About Us

Monday, July 30, 2012

Alhamdulillah..Dah Settlepun Bab Borang Nikah & Baju Resepsi


Assalammualikum semua. Saya baru saja sampai dari kampung pukul 6.30 pagi tadi. Sangat penat sebab 2 hari balik ke kampung macam-macam benda saya dan family uruskan. Memang tak sempatpun nak berehat puas-puas. Ada jugak kerja yang tak sempat siap. Hari ni ambik cuti sebab rasa nak rehat puas-puas dekat rumah.

Berbalik pada tajuk, Alhamdulillah...dah settlepun bab paling penting pasal permohonan nikah saya. Saya sampai dekat kampung hari sabtu pagi. Sebelum tu ayah dah bagitau tok imam kampung saya yang saya nak datang isi borang kawen dekat umah dia. So, lepas asar temujanji kami. petang tu, Encik Tunang datang rumah  untuk hantar surat kebenaran kahwin dari pihak lelaki dekat saya then ambik kad kahwin dan untuk tukar barang hantaran. Bila duduk jauh ni, kenalah beli barang kahwin sendiri-sendiri. Urusan kad kahwinpun saya yang settle sorang. Encik Tunang just bagi draft melalui email dan saya yang berurusan dengan Vendor. Sementara tunggu masa nak jumpa tok imam saya keluar gi butik untuk fitting baju resepsi dengan adik saya & Encik Tunang. Saya tukar design baju sebab nak baju yang ada lining. Malas nak pakai baju berlapis-lapis. Lagipun taknak nampak terlalu kontra warna baju dengan baju Encik Tunang nanti . Tapi warna baju masih sama. Cuma beza design je sikit2. First fitting, Alhamdulillah...padan dengan badan saya. Lega. Bila dah banyak kali tengok baju tu, saya dah berkenanlah sikit. Tengok depan mata baju tu memang tak kusam cuma dalam gambar je yang saya risau nampak kusam sikit. Bila ambik gambar dekat butik mmg baju saya tu memang nampak kusam sikit. Saya takut  nanti gambar kawen jadi macam gambar pengantin yang pakai dress ni sebelum ni. Huhu...positifkan diri.Maybe faktor kamera jugak kot. Huhu...Harap2 OP saya leh tangkap gambar kami bagi cantik2. Sangat berharap.


Lepas settle urusan baju terus balik rumah sebab nak jumpa tok imam pulak. Saya pergi dengan ayah.Dalam hati ni risau jugak sebab kalau2 banyak soalan yang bakal di tanya. Orang kampung banyak cakap tok imam ni garang sikit. Huhuhu...Tapi tok imam tu ok je. Dia suruh saya isi borang nikah depan dia.Ada dua borang yang nak diisi.  lepas dia dah check semua, saya balik rumah.Petang tu, first time selama dekat 5 tahun saya berkawan dengan Encik Tunang, kami dapat berbuka puasa sama2. Sebelum ni tak pernah sekalipun dapat berbuka puasa sesama. Lebih best sebab dapat berbuka sama2 dengan family saya =)


Hari ahad pagi saya pergi pejabat agama dengan ayah untuk submit borang tu. Masa orang pejabat agama check borang dan dokumen saya, ada sedikit masalah tentang perbezaan alamat di kad pengenalan dengan alamat tempat tinggal sekarang. Rupanya saya kena isi satu lagi borang iaitu "pengesahan anak kariah" yang perlu dapatkan tandatangan dan cop dari tok imam. Saya baru lagi duduk kampung tu lepas ayah saya bersara 4 tahun lepas. Huhuhu..manalah saya tahukan ada borang lain kena isi. Dalam hati memang terkilan sebab sudahlah lama menunggu turn nak dipanggil, alih2 ada masalah pulak. Saya terus balik dengan ayah dengan harapan boleh jumpa tok imam waktu tu jugak sebab petang tu nak settlekan juga pasal borang nikah ni. Mujur tok imam ada dekat rumah. (Selalu kena buat appoinment dulu kalau nak jumpa dengan dia). petang tu sekali lagi saya ke pejabat agama. kali ni mak ikut sekali. Mujur time tu tak ramai orang, so cepatlah urusan saya. Tak ada sesi interviewpun dengan orang pejabat agama. Dalam setengah jam menunggu, dah dapatpun surat kebenaran untuk nikah. Lega je rasa. Syukur semuanya dah settle. lepas ni ayah akan tolong bagi surat kebenaran saya tu pada tok imam semula. Happy!

Persiapan dekat rumahpun dah banyak dibuat. Disebabkan kenduri saya nanti adalah kenduri kampung dan cara pakatan beramai, so mak dan ayah dah beli macam-macam barang makanan kering dan barang-barang lain untuk digunakan masa kenduri. Dah start menjemput sedara mara dan kawan-kawan yang tinggal jauh dari rumah. Ayah dan mak pergi jemput sendiri dekat rumah diaorang. Time kenduri nilah yang nak eratkan balik hubungan silatul rahim kan. Alhamdulillah....mintak2 semuanya berjalan lancar & selesai dengan baik.




5 comments:

  1. eh..cptnye approve.. sy pegi pjbt agama kt alor star ari rabu ni br dapat surat kebenaran tu.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat pejabat agama kubang pasu kejap je hari tu submit, waktu tu jugak dia proses dan keluarkan surat kebenaran. Lega. Takpe, Nanti Cik Tqah leh suruh family ambikkan surat kebenaran tu kalau xboleh datang ambik sendiri. Huhuhu...

      Delete
  2. sonok yer dia dh siap..
    xpe2..skrg focus on diri sndiri laks kn..hehehe

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..lega dah imah kan dah settle....

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!