About Us

Tuesday, November 13, 2012

Review: Filem Istanbul Aku Datang


Yes! finally dapat tengok filem ni dengan hubby last week. Saya pergi tengok dekat Big Cinema Kulim Landmark central. Ambik tiket tayangan pukul 10 malam hari sabtu. yang bestnya, orang tak ramai sgt. Maybe ramai yang gi bercuti kot. Hehe......apapepun memang layan..





Seperti yang dijangka, macam dalam trailer filem , memang filem ni Best! seriously i tell you, filem ni memang best sangat! even ceritanya ringan & santai, tapi plot cerita tersusun kemas. tak meleret leret dan jalan cerita berkembang baik. Sikitpun saya tak nampak cacat cela bila menonton filem ni. 

Perasaan memang semuanya ada. Ada yang rasa happy, kelakar & sedih. Suka dengan "idea" dalam penceritaan filem ni.  Cara Dian (Lisa Surihani) yang begitu teruja bercerita tentang kisahnya di Istanbul di dalam blog dan reaksinya bila membaca comments2 reader. (saya rasa semua blogger akan suka part Dian tulis blog. hahaha...) Comel tau! Lisa memang comel sangat2 dalam filem ni. Paling best part2 dia  buat mimik muka sekaligus menghidupkan watak Dian dengan cukup berkesan. (sya rasa Filem ni filem terbaik dalam lakonan Lisa)

Lakonan Beto kusyairi memang tak boleh disangkal lagi.Terbaik! (saya mmg peminat beto. hehe..) Rasa macam kena je gandingan Lisa & Beto dalam filem ni. Part diaorang gaduh2 tu yang saya suka exspecially part maggi asam laksa. hahaha.... Cute + kelakar. Filem cinta yang bagi saya mudah difahami. Semua rasa lengkap disatukan. Dalam rasa happy dan kelakar ada jugak part sedih & kesian sgt dekat Dian. Pengorbanan & kesetiaan dian buat saya rasa kagum sebab bukan mudah nak hidup berdikari di tempat orang.  Walaupun filem ni Santai tapi ada "sesuatu" yang buat hati saya terkesan dengan kata-kata Harris (Beto) dalam filem ni. Tentang "Apabila dua jiwa sudah sebati, memang susah nak dipisahkan". Bila difikirkan balik memang betul kata2 harris tu, sebab bila kita dah terlalu sayangkan seseorang semua keburukan yang ada kita akan nampak baik  walaupun hakikatnya benda tu sebenarnya menyakitkan hati. Kita rela hati kita disakiti asalkan dia terus bersama kita. tapi, sampai bila nak bertahan kan?

Yang pasti, korang takkan rasa rugi bila tonton filem ni. Sambil menghayati kisah Dian, Azad & harris, kita juga di bawa menghayati keindahan Istanbul. Boleh tak saya rasa macam nak gi Istanbul bila tengok filem ni? Tapi bila nak sampai tu tak tahulah, mungkin dalam mimpi je dulu kot. hehehe...

Apapun, Istanbul Aku datang memang best sangat!

SINOPSIS FILEM:

Istanbul Aku Datang menceritakan tentang kehidupan seorg gadis yang penuh kesungguhan dan percaya akan takdir cintanya, Dian lakonan Lisa Surihani yang sanggup terbang ke Istanbul untuk berada dekat kepada kekasih hatinya, Azad lakonan Tomok yang juga pelajar jurusan kedoktoran di universiti di sana.

Dalam diam, niat Dian yang juga seorang penulis blog mengimpikan sebuah kebahagiaan dan keputusan yang akan mengundang seribu senyuman kepadanya, kononnya Azad akan nampak kesungguhannya dan mengambil keputusan untuk berkahwin dengannya.

Namun bagai kata pujangga dan pemahaman realistik yang kita tidak mampu mengubah takdir atau meneka apa yang sudah disuratkan kepada kita, segala impian dan objektif Dian itu semuanya tidak mengikut apa yang difikirkan.



Dian bagai merentasi sebuah pengalaman berbeza yang akhirnya menemukannya pula dengan seorang lagi lelaki juga pelukis, Harris lakonan Beto.

Pertemuan mereka yang awalnya memberikan ketegangan dan konflik bagaimanapun akhirnya memberikan satu keserasian. Dian tidak sedar yang kini dirinya berdepan kemelut kekasihnya, Azad yang cemburu dan Harris yang mula mencerminkan sebuah kebahagiaan.

Dian keliru namun semua yang berlaku hanya mematangkannya dan memberikannya ruang untuk membuat keputusan terbaik untuk dirinya sendiri.

7 comments:

  1. istanbul cantik... kena kumpul duit dari sekarang. hehe.

    ReplyDelete
  2. Baru tgk td...mmg best! Cite melayu plg best penah spnjg 25 tahun hidup...ayong peminat beto jugak...jth cnta kali ke 10 dgn dia...haha...

    ReplyDelete
  3. mcm best jer kan..nk kna tegok gak nie nanti..

    ReplyDelete
  4. sedap ke...hehe.hajat di hati nak tgk..tp en hubby kate die dgr iklan radio cte ni terjerit2..die tak ske...haha ape la kan.

    ReplyDelete
  5. tgok ngn husband gakk..sngt bestttttttttttttttttttttt

    ReplyDelete
  6. wow...review ni buat sy rase nk tgk cite ni. :)

    ReplyDelete

Terima kasih sudi komen!