About Us

Thursday, November 22, 2012

Review: Inai





Bab inai saya memang sgt2 “memilih”. Saya tak nak pakai inai tube tak nak inai segera. Nak inai daun. Kalau boleh inai tu nak di giling dengan penggiling. Hah, ambik kau! Nak pakai “Penggiling” ok!(ni sebab dulu2 tok saya rajin gilingkan inai untuk cucu2 dia. Itula tok, rajin sgt duk giling sampai cucu pun demand nak inai giling.hehe…). Inai lukis? Tak minat. Saya sukakan inai “tradisi” macam dulu-dulu. Yang hanya dipakai di jari comel2 aje.Bab warna pun cerewet, jangan haraplah saya nak pakai inai warna oren or hitam. Pujuklah macam manapun saya tetap akan jawab “nehi!” Ok. Saya Tak nak terima perubahan. Mengaku. Huhu…


Maybe sebab saya asal kampung, mak ayah duduk dekat kampung, datuk( wan) nenek(tok) dekat kampung, sedara mara ramai dekat kampung, saya dah terbiasa pakai inai daun yang boleh jumpa tumbuh segar bugar dekat  kampung nu ha…siap boleh main aci sembunyi lagi celah pokok inai. Hehehe…

Inai daun dekat kampung memang senang nak cari. Tapi yang susahnya nak cari yang betul2 merah. Untuk wedding, saya decide nak pakai inai daun dekat rumah kawan saya dekat changlun. Jauh sikit dari rumah tapi xpelah..

Sehari sebelum kenduri mmg busy gila. Dapat pulak hujan lebat satu hari, lebat sangat. Saya dah risau sebab inai tak ambik2 lagi padahal esok kenduri. Nak keluar hujan lebat sgt. Lagi satu orang2 tua tak bagi anak dara keluar rumah dah sehari sebelum kenduri. Kena perintah berkurung. Darah tersangat manis katanya (maybe risau apa2 jadi dekat saya). Tapi saya terpaksa jugak keluar sebab nak ambik inai. Saya sms kawan saya siap2 yang maybe dekat malam jugak saya datang sebab hujan lebat sangat siap dengan guruh kilat lagi. Saya suruh dia tolong petikkan inai siap2.

Kes inai ni ada perbalahan jugak la dengan family. Diaorang suruh saya ambik inai dekat dgn rumah aje then tambahlah nasi la, gambir la apa la untk bagi merah if saya rasa tak merah tapi diorang cakap memang dah merah. Tapi saya tak nak jugak. (degil sungguh!). Nak pakai inai dekat rumah kawan saya jugak sbb saya tahu yang inai tu mmg “confirm” merah. So, dalam hujan lebat lewat petang tu saya drive jugak gi umah dia dengan harapan semuanya selamat. Alhamdulillah…finally  saya dapat jugak inai yang saya nak.

Sedara saya macam biasa, tak caya pun yang inai tu akan merah kalau tak ditambah apa2. asam keping la apa la tapi saya berkeras nak inai tu TAK ditambah apa2. Then, bab menggiling inai memang tak dapatlah sebab batu penggiling dekat umah tok saya. Dah malam sgt tak leh nak ambik. Saya decide nak blend aje tapi mak njang saya volunteer nak tumbuk (sbb dia suka inai tumbuk) so tumbukla guna lesung batu berdua dengan cousin saya. Saya tukang Blend diaorang tukang tumbuk. Gilanyer keja pukul 1 pagi baru nak tempek inai dekat tangan & kaki. Hehe…

Kakak saya dengan cousin saya tukang tempek inai. Bestnya time merasa orang inaikan jari-jari tangan dan kaki. Hehe…Saya tidur dengan penuh yakin yang jari jemari saya akan merah keesoakannya. Dan esoknya….

Taraa….!

Di pagi hari sebelum ke masjid. Inilah hasilnya inai Tuan hamba. hehe..



See my “inai Daun” merah kan? Tak campur apa2 pun tapi merah terang. So, terdiamlah para2 sedara yang duk suruh saya tambah itu ini. I dah cakap, inai ni mmg merahlah…(diaorang pun tumpang pakai inai merah ni then sama2 kagum sbb inai ni merah semulajadi). Encik Suami pulak tak pakai inai dekat jari dia.


Dan....setelah 3 bulan berkahwin, inai masih lagi merah pekat memikat…warna dekat  jari pun tahan tapi after sebulan kawen dia dah pudar. ( itu dah kira hebat dari 1 hari je tahan). Tapi dekat kuku sampai 3 bulan ni pun merah lagi. Dekat kaki lagi la…merah sbb kuku kaki kan lambat panjang so lambatla kena potong.  Yang best inai daun ni dia tahan lama tak kisahlah dekat kuku ke dekat kulitpun. Sental sabun, gosok periuk kuali guna sabun apapun tahan. walaupun dah tinggal sipi2 warna inainya (sebab kuku saya cepat panjang) tapi yang penting “merah”!


oh inaiku yang makin tinggal se"coet" di jari akibat kuku yang kian memanjang...No more pengantin baru dah..hahaha..



P/s: Untuk inai tube, inai jenama RANI saya tahu warnanya merah sebab nenek saya ada bagi masa dia balik dari mekah. Tapi warna dia kalau dekat kulit tak tahan lama tapi kalau dekat kuku saya tak pasti la tahan ke tak. Tapi warna confirm merahlah…hehe. Rani yang kotak warna hijau tau bukan kotak merah. Kalau yang masih ada kampung tu, if  ada jumpa iani daun tapi tak merah, pakai inai daun sebagai based then touch up dengan inai tube. Kalau inai segera ni saya tak tahu mana yang tahan warnanya. Tapi mesti ada kan cuma saya je yg suka inai daun.hehe..

6 comments:

  1. tqah pon beria pakai inai yg dikatakan merah..pakai kul 12 pas mandi sume..sampai kul 3 xmerah2..padahal org ckp pakai kejap da merah..last2 topup ngn rani.. yg kotak hijau ma beli kat mekah..merah sampai skrg.. kt kukula.. hihi.. inai tqah pon da hujung2.. hihi..tarikh kawen sm..tqah kawen pon ujan lebat gk..huhu

    ReplyDelete
  2. imah...berkenan sgt dengan make up time nikah imah n baju nikah. semua DIY kan... nak sewa p mkn kenduri la imah..hehehehe

    ReplyDelete
  3. sama la kita, suka jugak yang inai klasik macam org dulu2. tak suka yang lukis lukis tu.

    ReplyDelete
  4. cantiknya merah die inai tu.....mmg inai daun the best lah...cik mah pun nnti nk inai daun jugaklah... :)

    ReplyDelete
  5. saya haritu pakai inai daun tapi tak merah pun.. sampai 3x lapis tetap oren.. last2 topup dengan inai rani tu.. huhu

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!