About Us

Tuesday, June 12, 2012

Mengamati Mereka Buat Saya Rasa Lebih Bersyukur





Jumlah mereka dari hari ke hari di Negara kita makin meningkat. Begitu ramai pendatang asing yang datang ke Malysia yang bagi saya mungkin lubuk rezeki buat mereka. Kadang-kadang bila berjalan di Kl-selangor dan lebih2 lagi di Klang, buat saya rasa yang saya seperti bukan berada di Malaysia..asing dan sangat tidak selesa. Sebab tu saya lebih rasa aman dan selesa bila ada di kampung saya yang majoriti penduduknya adalah orang kita sendiri.Huhu…



Kadang-kadang, saya cuba mengamati kehidupan seharian mereka  yang bagi saya cukup tabah. Saya hanya mengamati kehidupan mereka yang datang ke Malaysia untuk bekerja, bukan yang datang buat jenayah ok! Huhu.. Itu saya benci….Before saya bekerja dalam bidang saya sekarang, saya pernah buat part time kerja Qs, Saya pernah buat claim untuk pekerja kontrak dekat tapak pembinaan. Kalau dikira duit gaji mereka memang banyak..Untuk sebulan bekerja temasuk OT, pendaptan mereka memang 2k++.Jumlah yang susah mereka nak dapat di Negara sendiri. Tapi, bila dikira jumlah mereka bekerja dalam sebulan, jumlah itu bagi saya sangat sedikit dan tidak berbaloi. Bayangkan, seawal pukul 7.30 pagi mereka dikerah bekerja sehingga pukul 12 tengah malam. Dan paling sadis, dalam sebulan mungkin sekali atau 2 kali sahaja mereka akan bercuti. Ada masanya, tiada lansung cuti. Kesian…Tapi bagi mereka mungkin itu yang terbaik sebagai jalan untuk memperolehi rezeki. Tapi, paling sedih kalau bekerja teruk tapi lansung tak dibayar gaji.

Saya pernah terdengar perbualan antra pegawai kesihatan dengan pesakit warga Bangladesh dekat hospital masa melawat paksu saya yang terkena demam denggi. Kasihan..selama berbulan dia bekerja di Malaysia, dia lansung tak pernah bercuti. Hari2 rutin hidupnya hanya kerja,kerja, kerja…... Bila terlantar sakit, tiada saudara mara datang melawat. Nak beli air mineral dekat kedaipun, kena bawa sendiri botol air yang tergantung dekat katil tu. Bagi saya mereka tabah dan kuat semangat. Rajin bekerja. Itu yang saya nampak untuk mereka yang ikhlas bekerja di Malaysia untuk mencari rezeki.

Kalau ke pasar malam atau Supermrket, saya pernah perhatikan mereka membeli barang basah dalam kuantiti yang banyak secara beramai. Saya yakin mereka memasak untuk berjimat duit makan. Tetapi bila ditelek barang yang dibeli, kebanyakannnya sayur. Tak banyak daging atau ikan yang dibeli. Pernah jugak bila saya makan di gerai makan, saya nampak mereka hanya makan nasi berlaukkan kuah kari. Itu aje! Tiada istilah mewah dan nikmat dalam makanan harian mereka. Sepupu saya pernah bertanya pada seorang bagla yang bekerja sebagai guard, dengan pendapatannya 900 sebulan, dia sudah mampu membina sebiji banglo di negaranya. Hebatkan? Mereka berjimat cermat di Negara orang untuk memberi kesenangan pada anak dan isteri di kampung.(T_T) Kita? Gaji beribupun selalu rasa tak cukup.



Ramai yang datang ke Malaysia dengan niat yang salah. Ramai juga yang buat jahat dan jenayah di sini. Mengangu ketenteraman dan keamanan di malaysia tetapi tidak semua begitu. Masih ada yang ikhlas datang ke Malaysia untuk mencari rezeki. Masih ada yang baik hati Cuma jumlahnya entah banyak atau tidak. Kalau mereka tak bekerja di sini, Rakyat Malaysia mana yang nak di cari untuk buat kerja buruh binaan? Siapa yang mahu digaji sebagai maid? Sebagai guard? Penyapu sampah? Pengutip sampah? Pekerja kilang? Anak muda Malaysia lebih ramai yang suka mengangur tanpa bekerja. Menghabiskan duit mak ayah dan bekerjaya sebagai kutu rayau. Mat rempit, mat gian, mat dadah and so on…saya hanya melihat mereka dari kaca mata positif. Kerajinan dan ketabahan mereka yang buat saya lebih bersyukur dan insaf dengan rezeki yang saya  perolehi hari ini. Nikmat YANGg Allah beri di Negara sendiri. Bersyukur kerana dilahirkan di Malaysia. Memang saya tidak kaya duit, tetapi cukuplah dengan nikmat sihat, bahagia dan rezeki yang saya ada hari ini..itu sudah lebih dari cukup. Alhamdulillah....


No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen!