About Us

Tuesday, November 20, 2012

“Tak Penting Berapa Banyak Gaji Yang Kita Dapat, Yang Pentingnya Berapa Banyak Yang Disimpan Dan Dibelanjakan”




Saya suka ayat ini. Sebab dalam kehidupan sekarang yang semuanya serba serbi memerlukan duit of coz lah duit tu penting kan. Kita akan fikir  kalau gaji banyak lagi mewahlah hidup! Siapa yang tak nak kaya? Tapi hakikatnya tak semua orang bernasib baik dalam hidup. If dapat hidup sederhana pun dah syukur Alhamdulillah…Kalau kerja gaji banyakpun tapi hutang banyak serupa aje dengan orang yang gaji sikit. Tapi lagi malu kalau orang yang keja gaji sikit tu boleh simpan duit tapi yang si gaji banyak ni duit tak pernah cukup2.



Membaca 2 buku kewangan hasil Tulisan Hajjah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir ni memang banyak membuka ruang2 sempit di otak saya. Betapa pentingnya urusan “berkat” dalam mengejar harta dunia. Pendapatan yang berkat akan memberikan ketenangan dalam hidup walaupun hidup kita tak lepas dari istilah “hutang”.

Susah nak simpan? Gaji sikit sangat-sangat? Setakat cukup makan? Ok, jom kita menyimpan cara SIKIT ini. Kita mulakan dengan menyimpan RM 1 sehari. Lebih mudah sbb amount yang kecil. Kalau kita melihat duit RM 1 yang kita simpan setiap hari di dalam tabung memang kecil jumlahnya.

1 hari = RM 1
1 Bulan = RM 30 sikit?  Tapi jika melihat wang RM 1 itu untuk 20 tahun akan datang,
1 Tahun = RM 365
20 Tahun = jadinya RM 7,300.

 Banyak jugak kan. Apa? Sikit sangat, so macam mana pulak hasilnya kalau kita invest. Katakanlah kita invest dalam pelaburan yang keuntungannya 10% setahun, jumlahnya akan berganda menjadi RM 24, 386.50! Wow! Banyak kan? Kitapun takkan terfikir yang duit RM 1 yang kita simpan sikit2 tu leh jadi amount sebanyak itu. Dan kitapun tak pasti yang kita akan ada simpanan “tak disangka” sebanyak itu 20 tahun akan datang.  

 Macam tu juga dengan duit syiling. Apa kata setiap kali kita berbelanja dalam sehari tu duit syiling tu jangan digunakan. Simpan dalam tabung. Katakanlah dalam sehari lebihan syiling yang kita dapat selepas berbelanja adalah 50 sen sehari. Kita simpan setiap hari selama 20 tahun. Jumlahnya dah meningkat menjadi RM 3,650! Banyak jugak ya! jika di campur jumlah duit seringgit dan syiling 50 sen yang kita simpan setiap hari tu untuk 20 tahun akan datang akan jadi RM 10,950 kalau kita simpan dalam tabung. Itu belum lagi di campur dengan simpanan peribadi kita setiap bulan. If boleh simpan RM 50 sebulan pun dah cukup untuk gandakan duit simpanan kita! 20 tahun jumlahnya akan jadi RM 12,000. Dan bila dicampur dengan duit RM 1 dan 50 sen yang kita simpan tu tu dah jadi RM 24, 193.25 ! banyaknya! . Itu belum lagi dikira jumlahnya kalau kita invest. Bila kita invest dalam pelaburan yang membawa keuntungan 10% setahun, hasilnya adalah RM 70, 944.40! mesti lagi banyak gandaan keuntungannya! Inilah pentingnya pelaburan sebab duit kalau di simpan akan berkurang nilainya disebabkan kadar inflasi. walaupun bermula dari sedikit, tetapi lama2 jadi bukit. Sekurang-kurangnya di usia 45 tahun( kalau umur skrg 25) kita dah ada simpanan "tak disangka" sebanyak RM 71k. Banyak tu!   

Hakikatnya, gaji sikit, sederhana atau banyak bukan penentu kaya atau miskin. If kita tahu menyimpan, tahu cara betul berbelanja, tahu mengurus kewangan dan hutang, bijak dalam menjana pendapatan Insya-Allah wang yang sedikit itu akan ada hasilnya di masa depan. Yang penting, usaha, disiplin, sabar dan sentiasa bersyukur. Lagi satu jangan ambik mudah soal keberkatan dalam pendapatan kita. Jangan abaikan soal zakat, sedekah jariah dan wang ihsan pada yang memerlukan.


Saya cadangkan dua bua buku ini untuk dimiliki untuk semua. Bukan hanya kepada mereka yang masih tercari-cari sebab mengapa duit selalu tak cukup tetapi buku ini mengajar cara yang betul dalam berbelanja, menyimpan, pelaburan duit dan menambah pendapatan. Buku “cukup wang hati tenang” saya beli bulan lepas. Dah habis pun baca. Buku “ Ke mana Wang Anda” saya beli sabtu lepas. Ada separuh sahaja lagi untuk di habiskan.  Insya-Allah saya akan buat review pasal kedua-diua buku ni nanti. Seyes, time baca buku ni saya betul2 tertarik, baca dari satu muka surat ke satu muka surat tanpa rasa boring sikitpun! Next month, saya akan beli buku tajuk “ Hidup Tenang Walaupun Berhutang” pulak. Ramai yang suggest buku tu best! Macam tu jugak dengan buku “ menjejaki Jutawan senyap”  & “ Rich dad, Poor dad” . Ini antara buku Financial yg harus dibaca!



6 comments:

  1. betul2..setuju..sebab tu orang yg miskin adalah orang yg banyak kehendak nye..hehe..duit byk tapi semuaaa nak beli..
    tapi orang yg kaya adalah orang yg bersyukur :P

    ReplyDelete
  2. betul2..setuju..sebab tu orang yg miskin adalah orang yg banyak kehendak nye..hehe..duit byk tapi semuaaa nak beli..
    tapi orang yg kaya adalah orang yg bersyukur :P

    ReplyDelete
  3. setuju2....bia sikit gaji...tp klau pndai mange semua kan okey n jadi bnyakkan....

    ReplyDelete
  4. btl sesngt....
    gaji ribu2 pun skit xsimpan..mmg akan nyesal tgh bulan (note pd diri sndiri)

    ReplyDelete
  5. ha, suka sangat baca buku yang boleh tambahkan motivasi diri. boleh buka minda yang terkongkong ni. setuju sangat dengan Imah. :)

    ReplyDelete
  6. terima kasih info yang sangat2 menbantu :)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!