About Us

Tuesday, November 27, 2012

Review: DIY Makeup on My Wedding (Part 1)

Since ada yang bertanya pasal DIY makeup saya & ada jugak beberapa orang yang email mintak tips2 makeup sendiri dari saya, so dekat sini saya nak share sikit dengan korang. Setakat yang saya tahulah...huhu.

Untuk wedding, saya hanya menggunakan khidmat makeup dari butik time resepsi sebelah pihak saya aje. Time nikah & bertandang saya makeup sendiri. Mula2 masa saya decide nak makeup sendiri saya memang tak nak gitau sapa2. Kalau saya cakap pun tak ada orang yang nak bagi moral support. semua suruh hire makeup artist aje. Majlis kawen hanya sekali so bagi jer mak andam makeup cantik2. Dari buat moral saya down baik saya diam aje. Sebab org takkan faham sebab2 saya fikir nak makeup sendiri melainkan encik suami & family.

Sebab utama saya nak make up sendiri, saya takut sangat kulit muka saya jadi teruk, berjerawat, naik bintik2 merah bila kasi orang lain make up kan. Kulit muka saya ni kan jenis sensitif lepas tu allergic pulak. Tak bleh guna sebarangan product nanti boleh jadi macam2 & gatal2, merah2 macam udang kena bakar ( saya sangat alert part2 ni tau) . Tapi, nape saya suruh org make up kan jugak masa time resepsi? sebab saya takut saya makeup x ok kan. So, nak jugakla org make up kan kasi cantik masa kawen. Tapi dalam hati dah fikir dah, if lepas org make up saya rasa gatal2, saya akan cuci make up then make up sendiri. So, apapun saya tetap nak ada org makeup time wedding cuma bukan untuk semua majlis.

Sebab kedua sebab mak saya dah warning awal2, jgn make up tebal2 time kawen, natural sudah sbb dia kata dia takut bila tengok muka pengantin yang kalah opera cina. haha....lawak betul mak saya ni. Baiklah mak! saya risau bab makeup ni sebab ada setengah orang makeup dalam gambar nampak cantik tapi bila depan2 nampak tebal sgt. Satu lagi encik suami pulak cakap dia xnak kawen dengan hantu so lagi2 lah saya risau kan. Dia cakap make up biasa pun takpe dia xkisah yg penting bukan buat dia takut bila tengok muka saya. Hahaha...

Sebab Ketiga, sayakan b2b ekonomi. So, kalau boleh nak cut cost mana yang tak perlu. Harga makeup ni kena pandai cari. Ada yang murah ada jugak yang mahal. Mostly 200 ke atas lah. Itu harga butik, kalau datang rumah lain pulak caj nya. If nak hire mak andam yg bagus tapi lokasi pulak jauh kena tambah lagi kos transportation kan. So, saya memang pikir betul2 pasal ni.

Dekat luar saya bukannya orang yang kaki makeup. Simple aje. Ada mood2 baik tu saya makeup lah jugak. Tapi ikut keadaan gak. Saya lagi suka yang simple & tak over sgt.  Tapi bila nak try makeup untuk wedding sendiri haruslah belajar makeup. So, mulalah google sana sini, blogwalking & tengok youtube tutorial untuk makeup.  Huhu...walaupun banyaaa.......kkkk lagi bab makeup yang saya tak pandai, tak tahu buat tapi saya hentam jer conteng2 sendiri muka. Haha...so ginilah hasilnya...

Time Nikah..

Dari depan..



Dan ini pulak masa time bertandang...



ambik gambar pakai kamera sendiri. mengada betul time ni. haha..




Makeup saya memang simple so kalau dibandingkan dengan mak andam memang jauhlah kalahnya tapi xpe untuk muka sendiri kira saya puas hati. Suami pun suka macam ni jer. barang pun guna setakat yang saya tahu & ada aje. untuk part 2 saya akan wat review macam mana saya belajar make up ni.

Insya-Allah...

19 comments:

  1. BTUL2..SELAGI BOLEH JIMAT KAN..BGUS2...CNTIK JE..XTEBAL...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jimat banyak jugak cik mah. lepas tu boleh adjust sendiri nak make up mcm mana walaupun semua main hentam2 je. hehe

      Delete
  2. lawa..pandai mekap..ms bertandang pon mekap sendiri gk.. buruk je rasa..hahhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imah tengok gambar bertandang Tqah lawa jer. mana ada buruknya. tqah comel la!

      Delete
  3. blh ler tlg makeupkn sy..hehe..

    tk reti makeup lngsug..huhu..

    dan tkut klu amk org makeup kt lua sne..knun2 cntik dlm album...bile makeup kite cm haprak...owhh tidakkkk...paling tkut...

    http://ielahinagiku.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak mesti leh nyer makeup. saya dulupun tangan kaku. apa benda pun tak tahu. tengok time saya tunang simple sgt2 makeup. haha...try belajar dekat youtube. dia ada ajar step by step. Insya-Allah boleh. samela..takut sgt org makeup jadi buruk dkt luar walaupun dkt album cantik!

      Delete
  4. cantk jek!! mmg sLaLu make up ek??ker penah g kLas?? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekat luar saya bukan kaki makeup. simple sgt. time kawen ni jer belajar tapi xpernah attend kelas. belajar dkt internet aje. hehe..

      Delete
  5. sama!! hehe. masa bertandang aritu pun mekap sendiri gk. takut jugk sbb dh lme xmekap sendiri. last mekap untuk event masa bertunang dl.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeay! sama. ramai gak b2b yg makeup sendiri kan? jimat2..hehe. puas hati pun ya walaupun org tengok simple

      Delete
  6. Bestnye blh make up sndr...klu la pndai jugak...ni brg make up pn xde...acane??huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sme ler kite...brg makeup pn nan hado...cmno nk makeup tuh...

      ado pn lip balm ngn bedak muka biasa je..itu jela... =)

      Delete
    2. Hehe...betul gak kan. Imah dulu ada jugak barang make up cuma xbnyak ar. just basic2 jer tapi bila nak make up untuk wedding beli gakla sikit barang tambah2 mana yg kurang. Tapi time nak kawen tu mak sedara ada sponsor barang makeup untuk wat hantaran. Kira rezeki jugakla. hehe..

      Delete
  7. Cantik... Simple je makeup imah... Imah x makeup pon mmg dh cntik...heehehehe...

    ReplyDelete
  8. walaupon make sendiri , awak tetap nampak gojes.. sy pon plan nak make up sendiri... nak cut cost.. dan nak simple2 je... :)

    ReplyDelete
  9. Selendang nikah ada bunga2 tu beli kat mne...berminat la nak beli..jual kat saya bole 0122468394

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh..yg tu saya buat sendiri. xjual..just bg sewa je

      Delete
  10. Tahniah kak sb melahirkan baby baru. :) Saya B2B ekonomi juga, nak juga jimat2 dgn bersolek sendiri.hehe sebab yg sama dgn kak imah juga. :D bakal suami xnak nikah dgn hantu opera katanya. Hahaa doakan saya ya :)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!