About Us

Thursday, July 19, 2012

Alkisah Saya & Nuffnang



Hari ni saya nak bercerita tentang pengalaman saya dengan syarikat pengiklanan Nuffnang. Saya rasa semua blogger tahu apa itu Nuffnang dan majority akan pasang iklan Nuffnang dekat blog masing-masing kan? Macam tu jugaklah dengan saya.

Since saya dah start blogging on October 2010, saya memang tak tahu apa2 pasal Nuffnang ni. Maklumlah baru lagi berjinak-jinak dengan dunia blog kan. Lagipun, tujuan saya buka blog bukan untuk cari income lebih. Tidak sama sekali. Saya buat blog Just kerana minat sendiri yang rajin menulis. Tapi, bila  saya start blogwalking gi blog2 lain saya tengok ramainya blogger pasang iklan Nuffnang ni. Siap bercerita pasal income diaorang dengan Nuffnang lagi. Eh, buat blog boleh dapat duit erk? Wah, bagus jugak buat blog ni ye.  Saya pun pandai2 sendiri je daftarkan blog saya dengan Nuffnang ni. Memang pening jugak mula2 sebab tentang design blog pun saya tak reti apatah lagi nak buat benda lain kan? Tengoklah header saya tu..dah setahun lebih tetap begitu aje rupanya. Sadis kan? Huhuhu……

Masa mula2 saya ada blog, follower saya memang tak adapun. So, saya tahu yang mana mungkin saya dapat income dari Nuffnang kan. Dari hari ke hari saya tengok follower saya bertambahlah sikit demi sikit tapi duit dekat Nuffnang tak bertambah sangat pun. Ada beberapa sen je. Tapi kan, walaupun time tu duit saya Cuma 40 sen dalam akaun Nuffnang , saya suka betul. Dalam hati fikir takpelah kalau bertahun-tahun saya simpan duit dekat sini. Buat tabungan. Saya fikir memang duit saya akan bersen sen je jumlahnya. Berbulan jugak macam tu…duit nak capai 5 ringgit pun payah tau. Huhuhu….



Saya tetap blogging macam biasa. Bila ada kawan2 blogger yang bercerita pasal Nuffnang mesti laju jer saya nak baca. Saya jenis orang yang suka nak ambil tahu. Bila diroang bercerita pasla income diaorang bulan-bulan sara rasa rendah diri betul. Saya ni berbulan-bulan pun tak boleh cash out duit. Pendapatan tetap sen sen jugak every month. Tapi ramai blogger yang rajin share macam mana diaorang buat supaya income diaorang bertambah. Dan saya ada jugak ikut. Ada yang mejadi jugak.

Saya sebenarnya tak tahu apa beza antara Buffered earning dengan iklan kempen2 biasa dari Nuffnang dekat blog saya. Saya fikir earning hanya akan dikira based pada berapa jumlah orang klik pada iklan dekat blog saya.  Bila tengok earning sikit walaupun follower saya dah bertambah saya fikir tak ada orang yang nak klik iklan dekat blog. Padahal time tu Buffered earning (BE) dah Nuffnang bagipun dekat saya. Walaupun blog saya kerdil tapi tetap dapat BE tau. Tapi saya jer tak tahu. Bila bukak akaun Nuffnang Dan masa tu bila follower saya makin bertambah dan jumlah traffic makin naik dari ke hari saya rasa happy.  Saya ingat ke BE tu dikira based pada orang klik iklan. Rupanya taklah. Based pada jumlah traffic (unit) yang masuk ke blog. Alahai, lepas tahu apa tu BE, setiap kali saya dapat je BE, saya try jugak usaha update blog hari-hari. Sebusy manapun saya cuba. Daripada situ baru saya perasan yang earning saya bertambah dari hari ke hari bila ada BE ni.  Masa tu barulah saya tahu apa tu BE. Kesian kan saya? Saya terlepas 4 BE dari mereka. masa tu mmg saya tak tahupun apa nak buat bila ada dapat BE dari Nuffnang.Huhu……Tapi BE ni bukan semstinya setiap blogger dapat tau. Kira macam nasib jugakla kalau Nuffnang murah hati nak bagi. Tapi macam mana nak dapat, tips nak dapat banyak income dengan Nuffnang saya memang tak tahu. Huhu...sebab sayapun masih baru lagi dengan dioarang. kalau saya tahu, saya akan share dengan korang tips2 nya ok!

Walaupun saya bukan blogger femes, blog tak popular tapi saya menulis bukan kerana nak popular dan paling penting BUKAN pasal duit. Niat berblog tak pernah menyimpang dari tujuan asal. Lepas setahun lebih saya berblog, alhamdulillah ada jugak sedikit pendapatan saya dengan nuffnang. Walaupun Cuma RM XXX dan belum sampai 4 angkan macam orang lain, dan bukan jugak every month dapat cash out, saya bersyukur. Rezeki berblog kan. Terima kasih pada Nuffnang atas income tu. Sangat2 hargai.  Terima kasih juga pada semua yang rajin mengunjung blog saya. Saya bukan naik mendadakpun dalam dunia blog ni. Saya bermula dari kosong. Dan saya menulis kerana hati dan jiwa saya memang dalam dunia ni.

So, pada yang belum daftar lagi dengan Nuffnang. cepatlah mendaftar. Sambil berblog boleh buat income jugak. Sikit2 pun takpe,lama2 jadi bukitkan? Rezeki jangan ditolak. ye tak?


P/S: Alhamdulillah dah complete dah 3 dos vaksin hepatitis B. Selama 3 bulan saya ambik vaksin ni. No  more jarum panjang2 lagi, no more rasa kebas dekat  bahu tangan kiri lagi. Yeay!  

11 comments:

  1. sama, first time buat blog xde niat untuk income lebih tapi lama2 bila ramai yang jadikan blogging as side income, rs teringin jugak.br la reg nuffnag.tp masih belum ada rezeki nak dapatkan BE.

    cuma yang syok dpt kenal ramai blogger lain.

    ReplyDelete
  2. tak penah tau pun apa itu nuffnang.. padahal blog dah tulis lama dah. bule laa try nanti :)

    ReplyDelete
  3. alamak.sy tau nuffnang ni syarikat pengiklanan dlm blog.tp i never tau how to register.sebab i igt xperlu la kot.sebab i kan masi newbie.folower pon xramai.so, bila baca entry ni rasa macam nk reg pulak.betul gak, sikit2 lama2 jd bukit kan!. tengss..

    ReplyDelete
  4. kila sekarang pun, posen2 je. hahahaa. tapi niat nk blog je :)

    ReplyDelete
  5. belum daftar lg nuffnang..follower pun xramai..masih mencari info ttg nuffnang

    ReplyDelete
  6. menulis dari hati :)

    Dibaca dari perkataan pertama hingga akhir.

    ReplyDelete
  7. hehee.. alhamdulillah aku dah 3x cash out kan.. walaupon xdek la byk tp leh la wat taik gigi.. eh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ade buat blog tp x tau nak jana duit mcmane.. blh ajar x?

      Delete
    2. saya dah buat blog tp x tau nak jana duit camne..blh ajar x?..

      Delete
  8. saya pun baru 1st time tapi x tau camne nak wat duit.. at least lehla tambah tambha income

    ReplyDelete
  9. macamana nk daftar dengan nuffnang tu?

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!