About Us

Sunday, July 22, 2012

Terkesan Dengan Drama Perempuan Neraka


Baru selesai menonton cerekarama Perempuan Neraka dekat TV3 tadi. Sedih betul tengok drama ni. tergamak seorang isteri dan anak memperlakukan seorang suami dan ayah yang begitu ikhlas menyanyangi. Kisah seorang isteri yang kejam dalam diam, keji di belakang, tidak bersyukur dengan anugerah suami yang begitu sempurna, gagal menjadi isteri dan ibu yang baik, lupa pada tanggungjawab dan meperbodohkan suami dengan cara keji. Nauzubillahminzalik...mintak dijauhkan benda macam ni terjadi pada kita.

Mungkin masih lagi ada di dunia ini seorang isteri yang melayan suami dengan cara kejam, menggunakan cara halus, mengongkong, lupa tentang hukum Allah, tidak redha dengan kemampuan suami, menyiksa dalam diam. Entahlah....saya tak pasti apakah di dalam hati tidak timbul lansung rasa kasihan, rasa simpatidi hati mereka hatta sekuman pun? Tergamak menggunakan cara kotor sehingga sanggup menjamu suami dengan nasi kankang? T

Hampir menitis air mata saya menyaksikan darama yang sarat dengan pengajaran ini. Kadang-kadang hidup ini tidak terlepas dari berbuat silap. Mulutpun kekadang terlalu lantang bersuara, terkasar bahasa, terlajak perbuatan yang tanpa kita sedari telah melukakan hati seorang suami. Kadang-kadang bercakap kasar dan marah2 pun dah kira berdosa kan? Merajuk tak tentu pasal  macam anak kecil sehingga abaikan tanggungjawabpun dosa kan? Kekadang kita tak sedar benda yang sedikit itu boleh mengguris hati sang suami. kalau suami redha Alhamdulillah..kalau tak redha, tak maafkan kita? Huhuhu.. Saya belum berkahwin dan belum lagi ada pengalaman dalam berumah tangga. Apa yang ada mungkin perhatian dan pengalaman orang terdekat. Tapi saya punya ibu bapa yang hati dan perasaan mereka harus dijaga dan kata-kata mereka harus dipatuhi. Memang saya tak sempurna, memang hati ini pernah terguris rasa tetapi selagi mampu berbuat baik, buatlah. Selagi boleh bersabar, sabarlah. Insya-Allah, ada ganjarannya di sisi Allah. Baik seorang ibu, ayah, isteri atau suami tinggi martabatnya di sisi Allah. Mudah-mudahan kita semua dapat menjadi anak dan pasangan yang baik, diredhai dan disayangi Allah dan rasul.Insya-Allah...

Suka mendengar lagu ini dalam drama tadi. Betapa besarnya kasihnya seorang suami kepada isteri.

DOAKU UNTUKMU SAYANG -WALI BAND


Kau mau aku apa
Pasti kan ku beri
Kau minta apa
Akan ku turuti
Walau harus aku terlelap dan letih
Ini demi kamu sayang

Aku tak akan berhenti
Menemani dan menyayangimu
Hingga matahari tak terbit lagi
Bahkan bila aku mati
Ku kan berdoa pada Ilahi
Tuk satukan kami di syurga nanti
Tahukah kamu apa yang ku pinta
Di setiap doa sepanjang hariku
Tuhan tolong aku
Tolong jaga dia
Tuhan aku sayang dia
Aku tak akan berhenti
Menemani dan menyayangimu
Hingga matahari tak terbit lagi
Bahkan bila aku mati
Ku kan berdoa pada Ilahi
Tuk satukan kami di syurga nanti
Aku tak akan berhenti
Menemani dan menyayangimu
Hingga matahari tak terbit lagi
Bahkan bila aku mati
Ku kan berdoa pada Ilahi
Tuk satukan kami di syurga nanti







2 comments:

  1. ya saya pon sedih tgk ceta ni\pkg terharu time intan baca surat tu... huhu ada lagi ke suami yg ikhlas mcm ni?

    ReplyDelete
  2. Indahnya jika rumah tangga mereka bersulamkan kasih syg antara suami isteri kan..

    qaseh xtgk citer ni. spesis tido awal...

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!