untuk mengurus masalah hidup. Tak perlu terus menyimpan dan memeramnya di dalam minda dan hati. Masalah tu cabaran untuk saya. Walaupun ada masanya saya lemah juga bila di timpa musibah dan dugaan. Mudah hendak melatah bila di duga sedikit tapi saya tahu saya tak mungkin dapat lari dari semua tu. Kalau hari ini saya dapat lari, esok atau lusa belum tentu saya dapat lari dari masalah kan? Mungkin kerana saya sudah tahu hendak mengurus emosi sendiri buat saya rasa saya tak perlukan diari lagi untuk melepaskan rasa. Doa, zikir, solat itu terapi yang sebenar-benarnya…Doa itu senjata orang mukmin. Hanya Allah sahaja tempat saya mengadu. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui setiap musibah yang diberikan. Tapi, sesekali menulis tentang hidup dan membacanya semula buat saya rasa betapa indahnya hidup ini. Kadang-kadang saya tersenyum sendiri. Begitu banyak pengalaman yang saya perolehi. Menulis diari itu sesuatu yang indah pada saya. Hidup ini walau dipenuhi cabaran dan dugaan tetapi amat indah.  Syukur kerana masih diberi peluang untuk bernafas di muka bumi ini.

Dan selepas diari yang bertulis tangan terhenti kini saya tetap menulis di sini....Cuma apa yang dizahirkan bukanlah terlalu peribadi untuk dikongsi.....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen!