About Us

Monday, November 5, 2012

SPM, Exam & Parent





Kadang2 bila dah lama tinggalkan zaman sekolah & zaman U ni saya jadi rindu.  Rindu dengan suasana2 yang dah lama saya tingalkan. Dapat pulak hari ni student Form 5 start ambik SPM lagilah buat saya teringat-ingat kn. Untuk adik bongsu saya, Good Luck ye! Semlm call dia dah untuk kasi semangat & nasihat. Hope dapatlah jawab semau soalan dengan jayanya. Chaiyok2!

Terkenang dulu2 zaman saya sibuk dengan persiapan SPM dan juga exam dekat U. Teringat tiap kali nak exam mesti call mak , nak dapatkan kata2 semangat & nasihat. Bila dah habis exam pun call mak jugak. Kalau xleh jawabpun call, boleh jawab pun call. Dah jadi rutin biasa call dia sejak dari sekolah sampailah ke U. (Time sekolah dulu saya duduk asrama).  Dan mak tak pernah bosan mendengar. Tak pernah bosan bagi semangat pada anak dia ni. I love you so much mak!

Dan saya yakin semua ibu bapa akan rasa takut, berdebar dan risau tiap kali anak mereka nak hadapi peperiksaan besar. Ibu dan ayahlah yang jadi tukang semak jadual exam anak, tukang kejut bangun tidur pagi2, sediakan breakfast, bekal, botol air supaya anak bertenanga time exam, pembekal makanan minda macam kismis & seangkatan dengannya, tukang control makanan yang masuk ke mulut anak supaya hanya makanan berkhasiat aje yang dimakan, buat solat hajat dan lain2. Ada yang siap ambik cuti lagi bila anak exam tau! Kadang2 mungkin ada anak yang rimas sebab terlalu diberi “perhatian” , macam “di control”tapi ketahuilah, bila korang dah besar panjang ni, saat2 macam nilah yang korang akan rindu, yang akan buat korang lebih menghargai pengorbanan mereka. Huhu….

Macam mak saya, dia akan baca surah yassin sepanjang kami adik beradik tengah jawab exam dekat dewan. Dulu, saya tak tahu tapi bila mak buat perkara yang sama untuk adik2 saya yang nak exam, barulah saya tahu. Bila di ingat-ingat balik, saya memang rasa terharu sangat. Sedihpun ada. Huhu…Betapa besarnya pengorbanan, doa dan restu seorang ibu. Ayah lebih bersikap “cool” tapi tegas. Nasihat memang tak putus2 dan dia jugalah tukang pantau aktiviti anak2.  Huhu…..so adik2, yang masih duduk sebumbung dengan mak ayah, hargailah masa2 yang korang ada bersama mereka. Sebab bila dah hidup berjauhan & berasingan ni, korang akan rasa rindu sangat nak lalui saat2 tinggal sebumbung dengan mak ayah macam korang kecik2 dulu. Huhu…..

2 comments:

  1. akak, bila nak sambung KCI ? xsbr nk bca seterusnya ni >,<

    ReplyDelete
    Replies
    1. AInaa....novel tu still in the making lagi. Macam dah suntuk masa aje akak ni. lepas settle semua masalah dan balik duduk kulim, akak try tulis balik. sekarang slow2 menaip. hehe..

      Delete

Terima kasih sudi komen!