About Us

Sunday, July 15, 2012

Zaman Bujang, Single Mingle Harus Dinikmati Sepenuhnya!


Lately ni bila buat something je, bila banyak sangat persoalan yang orang tanya dekat saya selalu ayat "menikmati zaman bujang" keluar dekat mulut. Yup! bukan maknanya sebelum ni tak pernah nak nikmati zaman bujang, always, tapi sejak dua menjak ni baru saya rasa betapa masa-masa yang tinggal ini harus dinikmati sepenuhnya. Insya-Allah....dengan izinnya andai saya beralih ke zaman lain pasti saya akan merindui saat yang saya nikmati sekarang.  ( saya tak putus-putus berdoa yang perancangan ini dipermudahkan , pada DIA saja saya berserah moga inilah jodoh saya, Amin Ya rabbal Alamin...) 

Meninggalkan zaman belajar di sekolah, di universiti buat saya selalu terkenangkan kawan-kawan, cikgu-cikgu dan lecturer. I miss them so much! Saya rindu untuk ke kuliah, keluar berjalan, bergurau senda, lepak dengan mereka di hostel, masak bersama dan semua yang kami lakukan bersama. Bila dah mula kerja, masih berteman, masih ada kawan tapi masa pula limited kan. Semua dah busy dengan hal masing2. Dan saya bersyukur kerana zaman belajar dan "single" tu saya nikmati sepenuhnya dengan kawan-kawan saya. Ke sana dan sini bersama mereka. Syukur kerana diberi peluang untuk merasai manisnya sebuah persahabatan (T_T)

Dan paling penting, zaman bujang jugak adalah masa yang lebih dengan family. Bila komitment saya hanya dengan keluarga, kalaupun ada masalah apa-apa saya masih ada selalu bersama mereka. Pendek kata, fokus saya boleh dilebihkan pada family saya seorang sahaja. Bila dah bulan puasa ni lagilah saya teringatkan family. Rindu nak bersahur dan berbuka bersama-sama. Sejak bekerja dan tinggal jauh dari family, saya tak selalu ada dengan mereka walaupun saban hari saya akn contact mereka bertanya khabar. I really miss them so much. Rindu nak duduk sebumbung macam dulu. tengok muka mak ayah dan adik beradik hari-hari. Wlaupun selalu main gaduh2 dengan diorang tapi bila jauh, saya rindu. Satu lagi Bila duduk dekat, saya boleh sembang dengan tok dan wan saya hari-hari. Huhuhu...masa kakak saya kawen 4 tahun lepas, saya menangis. Saya nangis sebab saya rasa kehilangan. Yelah bila dia dah jadi isteri, kena ikut husband dia mestilah tak ada masa nak teman saya gi mana-mana lagi kan, mesti dah tak ada masa nak layan saya. Saya macam hilang tempat mengadu. Tapi saya tahu semua tu normal process. Tapi perancangan Allah itu hebat, even kakak saya dah kawenpun, saya tak pernah rasa kehilangan. Dia selalu jer ada time susah dan senang saya. Cuma masa untuk diluangkan bersam tu jer limited. Alhamdulillah..

berbalik pada tajuk, "menikmati zaman bujang" pada saya adalah masa yang boleh diluangkan sepenuhnya untuk diri sendiri, kawan dan family. Mana tak bestnya bila hidup hanya uruskan diri sorang-sorang. Balik kerja boleh lepak depan Tv sambil tengok cerita tanpa memikirkan hal lain. Nak makan, hanya fikirkan perut sendiri. kalau dah kawen mana boleh kan. Mesti kena consider perut2 lain jugak. Kalau kita tak lapar, orang  lain lapar takkan tak masak,  takkan tak cari makan kan? Macam tu jugak dengan basuh baju, iron baju semua..sekarang memang buat untuk diri sendiri. kalau rasa malas nak basuh atau lipat baju takpe, boleh tangguh2 buat tapi lepas kawen? Mana boleh kan. hehehe.. sebab lepas ni tanggungjawab pasti  makin bertambah. Sekarang nak buat apapun, nak pergi manapun I'm free. Tak terikat dengan komitmen dan tanggungjawab lain. Tapi lepas kawen ada maruah yang nak dijaga, ada keizinan insan lain yang kena minta, ada tanggungjawab yang tergalas di bahu. Sebab tu saya selalu cakap "menikmati zaman bujang" sebab zaman yang akan datang selepas ni pasti mengubah saya menjadi seorang yang lebih matang dan bertanggungjawab. Dan saya berdebar untuk melalui saat itu.Huhuhu...

Macam tak bersedia erk saya ni? Taklah...bukan soal tak bersedia, malah saya sudah berazam untuk menjadi lebih baik dari hari ke hari. Saya cuma ingin menikmati masa yang dianugerahkan Allah ini dengan sepenuhnya. Sebab masa yang berlalu takkan dapat diputar kembali. Dan hari esok kita tak tahu samaaada kita masih bernafas atau tidak di muka bumi ini. Andai dijemput-Nya mudah-mudahan kita dalam keadaan yang bersedia. Dari mengejar kehidupan yang belum pasti manisnya, indahnya dan hanya mencipta angan-angan lebih baik menikmati setiap saat dan masa yang ada dengan apa yang Allah rancangkan untuk kita di masa ini. Saya tak mengejar angan, tapi saya mengejar impian saya...dan mudah-mudahan semuanya baik. Saya percaya perancangan Allah itu Maha hebat. Pasti yang dirancang itu yang terbaik untuk saya, saya redha dengan ketentuan-Nya. 




P/s: Saya ke pasar pagi shah alam pagi tadi. Tahun ni baru kali ni pergi. jammed teruk sangat. 2 jam lebih cari parking dah tersekat di jalan. banyak betul orang. Barang yang di cari tak jumpa pun. Beli benda lain pulak. Huhu....

4 comments:

  1. setuju.nikmati hidup single sepuasnyaa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2...lepas ni dah tak boleh patah balik jadi single dah.hehehe...

      Delete
  2. imah, berdua lagik besttttt.. hehehhehehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qaseh, of course lah berdua lagi baikkan? kahwin tu kan sunnah Rasullullah...Tak sabar jugak nak jadi berdua tu tapi nak nikmati dulu saat2 single ni sepuasnya sebelum melangkah ke alam baru.Hehehe

      Delete

Terima kasih sudi komen!