About Us

Thursday, July 12, 2012

Tolong Hafal Nombor telefon penting Dalam Hidup Korang




Dalam phone kita memang banyak nombor telefon kawan2, sedara dan kenalan2 tapi berapa orang je antara kita yang boleh hafal nombor2 penting ni kan? Kebanyakannya salin dan simpan jer dalam phone. Tak hafalpun nombor telefon orang-orang penting tu.

Contohnyalah kan bila korang kena ragut. Duit, handphone semuanya tak ada. Time tu pulak korang sorang2. Apa yang korang nak buat? First mestilah buat report dekat balai polis kan. Lepas tu, mestilah nak hubungi orang2 penting dalam hidup korang untuk pick up korang  kan? Walaupun phone tak ada, tapi boleh pinjam telefon balai polis untuk buat call. Kalau tak ingat nombor susahlah. At least mesti ada 2 atau 3 nombor dalam kepala. Macam kes saya masa kena ragut dulu, kebetulan saya dalam perjalanan gi rumah maksu saya. Dahlah first time nak pergi rumah dia. Jalanpun tak tahu sangat. Kena ragut pulak tengah jalan. Mujur jumpa jalan gi umah dia.

First mesti kena Call bank. kalau boleh ingatlah nombor talian hotline bank tu. Huhu...saya call Sebab nak block semua kad2 ATM bank saya. Time saya kena ragut tu memang satu apapun tak ada dengan saya. Beg baju, beg duit, kunci rumah, handphone semuanya hilang. Kira kena sapu bersih oleh si peragut tu. Masa tu dahlah duit PTPTN baru masuk. So, saya memang cepat2 call bank Islam untuk laporkan kecurian kad. Walaupun rasa peragut tu tak tahupun nombor pin saya, tapi dia kan boleh buat try& error. pesan saya janagn sesekali buat nombor pin ATM sama dengan tarikh lahir ke nombor phone korang ke or ic korang. Dah banyak dah kes kecurian dompet then sekali dengan duit2 dalam bank tu dicuri sebabkan nombor pin ni. Dan jangan save lansung nombor pin kad ATm dalam phone ke, simpan dalam wallet ke apa. Bahaya. Kalau tersimpan, call bank cepat2 untuk block kad tu.

Paling penting, nombor phone mak ayah kena hafal. Bila dah jauh dengan family lagi2lah kena ingat.Then, nombor suami or boyfriend or tunang korang. Lepas tu nombor kawan baik korang. Macam saya hari tu, kunci rumah sewa tak ada. Semua kawan2 dah on the way nak balik kampung sebab cuti mid sem kan. Saya dahlah tinggal sehilai sepinggang. Mujur ingat nombor phone kawan baik. call dia dan minta dia duplicate kunci rumah untuk sewa. Mujur time tu dia baru jer nak bertolak balik. tak jauh lagi dari rumah sewa saya. Kalau tak, tak dapatlah nak masuk rumah sewa sendiri. Huhu...penting tau hafal nombor ni.

Ada jugak kes, macam saya tertinggal phone dekat rumah time keluar dengan kawan. Dah jauh keluar dari rumah mestilah susah nak patah balik. So, kalau korang hafal nombor parent dan orang penting dalam hidup korang, boleh pinjam phone kawan untuk inform dekat diorang yang kalau ada apa2 hal emergency, please contact kawan korang tu kan. Manalah tahu time tu ada kematian ke, kemalangan ke apa ke dekat kampung then family tak dapat kesan kita.Kan susah macam tu? Dan  lagi bagus kalau inform dekt family korang nombor office, housemate dan kawan2 korang. Kalau jadi apa2 senang kan diaorang nak cari..huhuhu..contohnya macam phone korang rosak ke, bateri kong ke..huhuhu..


Kadang2 benda macam ni orang suka pandnag remeh temeh. Tapi bila terjadi dekat diri sendiri, kita akan tahu walau secanggih manapun phone boleh save semua nombor tetapi tak boleh lawan kehebatan otak untuk simpan dan ingat. Time kita dah tak ada apa2 dekat tangan, hanya doa dan otak yang leh membantu. kalau hafal je tak ingat takleh jugak tau. hehehe..

So, lepas ni..sama2 kita ingat nombor2 penting dalam hidup kita ye! Penting tau. Sebenarnya banyak lagi cerita pasal ni nak tulis tapi stoplah membebel untuk hari ni. sambung lain kali pulak. Hehehe...



No comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi komen!